• Brumma

Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?

Anonym (Läraren) skrev 2017-10-11 17:58:03 följande:

Vi har på min skola fått till oss att enbart vårdnadshavare (eller fosterhemsföräldrar om barnet är placerat) får gå på utvecklingssamtal ! Ingen mormor,farmor, bonusförälder osv. Kolla vad skolan säger och vad de har för bestämmelser!

LiaSthlm skrev 2017-10-10 05:32:24 följande:

Vad jag vet så måste båda vårdnadshavarna gå med på om någon annan ska vara med. Kolla med skolan om deras regler och säg sen till pappan att det är ett möte om ert barn som ni två ska gå på. Tror inte lärare vill ha halva släkten med heller.

Det spelar ingen roll vad skolan har för regler/bestämmelser. De FÅR inte ge ut sekretessbelagd information till NÅGON som inte är vårdnadshavare om inte alla vårdnadshavare gett sitt tillstånd. Det gäller även föräldrar som inte är vårdnadshavare - de FÅR INTE delta i utvecklingssamtalet utan vårdnadshavaren tillstånd.

TS - tyvärr har jag hört om lärare som inte verkar ha koll på detta så meddela barnets lärare att du inte går med på att bonusmamma tar del av informationen genom dem (sedan får pappan naturligtvis återberätta vad som sägs på utvecklingssamtalet om han vill). Ställer de sig frågande till detta så hänvisa till offentlighets och sekrettesslagen samt skolverkets egna förtydligande som du hittar här:

www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151681!/Information%2520till%2520och%2520fr%25C3%25A5n%2520v%25C3%25A5rdnashavare%2520och%2520f%25C3%25B6r%25C3%25A4ldrar%2520120304.pdf&ved=0ahUKEwjEko2tlO3WAhVlD5oKHehfB4MQFggyMAA&usg=AOvVaw0prbXr-RPT4ygoEONbqTNx
  • Brumma
    Entie90 skrev 2017-10-13 11:44:23 följande:

Hej. Min sambo har två barn från ett tidigare förhållande. Jag skulle aldrig strida mig på att vara med på utvecklingssamtal . Det handlar faktiskt om deras barn. Om båda ska gå så håller jag mig utanför , jag tycker det skulle vara konstigt om jag skulle hålla på och tränga mig på! Man ska ändå veta sina gränser.

Jo visst vi är en familj men man ska ändå tänka till lite.

Jag kan följa med på typ öppet hus på skolan om min sambo vill det och inte mamman går. Jag och mamman har ingen kontakt och finns ingen svartsjuka alls vilket är skönt. Hon har en ny sen länge sen också. Anledningen till att det blir problem tror jag är för att det finns några känslor eller inget bra avslut.

OM det är bra mellan alla inblandade - varför följer du bara med om mamman inte går? Går du för din mans skull eller för barnets? Jag tänker att om man går för att barnet vill så spelar det ju ingen roll om mamman är där eller inte :)

Bara nyfiken - hos oss ville barnet att alla "föräldrar" skulle gå så vi kom alla fyra i samlad tropp:D
  • Brumma
    Entie90 skrev 2017-10-13 15:52:35 följande:

Jag har aldrig bet om att följa med på något utvecklingssamtal jag tycker att det är föräldrarnas grej. Vi har aldrig diskuterat om det osv. Jag har tyckt att det är en självklarhet att bara de går. Så har liksom aldrig kommit på tal ? Jag har aldrig följt med på något utvecklingssamtal även om bara min sambo går. Endast öppet hus typ. Barnet i fråga har aldrig bet om att alla ska vara med på utveckligsamtalet då inte heller hans mammas sambo.

Om barnet skulle vilja skulle jag kunna följa med.

Jag menade öppet hus och liknande.

Du skrev "Jag kan följa med på typ öppet hus på skolan om min sambo vill det och inte mamman går."

Varför går du inte med på sådant om mamman är med?

Gällande utvecklingssamtalet så spelar det ingen roll vad barnet vill - vårdnadshavarna måste ändå ge sitt tillstånd.
  • Brumma
    Entie90 skrev 2017-10-13 17:04:50 följande:

De delar på de. Om mamman går så gör inte vi det. Om hon inte kan så går vi :)

Ahh :)

Så pappan är inte heller med om mamman är där? Men båda går på utvecklingssamtal? Vem har barnet då?
  • Brumma
    dream on skrev 2017-10-13 19:01:04 följande:

För att de är vuxna och båda är involverade i hennes barns liv (och hon är orolig för hur information vänds mot henne). De behöver för sin egen och barnets skull reda ut sina relationsproblem men det är knappast skolan sak att rodda i (med extra möten osv). TS kan med lagens hjälp förvägra styvmamman att närvara men då är det bra att informera läraren om hur hon känner och ha en plan för hur hon hanterar styvmamman om hon ändå dyker upp. Det jag oroas mest av i TS text är hur barnet ska må med allt detta omkring sig. Det är väl hans känslor som borde vara i fokus kan jag tycka. Det är honom samtalet handlar om.

Fast nu behöver inte skolan rodda i detta överhuvudtaget. Bara hålla utvecklingssamtal som vanligt för föräldrarna. Och neka bonusmamman om hon dyker upp.

Bonusmamman är oroad för hur information vända mot henne, men NÄR hon är med fungerar det inte alls. Vilket är viktigast under ett utvecklingssamtal - att föräldrarna kan samtala och fungera eller att bonusmamman får informationen direkt?
  • Brumma
    dream on skrev 2017-10-13 19:01:04 följande:

För att de är vuxna och båda är involverade i hennes barns liv (och hon är orolig för hur information vänds mot henne). De behöver för sin egen och barnets skull reda ut sina relationsproblem men det är knappast skolan sak att rodda i (med extra möten osv). TS kan med lagens hjälp förvägra styvmamman att närvara men då är det bra att informera läraren om hur hon känner och ha en plan för hur hon hanterar styvmamman om hon ändå dyker upp. Det jag oroas mest av i TS text är hur barnet ska må med allt detta omkring sig. Det är väl hans känslor som borde vara i fokus kan jag tycka. Det är honom samtalet handlar om.

Såg nu att du måste mena att mamman är orolig för det där med informationen.

Varför skulle det vara ett argument för att bonusmamman skall med?
  • Brumma
    Ess skrev 2017-10-13 20:53:48 följande:

Konstig sak att va orolig för. Det är ju inte hon som ska avhandlas på mötet, utan barnet och dess mål.........

Jag tror det var ett missförstånd av mig :)
Svar på tråden Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?