• Inter17

Orolig bebis på kvällen

Min bebis är 1 månad och är (fram till nu) väldigt lugn. Senare tiden har hon dock börjat bli ledsen på kvällarna, då inget duger.

Tidigare har hon alltid blivit tröstat av bröstet men nu tar hon ett tag suger lite, släpper och skriker, om och om igen.

Vissa kvällar går allt bra, medans andra är det såhär.

Försöker fundera om jag ser något samband med något jag exempelvis äter, gör eller så under dagen som kan påverka?

Igår var vi ut och flängde mycket och hon sov mindre under dagen, bara korta stunder. Kvällen var väldigt besvärlig då,,,,

Jag tycker om att vara i farten, men kanske min bebis inte gillar det lika mycket? Tankar kring detta?

• Svar på tråden Orolig bebis på kvällen
  • emc85

Kvällsoro, jättevanligt. Läste att det kan bli lite bättre om man är nära barnet mycket under dagen, t ex bära i sjal, ligga på förälder och sova. Jag testade när min son var i den åldern och det var bättre på kvällen om han blivit buren mycket under dagen.

• Tytytytyty

Ammar du? Ibland har bebisar sk ökningsperioder då de behöver mer mat. Då blir de ofta gnälligare på kvällar och nätter och vill äta oftare. Ger man då mat oftare ökar mjölkproduktionen och de blir nöjda.

Men som övriga sagt, kvällar kan vara gnälliga. Mitt gnälligaste barn ville ha tuttar och kramar.

• Aghdis

Bröstmjölken är utspädd och lite blaskigare framåt kvällen, dvs att dagens vätska gör att den inte är lika fet som tidigare under dagen. Det kan göra att de blir kinkigare. Amma amma amma, så ska du se att det förmodligen löser sig.

• Anonym (flower)

Övertrött :) Försök få bebisen att somna tidigare :)

• Snuttis2

Närhet, amning och lugn och ro skulle jag satsa på!

Var hemma mkt och dra ner på tempot( ja man blir själv lite knäpp av det) men bebisen behöver bygga trygghet och anknytning till dig/er och få lagom mkt intryck. Oro

På kvällen är jätte vanligt, har en 11 veckors bebis hemma som varit mkt ledsen på kvällarna . Nu sista veckorna börjar det lugna ner sig.

Svar på tråden Orolig bebis på kvällen