• Tmvh

Druvbörd / MA ..:(

Känns som att jag skriver här hela tiden.

Men jag orkar inte diskutera med de i min omgivning, de är för tungt och prata med dom om de här.

Mitt hcg steg bara 100 på 2 dagar, ja där fick jag nu svaret på att jag inte kommer få min maj bebis.

Ena läkaren säger till mig " du väntar missfall " sen idag säger en annan läkare samma sak, sen kommer överläkaren och talar om att vi bör avvakta för hon vart osäker. Men efter många om och men, så upptäckte hon att det var något som tickade, sen säger hon " det är blodkärl som tickar " och vi har hittat små blåsor i livmodern, dock var min livmoder bara i vecka 6+2 och jag skulle vart 7+3 , så antar att den dog i vecka 6, rätta mig om jag har fel.

De misstänker MA / Mola..

Okej, MA Kan jag ta, men Mola?! Nej , alltså påfrestningen och veta att jag inte får bli gravid då mellan 6-12 månader förstör mig..

skrapning nu på måndag, kommer ej bli sövd utan ska enbart få lokalbedövning och lite annat.

Hade tusen frågor till läkaren, men hon hade såklart inte tid.

• Svar på tråden Druvbörd / MA ..:(
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 16:21:47 följande:

Tack för att du ställer upp och svarar <3

Är de skillnad på MA och druvbörd förutom hcg ? Med tanke på att mitt hcg är " lågt " men ändå hittat blåsor, så får inte jag detta och gå ihop. Får ångest för de står inget i mina journaler heller

Ja alltså missed abortion är ju som vilket missfall som helst bara att man inte har börjat blöda. Antingen för att man upptäcker det snabbt eller för att kroppen är långsam på att fatta att graviditeten avstannat. Alltså inget som är farligt och väldigt vanligt.

Mola är ju mer en sjukdom, och något som kan vara dödligt om man inte behandlar det. Ofta har man mycket symtom/kraftigt illamående pga den höga hormonnivån. Man kan också börja störtblöda helt plötsligt.

Man kan ha partiell mola (då finns det nästan alltid ett foster också), eller komplett mola (då är livmodern oftast helt fylld med blåsor och det brukar vara lätt att se det vid ultraljud).
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 16:36:08 följande:

Ja alltså missed abortion är ju som vilket missfall som helst bara att man inte har börjat blöda. Antingen för att man upptäcker det snabbt eller för att kroppen är långsam på att fatta att graviditeten avstannat. Alltså inget som är farligt och väldigt vanligt.

Mola är ju mer en sjukdom, och något som kan vara dödligt om man inte behandlar det. Ofta har man mycket symtom/kraftigt illamående pga den höga hormonnivån. Man kan också börja störtblöda helt plötsligt.

Man kan ha partiell mola (då finns det nästan alltid ett foster också), eller komplett mola (då är livmodern oftast helt fylld med blåsor och det brukar vara lätt att se det vid ultraljud).

Har inte blött nånting, mår inte illa, men de sa att enligt beräkningen på vul så va jag 6+2.

Kan man ha dessa blåsor med MA också?

För jag får inte detta och gå ihop..
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-11 16:49:23 följande:

Har inte blött nånting, mår inte illa, men de sa att enligt beräkningen på vul så va jag 6+2.

Kan inte riktigt svara på det eftersom jag inte vet riktigt hur bilden såg ut. Men det kan ju vara den blivande moderkakan som dom såg. Ibland ser den lite konstig ut. Men den ska ju inte se ut som tydliga blåsor...

Man får helt enkelt invänta PAD-svaret (vävnadsprovet) från skrapningen
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (A)
    Tmvh skrev 2017-10-11 13:05:27 följande:

Jag har inte riktigt förstått varför man får förbud att bli gravid?

Kommer du ihåg hur ditt hcg värde låg på och hur lång tid tog de att få din dotter? Förlåt för så många frågor men fick aldrig chansen och fråga läkaren :(

De kollade på mitt värde i 1 år ,så att den var nere och det tog lite tid innan det hände.Därför fick jag inte bli gravid,utan fick vänta,men det där är olika,har läst att vissa måste vänta bara 6 månader innan de får bli gravida igen.Så jag började ära p-piller direkt efter operation.Var inga problem att bli gravid igen,men läkaren sa att jag måste göra tidig ultraljud ,för att se att allt är ok.Och det var det!
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 17:57:00 följande:

De kollade på mitt värde i 1 år ,så att den var nere och det tog lite tid innan det hände.Därför fick jag inte bli gravid,utan fick vänta,men det där är olika,har läst att vissa måste vänta bara 6 månader innan de får bli gravida igen.Så jag började ära p-piller direkt efter operation.Var inga problem att bli gravid igen,men läkaren sa att jag måste göra tidig ultraljud ,för att se att allt är ok.Och det var det!

Vet du vad du hade för värde innan hela processen började?

Jag sitter mitt emellan här, MA eller Mola.

Mitt hcg verkar vara för lågt, och blåsorna de såg tror de är druvbörd.

Måste man äta piller eller ta preventivmedel under tiden?
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-11 16:57:57 följande:

Kan inte riktigt svara på det eftersom jag inte vet riktigt hur bilden såg ut. Men det kan ju vara den blivande moderkakan som dom såg. Ibland ser den lite konstig ut. Men den ska ju inte se ut som tydliga blåsor...

Man får helt enkelt invänta PAD-svaret (vävnadsprovet) från skrapningen

Hur ofta har du haft patienter där man trott missfall och sen visat att de finns en liten pyre?

Inte för att jag tror de händer mig.

Orkar inte med proceduren igen, börja ta äl tester, ha koll på cirkeln för de tog tid för mig nu
  • Anonym (A)
    Tmvh skrev 2017-10-11 18:19:16 följande:

Vet du vad du hade för värde innan hela processen började?

Jag sitter mitt emellan här, MA eller Mola.

Mitt hcg verkar vara för lågt, och blåsorna de såg tror de är druvbörd.

Måste man äta piller eller ta preventivmedel under tiden?

Jag minns inte mitt hcg värde,men den var väldigt hög.Blev opererad bara några dagar senare man upptäckte mola.Och min läkare sa att jag måste använda p-medel,för att jag inte ska bli gravid ,tills det var säkert att jag var frisk .
  • Anonym (A)
    Tmvh skrev 2017-10-11 16:49:23 följande:

Jag hade blåsor och det var mola(ingen foster).
  • Tmvh
    Anonym (A) skrev 2017-10-11 18:34:03 följande:

Jag hade blåsor och det var mola(ingen foster).

Var dom helt hundra på de att de va mola?
  • Anonym (A)
    Tmvh skrev 2017-10-11 18:47:36 följande:

Var dom helt hundra på de att de va mola?

Ja.Sen när man såg det tydligt.I början lite osäkra,men sen tittade en annan läkare och såg det utan problem.
Svar på tråden Druvbörd / MA ..:(