Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Jobba för 8 kronor i timmen?

För det första så är det 9000 kr plus åtta kronor per timme. Ditt krav är alltså minst 1.5 timme per dag i ett skolcafé. Då jag arbetar på en skola, så har jag lite koll på vad ett skolcafé innebär och det är långt ifrån ett "vanligt" café, förstås lite beroende på hur stor skolan är, men där jag arbetar så är skolcaféet mer eller mindre "dött" de timmar när eleverna har lektioner (alltså stor del under dagen) och då de inte har hur mycket pengar som helst att fika för, så blir det inte särskilt många besök där, däremot så hänger de en del utanför. utan att fika alltså.

Det erbjudande du fått handlar om att ge dig en möjlighet att själv lite grann styra över din inkomst, utan att bli klassad som frisk och få sänkt bostadstillägg.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (gör om gör rätt) skrev 2017-10-14 18:53:44 följande:
    Fel.
    9000 kommer från staten. Och har inet med ersättning för arete att göra.

Kommunen betalar 8kr/timme för jobb. Det räknas som slavlön eller slavliknade förhållande och är förbjudet.
    Låter konstigt, för kommunen borde tillämpa Kollektivavtal. Har nämligen en kompis med precis detta upplägg som TS beskriver och de där kronorna per timme ska inte direkt ses som lön, utan tillägg till de övriga ersättningarna, men det är väl enklast att kalla det för lön. Min bror som är gravt funktionsnedsatt har också haft samma upplägg genom LSS då han "arbetar" heltid på ett dagcenter med snickerier och det ska absolut inte ses som att kommunen ger lön, utan vara en sporre för att få honom till dagverksamhet där han kan interagera med andra, samtidigt som han får en extra slant att leva på.
Svar på tråden Jobba för 8 kronor i timmen?