Inlägg från: Anonym (Kanske) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kanske)

Bör Sverige tillåta månggifte?

OM man är säker på att det ingås frivilligt
    OM det alla gifter sig med varandra samtidigt
    OM det gäller både kvinnor och män.

De religiösa muslimer skulle nog inte gilla ovanstående, men det är bara att hacka i sig. Om det blir lagligt med månggifte i Sverige blir det på svenskt sätt och de får finna sig i att någon att deras döttrar gifter sig med tre män eller att en av deras söner gifter sig med en kvinna och en man. Ha!

• Anonym (Kanske)
    EnGladPingvin skrev 2017-10-17 05:24:06 följande:

Observera att det Suad vill är att män ska kunna ha flera fruar, men inte att kvinnor ska kunna vara gifta med flera män.

?" Nej, det vanliga och naturliga i mänskligheten är att en kvinna bara vill ha en man. Om en kvinna vill ha fler män, då blir man kallad annat. Den titeln vill man inte ha."

De kan de fetglömma. Självklar skulle månggifte i Sverige gälla både män och kvinnor, hetero som bi och gay.
  • Anonym (Kanske)
    Enda skälet att tillåta det är att tillmötesgå människor som är poly!
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (M) skrev 2017-10-19 15:18:41 följande:

Jag ser ingen anledning att förbjuda månggifte. Detta då jag ser det som självklart att månggifte innebär att en man kan ha flera fruar, en kvinna kan ha flera män, ett par (oavsett könstillhörighet) kan ta en en eller flera personer till, samt att alla ingår det frivilligt.

Mitt syskon med respektive har t.ex skaffat sig en sambo, som bor med dem sedan ett år tillbaka. De borde ha samma möjligheter att gifta sig med sin gemensamma sambo som de hade för att gifta sig med varandra.

Just det ja!

Islamisterna kommer ALDRIG att få som de vill, nämligen endast månggifte för män  - och då att de endast ska gifta sig med kvinnor, och förbud mot äktenskap för homosexuella.
  • Anonym (Kanske)
    Rataxes skrev 2019-04-25 22:52:52 följande:

Staten ska överhuvudtaget inte lägga sig i hur människor väljer sina familjekonstellationer.

I och för sig, men tyvärr är det så att det till 90% kommer att vara invandrare från kulturer där kvinnan inte har något att säga till om som kommer att använda sig av lagen. Helt OK för mig om en man och flera kvinnor eller en kvinna och flera män lever tillsammans - om samtliga gör det till 100% av egen fri vilja. Kvinnor i de kulturer jag pratar om gör det INTE av egen vilja. Därför kan vi inte tillåta månggifte. Människor kan välja att leva som de vill ändå, men blir då sambos. De kan skriva testamenten och avtal så att det ändå blir väldigt likt äktenskap juridiskt.
  • Anonym (Kanske)
    washo skrev 2019-04-25 18:48:17 följande:
    I Sverige kallas det swingers
    Eh nej. Swingers är människor som gillar partnerbyte och liknande. Det är helt på lika villkor och alla gör det de vill göra och låter bli att göra det de inte vill göra. Jag tror inte heller att swingers lever tillsammans, alltså flera par, utan ett par lever tillsammans och kanske är gifta och träffar ett annat par som också kanske är gifta.

Månggifte kan endast tillåtas om man kan garantera till 100% att alla kvinnor verkligen går med på att mannen tar flera fruar. Det lär inte vara många som skulle gå med på det - just eftrsom så få människor är swingers eller polyamorösa osv. Dessutom ska givetvis även kvinnor kunna gifta sig med flera män. Även muslimska kvinnor.

Att månggifte tillämpades i Mellanöstern berodde bland annat på att det fanns ett kraftigt mansunderskott. I Sverige idag har vi inte det.
  • Anonym (Kanske)
    Oschlaka skrev 2019-04-26 13:06:15 följande:
    Du är naiv! Villkoren kan se annorlunda ut ja

Men handlingen är densamma
    Vilken handling är samma??? Hänger inte med alls.
  • Anonym (Kanske)
    Colourfulrainbow skrev 2019-04-26 13:30:23 följande:

Det är svårt. Jag har inga som helst problem med om Calle, Anna, Tobias och Kim skulle vilja ingå i ett äktenskap och alla älskar alla och är lyckliga.

Sedan finns det andra sorters månggifte där bara en man är lycklig och kvinnorna han är gift med är ganska olyckliga.

Precis, och enda sättet att hindra det är att inte tillåta månggifte. Sedan kan ju folk leva hur de vill ändå - som sabos.
  • Anonym (Kanske)

Om Sverige varit så homogent som det var en gång hade månggifte kunnat fungera. Då hade det bara varit personer som haft den läggningen - som varit polyamorösa el. dylikt, som hade använt sig av lagen. Som det är nu skulle det till största del vara invandrade män som mot sin frus vilja skulle skaffa sig en eller fler andra fruar (i ett land utan kvinnoöverskott dessutom).

• Anonym (Kanske)
    Oschlaka skrev 2019-04-28 00:02:04 följande:
    Källan tack?
    Vet inte du vad swingers är? Vilken dålig koll du har! Sysslar inte med det själv, men har koll ändå.
  • Anonym (Kanske)
    Oschlaka skrev 2019-04-29 17:13:53 följande:
    Ja så behöver jag inte det? :P Är du en diktatur? :P
    Du har mycket fördomar och därmed sätter jag punkt för diskussioner med dig!
    Då kan du ha det med mig istället. Det är väl inte diktatur?! På vilket sätt är det diktatur? Vad är det som är fördom?
Svar på tråden Bör Sverige tillåta månggifte?