• nufårvise

Hälta och svullet knä hos 3-åring

Min son är 3 år och för ca 1,5 år sen började han halta för första gången. Prover togs och röntgen. Har haft mycket nattvärk i ben och fötter och är ofta stel på morgonen. För 2 veckor sedan svällde hans högra knä upp och det var även varmt. Sänkan visade inget. I söndags svällde knäet upp igen och är fortfarande svullet men är mer eller mindre varmt. Han haltar. Ortopeden utreder men hittar inget. Tidigare har ett prov visat gränsvärde på ett reumatisk prov och han fick komma på barn. Skrevs ut då han inte hade mer symtom än på natten och morgon stelhet. Nu har han allt oftare problem på dagarna, gråter och har ont. Är trött och blek och klarar ofta på magen. Men är även pigg allert emellanåt. Någon som känner igen sig? Tror mer på reumatiskt än ortopediskt men kan ju vara annat med såklart.

• Svar på tråden Hälta och svullet knä hos 3-åring
  • Avenia

Tänker på Borrelia och att det kan orsaka ledvärk och svullnad. Obehandlad kan den tyvärr leda till artrit eller reumatism.

• Lgzgjfuf

Kräv en ordentlig utredning av reumatiska sjukdomar! Det låter ju för jävligt att alla bara rycker på axlarna! Ni ska ju inte behöva gräva i detta själva! Ni måste slå näven i bordet !

• nufårvise

Idag ska ortopedläkaren ska ringa. Tror hon kommer avsluta den utredningen och ska då ringa vårdcentralen för att starta ny. Ska då ligga på om borrelia och reumatism. Tack.

• nufårvise

Upodatering: Fick diagnos direkt vi träffade barnläkaren i slutet av oktober. JIA - barnreumatism, exakt term kommer jag inte ihåg nu. Han går nu på bruden 3 ggr per dag, även ätit en kur kortison. Mår mycket bättre.

• Avenia

Är rädd att de kan ha missat eventuell borrelia. Det missas väldigt ofta! Ont i fötterna är typiskt, samma med symtom kvällstid och natt. Och magproblem är också väldigt vanligt. Jag hoppas inte de missat någon infektion här på detta stackars barnet för det kan leda till ytterligare problem om det sprids till nervsystemet.

Svar på tråden Hälta och svullet knä hos 3-åring