Hur få tillbaka katten?
www.folkbladet.nu/208736/vagrade-lamna-tillbaka-upphittad-katt
www.folkbladet.nu/208736/vagrade-lamna-tillbaka-upphittad-katt
Situationen är äntligen löst, hon är hos min kompis nu, ska hämta henne efter jobbet :)
Det är samma sak med cyklar. Om du ser någon på stan med din cykel så får du inte ta tillbaka den. Det är bara polisen som får göra.
Fast jag förstår dig inte ändå tyvärr. Min mamma är den enda jag skulle lämna mina katter till... Men skönt att det löste sig. Men hur gör du om de skulle typ polisanmäla katten försvunnen nu? Eller säga att du stulit den? Jag tror ändå du måste skriva ett sms typ tack för att ni tog hand om min katt. Eller nått. Hur länge har de tagit hand om katten? Har du bevis på något sätt att det var just vakt de skulle vara och inte att de fick katten? Har du betalat mat osv under tiden?
Det spelar ingen roll. De kan hävda att de köpt katten av ts och ännu inte skrivit på papper osv. Förstår du? De verkar ju inte vilja ge tillbaka katten från början och redan skickat sms i den stilen så vad är det som säger att de inte ringer polisen och säger att ts sålde katten till dem för x tid sen (får skriva så då vi inte vet hur länge) och nu stal den från dem? Därför är det viktigt vad ts skickat och hur pass tydlig hon varit. Ts har agerat fel som tagit tillbaka katten när den är utomhus utan att de vet om det. Även om både jag och de flesta djurägare tycker att det är rätt att göra så så är det faktiskt inte rätt att göra så. Ts kan förlora katten pga av det.
Har ts betalat mat osv under tiden hade det underlättat mycket om de skulle försöka med något. Man betalar inte mat för en katt man sålt liksom.
Om man har polisanmält stölden bör tilläggas. Har med försäkringspengar att göra.
Det kan jag skriva under på. Min moppe blev stulen, min bror fick syn på den och tog tillbaka den, vi ringde polisen och berättade. De kom och hämtade moppen. Vi hade inte fått ut pengar än men det spelade ingen roll.
Nope. Det fick vi inte. Skumt nog. Men tror vi fick försäkringspengar till slut :)
Det har de ju, alla sms de skrivit där de påstår att ts ångrar att hon sålt den. De kanske lägger fram det som så att de först vaktade den, sen pratade med ts där hon då sålde/gav bort den till dem och att ts sen ville ha tillbaka den, nu stulit den och då visar upp de här smsen de skickat?
Finns psyko människor serru
Men det behövs inte. Tänker inte ens argumentera med dig. Du låter som ett barn som precis lärt sig säga nej. De försöker kanske inte, men kan ju vara bra om ts är förberedd OM de försöker.
Svar på ditt andra, en moped är x tusen i försäkringspengar, en cykel är inte det. Inte så märkligt.
P.S. Det där med att ha köpt stulna cyklar i god tro är ju inte lika lätt att hävda nu som för 20 år sedan heller, man är skyldig att kolla upp stöldmärkning och jag tänker detsamma skulle gälla om du "hittade" en katt.
Vad sägs om att du faktiskt läser inläggen som du svarar på? Inte vid ett enda tillfälle har jag skrivit om vilka tänkbara konsekvenser som TS kan drabbas av. Tvärtom skrev jag i föregående inlägg att polisen givetvis inte bryr sig om ett sådant här ärende.
Men faktum kvarstår, TS har begått en kriminell, om än väldigt lindrig, handling.
Vad sägs om att du faktiskt läser inläggen som du svarar på? Inte vid ett enda tillfälle har jag skrivit om vilka tänkbara konsekvenser som TS kan drabbas av. Tvärtom skrev jag i föregående inlägg att polisen givetvis inte bryr sig om ett sådant här ärende.
Men faktum kvarstår, TS har begått en kriminell, om än väldigt lindrig, handling.
För att ts troligen vill behålla sin katt??? Sen när är det smart att lösa en kiminell handling genom att genomföra ännu en kriminell handling?
Jag förstår inte, vad är det du antar att de inte gjort?
Jag skickade ett sms i morse där jag skrev ?tack igen för att ni passade NN när jag _____. Förstår att ni fastnade för henne, men skönt att allt klarades upp :)?
De har inte svarat.
Har de hört av sig TS?