Inlägg från: Anonym (Surro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Surro)

Om man ångrar sig

Om man för ett antal månader sen gick med på att agera surrogat åt ett par och efter rul ändrat sig och vill behålla barnet, vad kan de göra då?

De har givetvis gjort allt privat eftersom staten inte hjälper till vid sånt här. Planen var att mannen skulle skriva på faderskapet och sen skulle kvinnan adoptera barnet. Surrogaten trodde verkligen att detta skulle fungera för hon ville inte ha fler egna barn men nu är det som det är.

Finns det något paret kan göra? De har kontrakt mellan oss, men det håller väl inte i domstol?

• Svar på tråden Om man ångrar sig
  • Anonym (Surro)
    Anonym (Nä fy!!) skrev 2017-10-09 14:49:13 följande:

Ingen aning vad som kan hända. Men vad ruttet av kvinnan! Genom ruttet, verkligen vidrigt! Är kvinnan du?

Inget ruttet eller vidrigt med att vilja behålla sitt eget barn.
  • Anonym (Surro)
    Anonym (Nä fy!!) skrev 2017-10-09 15:10:18 följande:

Fast det är inte ditt barn.

Givetvis är det surrogatens barn, det är hennes ägg.
  • Anonym (Surro)
    Anonym (?) skrev 2017-10-09 14:54:56 följande:

Är pappan biologisk pappa?

Nej.
  • Anonym (Surro)
    Anonym (Zira) skrev 2017-10-09 15:23:25 följande:

Vem är pappan då?

Dvs, ingen av dom du ska vara surrogat till är den riktiga föräldern? Har jag förstått det rätt då?

Aniiee skrev 2017-10-09 15:23:30 följande:

Ok (skrev mitt andra inlägg innan detta kommit), så vems är barnet?

De beställde från cryos.
  • Anonym (Surro)
    Meriall skrev 2017-10-09 17:35:03 följande:

Eftersom surrogat är olagligt i Sverige har paret ingen rätt till barnet alls... hade det varit adoptivpappans spermier så hade han ju haft rätt till delad vårdnad/barnet på halvtid när det blir äldre. Men som det är nu, nej.

Enda jag kan tänka mig är att paret kan få tillbaka ev pengar de betalat för spermier eller annat. Har de köpts i biomammans namn eller vad? Möjligen att paret kan argumentera för att hon stulit dem om paret köpt spermierna men jag tror inte det förändrar något gällande barnet.

Stulit frusna spermier? Det är inte olagligt att vara surrogat.
Svar på tråden Om man ångrar sig