• Greenbouncer

Avsagd föräldraskap; arvrätt?

Hej.
    Har av hennes modern förbjudits att träffa min dotter som är 28åg sedan hon var 3.5åg.
    Jag har prydligt betalat underhåll i drygt 15 år.
    Nyligen fick hon i tingsrätten adopteras av sin plastpappa på grund av att jag inte träffat henne alla åren. Låter sjukt, men så var det.
    Jag vill inte att hon ärver någonting efter mig. Inte utan betydelse är att jag inte vill att hon stör min sambo.
    Förlorar min dotter arvsrätt om jag avsäger föräldraskapet?

• Svar på tråden Avsagd föräldraskap; arvrätt?
  • Anonym (S)

Hur kunde mamman förbjuda dig att träffa dottern? Du borde ju haft rätt till umgänge?

• Anonym (faktor)

Såvitt jag vet så sker det automatiskt när barnet blir adopterat.

Då bryts den juridiska länken till dig och barnet ärver istället sina adoptivföräldrar.

Se även:

lawline.se/answers/12775

• Regndamen

Varför är det sjukt? Hon ser troligen denna man som sin pappa.

Men hon är adopterad, hon är alltså inte din dotter och ärver inte dig.

• Anonym (X)

Varför straffa din dotter? Det är troligtvis inte hon som är skyldig till att ni inte har kontakt!

• Queennr1

Du är en patetisk ursäkt till människa som inbillar dig att du kan lägga ansvaret för ditt usla föräldrarskap på nån annan och dessutom tror att vi är så korkade att vi köper det.

Vad det gäller arvet behöver du inte oroa dig om hon låtit sig adopteras.

• Queennr1
    Anonym (X) skrev 2017-10-09 21:05:27 följande:

Varför straffa din dotter? Det är troligtvis inte hon som är skyldig till att ni inte har kontakt!

Det är "TS" ansvar att de inte har kontakt, ingen annans.
  • Anonym (förståeligt)
    Greenbouncer skrev 2017-10-09 20:55:28 följande:

Hej.
    Har av hennes modern förbjudits att träffa min dotter som är 28åg sedan hon var 3.5åg.
    Jag har prydligt betalat underhåll i drygt 15 år.
    Nyligen fick hon i tingsrätten adopteras av sin plastpappa på grund av att jag inte träffat henne alla åren. Låter sjukt, men så var det.
    Jag vill inte att hon ärver någonting efter mig. Inte utan betydelse är att jag inte vill att hon stör min sambo.
    Förlorar min dotter arvsrätt om jag avsäger föräldraskapet?

Du skönmålar dig själv som oskyldig men nog utelämnar du en hel del detaljer för inte sjutton kan man få sitt barn bortadopterat så lätt

Sen med tanke på att du inte vill att ditt barn ska ärva dig och att det är din största prioritet förklarar ännu mer vad för slags person du är

Äckligt

Skönt att ditt ex hittat en riktig man som är en pappa för barnet och oroa dig inte han kan säkert försörja henne bättre än en girig snål spermadonator
  • inte nu igen

Det är samma troll som härjar igen, så genomskinlig att det är pinsamt

men så blir det är man inte kan trolla bland de stora grabbarna på flashback

• Kusin Krakel

Förstår i te riktigt. Barnet kan väl inte adopteras bort mot din vilja?

Men ja, om en adoption går igenom förlorar barnet sin arvsrätt.

• Anonym (snälla nån)

Dottern är 28 år, alltså myndig sedan 10 år tillbaka och blev inte "bortadopterad" utan valde själv att adopteras bort. 

Däremot är frågan varför du inte stridit för att få träffa henne?

Svar på tråden Avsagd föräldraskap; arvrätt?