Anonym (Hmmm...) skrev 2017-10-10 08:44:19 följande:
Som ett program där programledarna förfasade sig över parets skulder. Mannen hade hur mycket dåliga krediter som helst. "Men du är ju inte heller helt oskyldig" säger de till kvinnan, och smackar upp hennes studieskulder... som om det var samma sak som att ta SMS-lån för att finansiera online-spel. Duh!
Det hade varit jätteintressant med fall som du beskriver - där man också verkligen hjälpte dem! Alternativt kunde konstatera att inget går att göra och att det beror på sanslöst låg sjukersättning alternativt att FK krånglar med utbetalningarna - så att man får se vad politiska beslut faktiskt leder till. Det hade varit intressant om min bror och hans fru varit med när de under flera månader inte fick föräldrapeng för att FK inte hann med utbetalningarna. De höll på att bli vräkta från sin lägehet.
Håller med dig, CSN-lån har de flesta som har en eftergymnasial utbildning och samma sak med realitiska huslån, det är också en skuld som inte behöver tas upp på det sättet.
Men det är TV, det är show och förresten, deras krav på de höga belopp de ska spara. Pratade med min bankman, när jag kunde börja spara igen, han tyckte det var vansinnigt, det är bättre att spara en liten summa som man verkligen kan avvara än att spara pengar så man lever väldigt tight (det är en annan sak att ha ett mål med sitt sparande)