• 2grabbsmamman

Stor, lugn innekatt?

Funderar på katt.. Bor i lägenhet med balkong, 75 kvadratmeter, tillsammans med mina två barn. Skulle vilja ha en stor, lugn katt. Jag jobbar heltid men har nära till jobbet. Kan en katt klara sig själv på dagarna när jag är på jobbet och barnen i skolan? Eller bör man då ha två katter så de får sällskap av varandra?

De två raser jag hittat som verkar intressantast är Ragdoll och Maine coon. Någon med erfarenhet av dessa raser?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-10-14 06:40
    Lutar mer och mer åt att titta på två vuxna katter. Vad bör jag tänka på? Här tar jag tacksamt mot alla tips och råd. Om hur man tar hand om katterna när de precis kommer till sitt nya hem, vad som bör införskaffas osv.
    Och hur gör jag med balkongen? Tänkte sätta nät så de kan vara där ute också om de vill.

• Svar på tråden Stor, lugn innekatt?
  • Anonym (....)

Varfö skaffa katt? Du vill ha en lugn katt, som inte gör mycket äsen av sig och du är aldrig hemma? Bor i en liten lägenhet. Stackars katt säger jag bara. Låt den slippa det livet om du inte kan erbjuda den ett bra liv, vilket inte jag tycker det låter som att du kan.

• Dexter dot com

Kolla på katthemmen efter vuxna katter som behöver nytt hem. Då vet du om dom trivs inne och vilken kattkamrat dom trivs bäst ihop med. Många av deras katter har levt under hårda förhållanden utomhus och är väldigt nöjda med att bara vara inne i värmen och tryggheten. 

• 2grabbsmamman
    Anonym (....) skrev 2017-10-12 07:22:23 följande:

Varfö skaffa katt? Du vill ha en lugn katt, som inte gör mycket äsen av sig och du är aldrig hemma? Bor i en liten lägenhet. Stackars katt säger jag bara. Låt den slippa det livet om du inte kan erbjuda den ett bra liv, vilket inte jag tycker det låter som att du kan.

Då många katter lever sitt liv som innekatter och mår bra så tror jag inte att en lägenhet på 75 kvadrat är ett problem. Och jag jobbar heltid, det betyder inte att jag aldrig är hemma. Också därför jag funderar på två katter som då får sällskap av varandra.
  • 2grabbsmamman
    Dexter dot com skrev 2017-10-12 08:40:30 följande:

Kolla på katthemmen efter vuxna katter som behöver nytt hem. Då vet du om dom trivs inne och vilken kattkamrat dom trivs bäst ihop med. Många av deras katter har levt under hårda förhållanden utomhus och är väldigt nöjda med att bara vara inne i värmen och tryggheten. 

Mycket bra förslag! Jag har faktiskt varit i kontakt med några katthem och funderar på att åka och hälsa på katterna där i helgen! Har inte tänkt på det tidigare, men det skulle absolut kännas bra att få bli ny familj till en (eller två) kisse därifrån. Så har börjat tänka lite mer utanför boxen, det måste ju inte vara en raskatt.
  • Anonym (....)
    2grabbsmamman skrev 2017-10-12 15:32:21 följande:

Då många katter lever sitt liv som innekatter och mår bra så tror jag inte att en lägenhet på 75 kvadrat är ett problem. Och jag jobbar heltid, det betyder inte att jag aldrig är hemma. Också därför jag funderar på två katter som då får sällskap av varandra.

Allt är ju relativt. Jag anser inte att det är ett bra kattliv att sitta ensam i en liten lägenhet under flera timmar. Skillnad om katten har möjlighet att vara ute och stimulera sig, få chansen att vara en katt.

Väldigt dålig idé att ta en katt från ett katthem. Om en katt varit utekatt är det grymt att låta den bli innekatt. I de allra flesta fall mår inte katten bra av det.
  • IsadoraW1
    Anonym (....) skrev 2017-10-12 15:52:12 följande:

Allt är ju relativt. Jag anser inte att det är ett bra kattliv att sitta ensam i en liten lägenhet under flera timmar. Skillnad om katten har möjlighet att vara ute och stimulera sig, få chansen att vara en katt.

Väldigt dålig idé att ta en katt från ett katthem. Om en katt varit utekatt är det grymt att låta den bli innekatt. I de allra flesta fall mår inte katten bra av det.

Har det gått dig helt förbi att den övervägande majoriteten av katthem har som krav att katten ska leva som just innekatt för att man ska få adoptera därifrån?

Fö gör det alldeles utmärkt att berika innemiljö och näta in balkong om man bor i lägenhet. Jag hoppas ts bortser ifrån dina tykna kommentarer.
  • Dexter dot com
    Anonym (....) skrev 2017-10-12 15:52:12 följande:

Har jobbat många år ideellt på katthem där dom flesta katter inte ens ville gå ut i rasthagen utan stannade inne. Har man levt ett liv utomhus i svält och kyla med bortfrusna öron och så utmärglade att dom knappt överlevde så är många helt nöjda med ett liv inomhus. Dom flesta katthem känner sina katter och vet vilka som har behov av att få vara ute.
  • 2grabbsmamman

Tar gärna emot tips på hur man på bästa sätt tar hand om en innekatt (eller två). Funderar som sagt på att ta en tur till ett katthem i helgen. Men bör jag isf helst titta på två katter på en gång? Vill ju inte ta en katt och den sedan blir uttråkad och ledsen för att den inte har en kompis...

• IsadoraW1
    2grabbsmamman skrev 2017-10-12 21:20:49 följande:

Tar gärna emot tips på hur man på bästa sätt tar hand om en innekatt (eller två). Funderar som sagt på att ta en tur till ett katthem i helgen. Men bör jag isf helst titta på två katter på en gång? Vill ju inte ta en katt och den sedan blir uttråkad och ledsen för att den inte har en kompis...

Det är ju en av de stora fördelarna med katthem / vuxna katter ; du kan få råd om vilka katter som går bra ihop, vilka som helst är ensamma osv.

Vad gäller att fixa hemma för katten,- erna så finns det massvis av saker! Jag har satsat på att bygga på höjden, de har ett stort klätterträd med olika avsatser och små krypin som går ändå upp i taket. Från det kan de sedan hoppa över till väggfasta hyllor som jag fäst bitar av gamla mattor på upptill. Dock är ingen av dem glada för att klättra utan använder bara själva foten på trädet för att ligga på :/

Prassliga saker är mina glada för, de har en prasslig tunnel med ett hål mitt på och en kubliknande sak som de älskar. Även catit senses aktiveringsleksaker gillar de. Men deras absoluta favorit är metspön med en pipande mus, de börjar båda jama högt när jag går till skåpet där deras spön finns.. Och slutligen, vanliga enkla små skumgummibollar. Båda gillar att trixa med och springa efter dem och den ene apporterar. Jag vaknar ofta med en boll eller två i sängen :)
  • nin71

Många katthem har katter som de vill adoptera ut parvis för att de är bra kompisar redan. Även i facebook-grupper för katter hittar man omplaceringskatter som vill flytta parvis. Hittekatter blir jättefina innekatter, se bara till att de kan aktivera sig med klättring och lek inne. Jag har tagit hand om 2+2 vuxna tama hittekatter från katthem hittills. :) Vuxna katter har inga problem med att roa sig när man är på jobbet, de sover gärna på dagen och är sociala när vi kommer hem. Kattungar behöver mer sällskap än vuxna. Lycka till!

• nin71

PS vissa katter trivs som ensamkatter, framför allt lite äldre. Själv började jag med en katt och skaffade en kompis till den. Det tog en vecka att vänja dem vid varann.

Svar på tråden Stor, lugn innekatt?