Hur få tillbaka katten?
Du står som ägare och har överenskommelsen i SMS, så polisanmäl.
Det hela får prövas civilrättsligt. Vänd dig till Kronofogden för handräckning. Det är rätt väg att gå.
www.kronofogden.se/Handrackning.html
Du står som ägare och har överenskommelsen i SMS, så polisanmäl.
funderar på att åka dit och bara hämta henne nästa gång hon ser henne.
Det är MIN katt? Hur kan det vara brottsligt?
Men stöld/egenmäktigt förfarande ska väl alltid polisanmälas, inga försäkringart. ex. täcker för ett stulet föremål om du inte har en polisanmälan.
Fast katten är ID märkt och skriven på ts.
Vad händer om man gör det ändå? Vem anmäler?
Nu har hon ju redan fått tillbaka katten, men jag har väldigt svårt att tro att ts skulle göra något olagligt om hon tog den utomhus.
Ts har inte gett dem katten, de skulle bara passa den, jag tror inte ts ljuger och katten är skriven på henne. Hyr du något på typ Bauhaus och vägrar att lämna tillbaka det åker du dit på det också fast Bauhaus har lämnat ifrån sig verktyget frivilligt. Sedan bryr sig inte rättsväsendet om en katt iaf.
Enda avtalet som skulle kunnat ha brutits av TS är om det finns ett skriftligt avtal att katten skulle ha lånats ut under en viss tid och TS kommer och tar katten med sig innan denna tid gått ut.
"Hen" finns i allra högsta grad och undrade precis om du inte skulle ta och skaffa dig ett liv istället för att försöka skrämma TS med läskiga konsekvenser för att ha tagit tillbaka sin katt. Konsekvenser som inte kommer att hända. Det är en katt. Katten tillhör TS, som inte gett bort katten. Bara släpp det för guds skull, du vet ju inte ens vem TS är.
Vad sägs om att du faktiskt läser inläggen som du svarar på? Inte vid ett enda tillfälle har jag skrivit om vilka tänkbara konsekvenser som TS kan drabbas av. Tvärtom skrev jag i föregående inlägg att polisen givetvis inte bryr sig om ett sådant här ärende.
Men faktum kvarstår, TS har begått en kriminell, om än väldigt lindrig, handling.