Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Vägrar betala för kläder

Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:00:54 följande:
    Barnbidraget är inte öronmärkt till barnen.
    Exakt vad menar du med det? Ska man tolka det som att barnbidraget är en del av er (din) vanliga "driftsbudget"? Men bidraget går till dig (ditt konto) och det är upp till dig att använda det till "kläder och dylikt".

I så fall verkar det ju mer handla om att ni borde sätta er ned och gå igenom er ekonomi.

Vilka inkomster har vi gemensamt (lön, barnbidrag)?
    vilka utgifter har vi (boende, mat, fritids, försäkringar, telefoni, mobiler, bredband, kläder, övrigt)
    Vem betalar vad?
    Sparande?

Nu verkar allt handla om "vinterkläder" men givet dina svar, och din sambos inställning, så låter det mer som att ni borde prata igenom er ekonomi, oavsett om den är gemensam eller inte.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Kläder) skrev 2017-10-12 09:23:32 följande:
    Det är inte kläderna som är problemet. Här har du problemet, ni lever inte under lika ekonomiska villkor. Vem vabbar? Jobbar du deltid och han heltid? Vem tar största lasset i hemmet? Städar? Läxor? Aktiviteter? Nattar på kvällen? Alltså tänk över din situation.

Det är inte kläderna som är ditt problem.
    +1Miljon!

Att TS dessutom undrar varför hon lever ihop med sin sambo gör hela diskussionen och tråden smått märklig.

TS, ditt problem, ert problem är betydligt större än 4st vinteroveraller!

Sätt er ned som två vuxna, som två föräldrar, lägg mobiltelefonerna åt sidan (skicka sms om ekonomiska frågor?!?! WTF!!!), och prata med varandra!

Tråden är ju för fan nästan provocerande...Tyst
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 09:34:16 följande:
    Jag haf gett upp för länge sen att ha såna diskussioner face2face. Han pratar bort det och jag får aldrig prata till punkt.
    Okey!

Då har du möjligen två, tre alternativ:

1. Ta av dig offerkoftan och rätta mun efter matsäck. Planera din ekonomi och dina inköp. Dra ned på saker som är onödiga. Dra gärna ned på saker som din man anser "nödvändiga" (då kanske det blir annat ljud i skällan!)

2. Ta dig en rejäl funderare på om detta är en relation du vill leva kvar i. Skilsmässobarn eller inte (min föräldrar gick också isär när jag var i tonåren), barn tål mer än vad man tror och märker mer än vad man tror (som förälder!). Kan du och din man inte ha samsyn, samspel kring vissa basala saker så kommer det över tid vara en "våt filt" över er relation.

3. Vill du få till en förändring. Boka tid hos familjerådgivning. Man kan prata om "sakfrågor" även hos en familjerådgivning (det behöver inte bara handla om "känslor" och "relationskriser"). Då kan jag garantera dig att du kommer att få prata till punkt! Din sambo kanske behöver ett "Wake-up-call"...

Och som sagt, ni har större bekymmer än vinterkläder IMHO...
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-10-12 10:57:35 följande:
    Jag utgår ifrån att du bara försöker provocera, så jag tänker inte svara dig mer.
    Men saken är den TS, att många av dina inlägg blir smått provocerande också... Flört

Du väljer att slänga ut lite brödsmulor i takt med att tråden växer. Din inledning gav intryck av att ni levde som separerade och därav hade en skev uppdelning av kostnader för barnen, sedan framkom det att ni bor ihop, sen framkommer det att din sambo har en hög inkomst, vidare framkommer att du studerar och uppbringar inkomster som är mer av bidragskaraktär (CSN+BB), sen framkommer det att han betalar boende (som kostar?), och fritids (som kostar?) och att du betalar "kläder och dylikt" (som kostar?), sedan framkommer det att du betalar all mat (som kostar?), sedan visar det sig att ni är gifta - bara en sådan sak innebär helt andra spelregler bör du veta - sedan visar det sig att han sparar en hel del av sin inkomst på ett sparkonto, har en hel del kvar som "fickpengar".

Till allt ovan så visar du en tydlig ovilja till att vilja se eller hitta lösningar.

Det min kära vän är också att vara provocerande.

Antingen tar du till dig av de råd som framkommer av tråden, gör en förändring.

Eller så kan du fortsätta leva vidare under samma premisser.

Ditt val!
Svar på tråden Vägrar betala för kläder