Jag har både Ragdoll och Sibirisk katt.
Min ragdoll är myyycket lugnare! Låter som den perfekta katten för er. Min ragdoll tycker om att ta det lugnt, ligger gärna bredvid oss i soffan eller i klösträdet, är social men aldrig jobbig, han kommer gärna fram och nosar på gäster men skulle aldrig hoppa upp i en främlings knä. Han kan lite enkla tricks som sitt och vacker tass, väntar lugnt på en godisbit och skulle aldrig nafsa på handen. Han är också alltid lugn när det gäller att klippa klor eller duscha, sitter snällt och väntar tills man är färdig, även om han dock kan gnälla lite ibland, men sprattlar aldrig när man håller i honom. Ragdollen tycker om att sova i sängen med oss, men gärna nere vid fotändan. Ibland vill han sova själv men kommer oftast och "säger gondatt" med lite gos innan han lunkar vidare till soffan eller klösträdet.
Min sibiriska katt å andra sidan är betydligt vildare. Han är mycket mer social, kan klättra på en, vill gärna hoppa upp i knät, vill bli buren eller ligga i famnen för att bli kliad. Han "pratar" mycket mer, han kommer och jamar när han vill ha mat eller bli upplyft. Sibiren är mer fysisk också, kan hoppa upp på höga möbler, vill sitta högt uppe och spana, springer runt lite mer, busar med leksaker och är oftast den som tar initiativ att busa med kattkompisen. Sibiren är även lite "smartare", han kan öppna stängda dörrar, tar sig in i lådor och upp på höga hyllor. Han kräver lite mer utmaningar, vill gärna lära sig tricks och lekar. Han är ivrig när det kommer till mat och räds inte att hoppa upp för att nalla en bit från köksbänken om man håller på med något kött eller skinka. Men det finns ju såklart många kattraser som är mycket mer aktiva än en sibirisk katt ändå.. Dock anses väl de flesta katter vara rätt aktiva om man jämför med en ragdoll.
Vill ni ha en lugn och go katt så skulle jag rekommendera ragdoll