• nastyashell

Hur få tillbaka katten?

Fiona M skrev 2017-10-10 21:52:49 följande:

Du står som ägare och har överenskommelsen i SMS, så polisanmäl.

Nej, polisanmäl inte. Du har frivilligt lämnat bort katten om än för begränsad tid, så det är inte en fråga för polisväsendet.

Det hela får prövas civilrättsligt. Vänd dig till Kronofogden för handräckning. Det är rätt väg att gå.

www.kronofogden.se/Handrackning.html
  • nastyashell
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-10-11 20:57:40 följande:

funderar på att åka dit och bara hämta henne nästa gång hon ser henne.

Det här däremot är brottsligt, egenmäktigt förfarande.
  • nastyashell
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-10-12 06:05:46 följande:

Det är MIN katt? Hur kan det vara brottsligt?

Därför att du frivilligt har lämnat från dig katten. Nu tvistar ni om för hur länge. Genom att återta katten föregår du den rättsliga prövningen och därmed gör du dig skyldig till ett brott. Gå via Kronofogden som jag skrev tidigare. Det är den korrekta vägen.
  • nastyashell
    BurningDiamond skrev 2017-10-12 05:30:35 följande:

Men stöld/egenmäktigt förfarande ska väl alltid polisanmälas, inga försäkringart. ex.  täcker för ett stulet föremål om du inte har en polisanmälan.

Ja, brott ska polisanmälas. Hen som nu förfogar över katten har tagit emot den av TS som frivilligt har lämnat bort den. Därmed är inget brott begånget.
  • nastyashell
    Glinda från Oz skrev 2017-10-12 12:03:47 följande:

Fast katten är ID märkt och skriven på ts.

Det är bra argument att visa för Kronofogden när det blir aktuellt med handräckning. Men det är fortfarande en civilrättslig tvist.
  • nastyashell
    Anonym (X) skrev 2017-10-12 12:28:49 följande:

Vad händer om man gör det ändå? Vem anmäler?

Kanske någon som har köpt cykeln i begagnat skick som nu får sin cykel stulen.
  • nastyashell
    Glinda från Oz skrev 2017-10-12 16:44:03 följande:

Nu har hon ju redan fått tillbaka katten, men jag har väldigt svårt att tro att ts skulle göra något olagligt om hon tog den utomhus.

Det spelar naturligtvis ingen roll om egendomen befann sig inom - eller utomhus vad gäller en eventuell juridisk prövning . TS har frivilligt lämnat från sig katten, och, verkar det som, tagit tillbaka den utan medgivande från hen som vid tillfället förfogade över den. Baserat på de fakta som har framkommit i tråden förefaller det som om TS har begått en kriminell handling medan hen som tog hand om katten verkar ha brutit mot ett civilrättsligt, om än muntligt, avtal.
  • nastyashell
    Glinda från Oz skrev 2017-10-12 20:25:23 följande:

Ts har inte gett dem katten, de skulle bara passa den, jag tror inte ts ljuger och katten är skriven på henne. Hyr du något på typ Bauhaus och vägrar att lämna tillbaka det åker du dit på det också fast Bauhaus har lämnat ifrån sig verktyget frivilligt. Sedan bryr sig inte rättsväsendet om en katt iaf.

Om man nu ska diskutera juridik underlättas det om man har hyfsad koll på skillnaden mellan civilrätt och offentlig rätt. Om du stjäl en katt, eller verktyg från Bauhaus, begår du ett brott. Om du lånar en katt eller hyr ett verktyg från Baushaus och inte lämnar tillbaka katten respektive verktyget, då begår du inte en kriminell handling, utan du bryter mot ett civilrättsligt avtal.

Om din katt stjäls, kontakta polisen.

Om din katt inte lämnas tillbaka efter att du frivilligt lämnat bort den, kontakta kronofogden för handräckning.

Om inte det här är tillräckligt tydligt ger jag upp.
  • nastyashell
    ventilera mera skrev 2017-10-13 10:22:19 följande:

Enda avtalet som skulle kunnat ha brutits av TS är om det finns ett skriftligt avtal att katten skulle ha lånats ut under en viss tid och TS kommer och tar katten med sig innan denna tid gått ut.

Om den här polisen verkligen finns och har sagt detta har hen sovit under juridik föreläsningarna. Den enda gång som ett avtal behöver vara skriftligt är inom fastighetsrätten. I alla övriga fall är även muntliga avtal giltiga. Det kan mycket väl vara så att det finns ett muntligt avtal om förfogande som behöver prövas rättsligt innan frågan om vem som har rätt till katten kan avgöras. Därför är det fel att föregå denna prövning själv genom att ta tillbaka katten.

Att polisen sen i praktiken givetvis kommer strunta i ärendet är irrelevant för den juridiska aspekten av TS förehavanden.
  • nastyashell
    ventilera mera skrev 2017-10-13 18:39:22 följande:

"Hen" finns i allra högsta grad och undrade precis om du inte skulle ta och skaffa dig ett liv istället för att försöka skrämma TS med läskiga konsekvenser för att ha tagit tillbaka sin katt. Konsekvenser som inte kommer att hända. Det är en katt. Katten tillhör TS, som inte gett bort katten. Bara släpp det för guds skull, du vet ju inte ens vem TS är.

Vad sägs om att du faktiskt läser inläggen som du svarar på? Inte vid ett enda tillfälle har jag skrivit om vilka tänkbara konsekvenser som TS kan drabbas av. Tvärtom skrev jag i föregående inlägg att polisen givetvis inte bryr sig om ett sådant här ärende.

Men faktum kvarstår, TS har begått en kriminell, om än väldigt lindrig, handling.
  • nastyashell
    Anonym (X) skrev 2017-10-13 19:31:14 följande:
    nastyashell skrev 2017-10-13 19:24:57 följande:

Vad sägs om att du faktiskt läser inläggen som du svarar på? Inte vid ett enda tillfälle har jag skrivit om vilka tänkbara konsekvenser som TS kan drabbas av. Tvärtom skrev jag i föregående inlägg att polisen givetvis inte bryr sig om ett sådant här ärende.

Men faktum kvarstår, TS har begått en kriminell, om än väldigt lindrig, handling.

Varför fokuserar du på det istället för det kriminella kattvakterna gjorde?
    Jag förstår att det verkar lite udda, men när folk ber om juridiska råd brukar jag fokusera på råd som gör att man inte bryter mot lagen.
Svar på tråden Hur få tillbaka katten?