Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?
Vi har på min skola fått till oss att enbart vårdnadshavare (eller fosterhemsföräldrar om barnet är placerat) får gå på utvecklingssamtal ! Ingen mormor,farmor, bonusförälder osv. Kolla vad skolan säger och vad de har för bestämmelser!
Vad jag vet så måste båda vårdnadshavarna gå med på om någon annan ska vara med. Kolla med skolan om deras regler och säg sen till pappan att det är ett möte om ert barn som ni två ska gå på. Tror inte lärare vill ha halva släkten med heller.
TS - tyvärr har jag hört om lärare som inte verkar ha koll på detta så meddela barnets lärare att du inte går med på att bonusmamma tar del av informationen genom dem (sedan får pappan naturligtvis återberätta vad som sägs på utvecklingssamtalet om han vill). Ställer de sig frågande till detta så hänvisa till offentlighets och sekrettesslagen samt skolverkets egna förtydligande som du hittar här:
www.google.se/url&source=web&rct=j&url=www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151681!/Information%2520till%2520och%2520fr%25C3%25A5n%2520v%25C3%25A5rdnashavare%2520och%2520f%25C3%25B6r%25C3%25A4ldrar%2520120304.pdf&ved=0ahUKEwjEko2tlO3WAhVlD5oKHehfB4MQFggyMAA&usg=AOvVaw0prbXr-RPT4ygoEONbqTNx