• Anonym (Färdig med honom)

Exet släpper inte taget

Var tillsammans med en kille i några månader, vi är båda ca 40. För min del växte känslorna sig aldrig så starka även om jag tyckte om honom så jag sa att jag ville avsluta. Han bad om en chans till och det fick han, där och då tyckte jag att det var fint att han inte ville ge upp. Men naturligtvis stämde första magkänslan...och jag fick vänligt avsluta igen. Så kan det gå, man kan ju inte styra över sina känslor...en väldigt snäll man, men också lite självupptagen, snål osäker och humorlös...inte min typ riktigt.
    Sedan jag avslutade med honom ( ca 2 månader sedan) vägrar han dock sluta höra av sig. jag får sms och meningslösa bilder (mkt selfies) nästan varje dag. 
    Klart man kan höras av som ex, men det här är bara för mkt...Jag har provat att inte svara, inte ställa motfrågor på alla hans miljarder frågor till mig, men då blir det bara ännu mer... som jag känner honom (stark vilja och väldigt argumentativ, lyssnar liksom inte in) så tar det liksom emot att prata om att det blir för mkt, att jag inte vill ha (så mkt) kontakt, för man blir liksom bara ifrågasatt... 
    Jag har heller inte lust att bli elak och ryta ifrån...även om jag tycker att han beter sig lite obehagligt nu nästan....
    Tips på hur jag skall tackla det här?

• Svar på tråden Exet släpper inte taget
  • Anonym (igel)

Endast tydlighet biter på en sådan människa. Han verkar vara helt befriad från både självinsikt och självbevarelsedrift. Sluta bara höra av dig så han fattar eller skriv bara att du inte vill ha någon mer kontakt eller att du träffat någon och vill bli lämnad ifred..

• Anonym (Anja)

Du får nog vara väldigt tydlig med honom, utan att ryta ifrån. Eller så får du helt enkel sluta svara helt, och till slut blocka honom.

• Anonym (jd)

Du slutar svara. Sedan måste du ha tålamod. Det tar ett tag innan han slutar. Nu är han ju van att du gör ett uppehåll men är han bara påstridig kommer ett svar från dig. Nu svarar du inte mer på någonting.

• Anonym (Celina)

Det är inte elakt att på ett fint men bestämt vis sätta stopp för en relation man inte mår bra av eller som inte längre ger något.Oavsett om det är en vänskaps eller kärleks- relation. Tror att så länge du inte är helt tydlig så kommer han fortsätta. Vet inte hur era samtal sett ut men bara det att du svarat på hans mess/samtal får honom förmodligen att tro och hoppas att det finns en chans att du än en gång kommer tillbaka till honom. Var ärlig i stället. Sen är det ju så att vill man verkligen inte ha samtalen så finns det block- knapp på både telefon och i alla sociala medier man kan använda sig av.

• Rakad Apa

Blockera hans nummer så är problemet ur världen.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Suck)

Mitt ex höll på likadant. Jag slutade tillslut svara och blockade hennes nummer och konton på sociala medier. Då ringde hon från sin mammas telefon istället och talade in arga meddelanden på telefonen, bad kompisar hälsa till mig och sånt. Då hotade jag med att ansöka om besöksförbud och då blev det äntligen tyst.

Så prova att blockera först och säg sen att du aldrig mer vill höra från honom och kommer anmäla det om han inte respekterar det.

• Anonym (tydlig)
    Anonym (Färdig med honom) skrev 2017-10-11 23:29:59 följande:

Var tillsammans med en kille i några månader, vi är båda ca 40. För min del växte känslorna sig aldrig så starka även om jag tyckte om honom så jag sa att jag ville avsluta. Han bad om en chans till och det fick han, där och då tyckte jag att det var fint att han inte ville ge upp. Men naturligtvis stämde första magkänslan...och jag fick vänligt avsluta igen. Så kan det gå, man kan ju inte styra över sina känslor...en väldigt snäll man, men också lite självupptagen, snål osäker och humorlös...inte min typ riktigt.
    Sedan jag avslutade med honom ( ca 2 månader sedan) vägrar han dock sluta höra av sig. jag får sms och meningslösa bilder (mkt selfies) nästan varje dag. 
    Klart man kan höras av som ex, men det här är bara för mkt...Jag har provat att inte svara, inte ställa motfrågor på alla hans miljarder frågor till mig, men då blir det bara ännu mer... som jag känner honom (stark vilja och väldigt argumentativ, lyssnar liksom inte in) så tar det liksom emot att prata om att det blir för mkt, att jag inte vill ha (så mkt) kontakt, för man blir liksom bara ifrågasatt... 
    Jag har heller inte lust att bli elak och ryta ifrån...även om jag tycker att han beter sig lite obehagligt nu nästan....
    Tips på hur jag skall tackla det här?

Du måste sätta en mycket tydlig gräns och inte lämna några som helt öppningar till honom.

Meddela väldigt tydligt att det kommer aldrig att bli något mer mellan er. Att nu vill du inte höra något från honom mer och att om han inte respekterar det måste du vidta åtgärder (som anmälan för trakasserier). Du måste kanske ryta ifrån ordentligt om inte trevlighet räcker.

Det är möjligt att han inte kommer att ge upp ändå, men då måste du hålla huvudet kallt och inte ge respons på något som han gör. Svara inte  på några av hans kontaktförsök. Blocka hans nummer, ta bort honom från sociala medier, alla kanaler han kan ha till dig. Och håll dig till det beslutet.

Om han är en normal person som bara inte vill ge upp så kommer han till slut att fatta. Men risken är att han är eller blir en stalker och då är det inte lätt att bli va med honom. 
  • Rakad Apa
    Anonym (Suck) skrev 2017-10-12 09:12:56 följande:

Mitt ex höll på likadant. Jag slutade tillslut svara och blockade hennes nummer och konton på sociala medier. Då ringde hon från sin mammas telefon istället och talade in arga meddelanden på telefonen, bad kompisar hälsa till mig och sånt. Då hotade jag med att ansöka om besöksförbud och då blev det äntligen tyst.

Så prova att blockera först och säg sen att du aldrig mer vill höra från honom och kommer anmäla det om han inte respekterar det.

Vilken knepig människa. Varför blev hon arg? Det är ju ingen rättighet att ha kontakt med sitt ex.
  • Anonym (Suck)
    Rakad Apa skrev 2017-10-12 12:59:54 följande:

Vilken knepig människa. Varför blev hon arg? Det är ju ingen rättighet att ha kontakt med sitt ex.

Hon såg mig som en förlängning av sig själv, plånbok, packåsna, snuttefilt, psykjour osv. Att vi gjort slut spelade ingen roll, hon ansåg fortfarande att mitt hem var hennes tex. Att jag träffade en ny skulle inte påverka hennes status som "mitt allt" tydligen o sånt.
  • Rakad Apa
    Anonym (Suck) skrev 2017-10-12 13:03:29 följande:

Hon såg mig som en förlängning av sig själv, plånbok, packåsna, snuttefilt, psykjour osv. Att vi gjort slut spelade ingen roll, hon ansåg fortfarande att mitt hem var hennes tex. Att jag träffade en ny skulle inte påverka hennes status som "mitt allt" tydligen o sånt.

Men oj, vilken gränslös människa. Hon måste ju ha en skruv lös.
  • Anonym (Suck)
    Rakad Apa skrev 2017-10-12 13:06:10 följande:

Men oj, vilken gränslös människa. Hon måste ju ha en skruv lös.

Jo. Jag var förbannad inuti dygnet runt i det förhållandet och enda tills jag äntligen sagt ifrån och hon blev tyst.
  • fornminne
    Anonym (Suck) skrev 2017-10-12 13:15:42 följande:
    Jo. Jag var förbannad inuti dygnet runt i det förhållandet och enda tills jag äntligen sagt ifrån och hon blev tyst.

Det låter som om hon var narcissist eller kanske hade borderline. Extremt självupptagen, allt ska kretsa kring henne, andras behov är sekundära eller helt oviktiga, plus att de kan ha extremt svårt för separationer.
  • fornminne
    fornminne skrev 2017-10-12 13:44:28 följande:
    Det låter som om hon var narcissist eller kanske hade borderline. Extremt självupptagen, allt ska kretsa kring henne, andras behov är sekundära eller helt oviktiga, plus att de kan ha extremt svårt för separationer.

Och ja, det enda rådet psykologer mfl brukar ge, är att ha så lite kontakt som möjligt med en sådan människa samt sätta tydliga gränser. De är inga lämpliga partners eftersom de bara tar, sällan eller aldrig ger.
  • Anonym (Suck)
    fornminne skrev 2017-10-12 13:44:28 följande:

Jag kan inget om borderline men jag visste redan då att hon inte var "normal". Dock vet jag att hon jobbar med att hjälpa ungdomar som har borderline så det skulle vara ironiskt. Ja jag var bara som ett objekt i relationen som var till för henne. Hon tog själv initiativ till separationen men sen flyttade hon inte och även efter hon flyttat tyckte hon att hon borde kunna använda min lägenhet för att hänga och äta lunch i, även när jag jobbade. När jag träffade tjej började hon ringa konstant och gråta och ville få det till att hon väl ändå betydde mer fortfarande och sånt. Jag sa nej men det var inte så lätt för jag var fortfarande van efter flera år att ta sånpass hänsyn till hennes känslor att sanningen eller mina känslor inte spelade roll.
  • Anonym (ppp)

TS, den typen av person tar all uppmärksamhet som en chans att få respons. Även om du skulle skälla ut honom skulle även det ses som ett "men hon svarade ju i alla fall" så mitt råd är att blockera, aldrig någonsin svara på något alls. Polisanmäl om det går så långt men ha inte någon egen kontakt. 

• Anonym (Suck)
    Anonym (ppp) skrev 2017-10-12 16:54:02 följande:

TS, den typen av person tar all uppmärksamhet som en chans att få respons. Även om du skulle skälla ut honom skulle även det ses som ett "men hon svarade ju i alla fall" så mitt råd är att blockera, aldrig någonsin svara på något alls. Polisanmäl om det går så långt men ha inte någon egen kontakt. 

• Anonym (G)
    Anonym (Celina) skrev 2017-10-12 00:04:02 följande:
    Det är inte elakt att på ett fint men bestämt vis sätta stopp för en relation man inte mår bra av eller som inte längre ger något.Oavsett om det är en vänskaps eller kärleks- relation. Tror att så länge du inte är helt tydlig så kommer han fortsätta. Vet inte hur era samtal sett ut men bara det att du svarat på hans mess/samtal får honom förmodligen att tro och hoppas att det finns en chans att du än en gång kommer tillbaka till honom. Var ärlig i stället. Sen är det ju så att vill man verkligen inte ha samtalen så finns det block- knapp på både telefon och i alla sociala medier man kan använda sig av.
    Håller med
  • Anonym (Blocka)

Kan vara bra att blocka en sån person... jag har en jättebra blocking-app, som heter "Extreme call blocker". För en mkt billig liten peng för betalversionen av appen, så fick jag riktigt bra funktioner på köpet. Såsom att appen kan skicka ett automatiskt svars-sms till den blockerade personen, när vederbörande smsar dig. Där kan man ställa in själv vad det ska stå i det automatiska meddelandet... t.ex. "Numret kan inte nås". Om man är riktigt less på personen kan man ju ställa in att det ska stå "Den här abonnenten har blockerat ditt nummer". :P

Skulle inte rekommendera det sistnämnda dock, om det är en stalker så kan de ju kanske bli arga/farliga, om de får ett sånt "provocerande" sms.. så då är det nog bäst att bara ha "Numret är inte i bruk", eller att inte ha något automatiskt svars-sms alls... Appen blockar både sms, samtal och MMS. (Man kan ställa in allt i inställningar).

Lycka till och ta dig ifrån den där energitjuven nu...

Svar på tråden Exet släpper inte taget