• Entie90

Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?

Hej. Min sambo har två barn från ett tidigare förhållande. Jag skulle aldrig strida mig på att vara med på utvecklingssamtal . Det handlar faktiskt om deras barn. Om båda ska gå så håller jag mig utanför , jag tycker det skulle vara konstigt om jag skulle hålla på och tränga mig på! Man ska ändå veta sina gränser.

Jo visst vi är en familj men man ska ändå tänka till lite.

Jag kan följa med på typ öppet hus på skolan om min sambo vill det och inte mamman går. Jag och mamman har ingen kontakt och finns ingen svartsjuka alls vilket är skönt. Hon har en ny sen länge sen också. Anledningen till att det blir problem tror jag är för att det finns några känslor eller inget bra avslut.

• Entie90
    Brumma skrev 2017-10-13 12:11:22 följande:

OM det är bra mellan alla inblandade - varför följer du bara med om mamman inte går? Går du för din mans skull eller för barnets? Jag tänker att om man går för att barnet vill så spelar det ju ingen roll om mamman är där eller inte :)

Bara nyfiken - hos oss ville barnet att alla "föräldrar" skulle gå så vi kom alla fyra i samlad tropp:D

Jag har aldrig bet om att följa med på något utvecklingssamtal jag tycker att det är föräldrarnas grej. Vi har aldrig diskuterat om det osv. Jag har tyckt att det är en självklarhet att bara de går. Så har liksom aldrig kommit på tal ? Jag har aldrig följt med på något utvecklingssamtal även om bara min sambo går. Endast öppet hus typ. Barnet i fråga har aldrig bet om att alla ska vara med på utveckligsamtalet då inte heller hans mammas sambo.

Om barnet skulle vilja skulle jag kunna följa med.
  • Entie90
    Brumma skrev 2017-10-13 16:10:08 följande:

Jag menade öppet hus och liknande.

Du skrev "Jag kan följa med på typ öppet hus på skolan om min sambo vill det och inte mamman går."

Varför går du inte med på sådant om mamman är med?

Gällande utvecklingssamtalet så spelar det ingen roll vad barnet vill - vårdnadshavarna måste ändå ge sitt tillstånd.

De delar på de. Om mamman går så gör inte vi det. Om hon inte kan så går vi :)
  • Entie90
    Entie90 skrev 2017-10-13 17:04:50 följande:

De delar på de. Om mamman går så gör inte vi det. Om hon inte kan så går vi :)

Detta pga att en förälder måste vara hemma med andra barnet som inte kan lämnas själv då hon är sjuk.
  • Entie90
    Brumma skrev 2017-10-13 18:03:12 följande:

Ahh :)

Så pappan är inte heller med om mamman är där? Men båda går på utvecklingssamtal? Vem har barnet då?

Beror på vem som har barnen vilken vecka det är. Men om pappan min sambo har flickan så går mamman och sen tvärt om :)
Svar på tråden Får jag neka min sons styvmamma att gå på utvecklingssamtal?