• meicc

Åderbråck i slidan

Hej,

Med mitt första barn så fick jag tydligen lite åderbråck precis mellan de yttre och inre blygdläpparna, kände av tyngdkänsla osv men upptäckte inte dem själv utan en BM upplyste mig om vad det var. De var då som svarta små knutor kan man säga.

Nu när jag väntar mitt andra barn så har de kommit tillbaka. Eller de har synts hela tiden men varit helt platta, nu är de som blåsor. Kan man göra något för att avhjälpa dem? Har stödstrumpor. Är det farligt vid förlossningen? En sprack häromdagen, gjorde inte ont men blödde en hel del. Det tynger, svider och ömmar.

Ska till BM imorrn men uppskattar råd från andra som varit i liknande situation.

• Svar på tråden Åderbråck i slidan
  • November Bebis1

Hej! Har fått åderbråck från tårna hela vägen upp i slidan och hela ljumskarna. Har ont, dom tynger, dom kliar och bränner. Min bm säger att dom är ofarliga och brukar försvinna några veckor/månader efter förlossningen. Så har tyvärr inte mer att komma med än så. Lycka till!

• meicc

Oj fy det låter inte skönt alls! Men bra att de ska försvinna i alla fall. Min BM sa att om de strular efter förlossningen så kan man få operera dem, så verkar finnas utväg i alla fall. Ska testa maggördel för gravida nu med och se om det minskar trycket nedåt.

Svar på tråden Åderbråck i slidan