Inlägg från: Anonymmmmm1 |Visa alla inlägg
  • Anonymmmmm1

Behöver råd (snart singelpappa)

Josse78 skrev 2017-10-12 21:04:14 följande:

Hej!

Det är så att min fru och jag ska skiljas, ingen lust att gå in på några direkta detaljer mer än att jag vill hellre att vi försöker jobba på vårt äktenskap men hon är inte intresserad av det. Vi har båda skuld i att det gått så här långt dock ena parten mer än den andra(nä för en gång skull är det inte mannen)

Till problemet hör att vi har en 2 årig dotter tillsammans, och att hon är från England och inga vänner här i Sverige. Så hennes plan är väl att flytta hem till sina föräldrar.

Jag har skitsvårt att komma fram till vad som är bäst för vår dotter? Hon behöver ju sin mamma men även sin pappa! Hon har gått på dagis här sen hon var 1 år, hon älskar sin farfar som hon träffar varje vecka.

Min frus föräldrar har hon inte träffat så ofta alls, samt att vi pratar i princip bara svenska med vår dotter. Eller ja min fru försöker att komma ihåg och prata engelska med henne!

Jag tycker (med risk för att låta självisk) att hon ska stanna hos mig för att:

1. Hon går på dagis hon har kompisar där

2. Jag har ett fast mycket bra jobb (min fru har inget jobb eller inkomst i England får bo hos sina föräldrar)

3. Hon känner sig hemma här med mig vårt hem hennes farfar och mina släktingar

Ska man verkligen låta en 2 åring flyga mellan England och Sverige 1-2 ggr i månaden?

Jag förstår att hennes mamma kommer sakna henne jättemycket, men jag tycker och känner bara att hon skulle känna sig mest trygg och säker här hemma.

Jag hoppas ni kan förstå mitt svammel (skriver på telefonen) och jättetacksam för alla råd!

Kom gärna med frågor om ni undrar något!

/Johan

Hej ! Är i en liknande sits som din, Jag vet ej hur dålig er relation är eller så men utifrån min egen erfarenhet kan det gå från 0 till 100 väääldigt snabbt när det är barn inblandade. mitt tips är att INTE vara naiv och slåss för din dotter med allt du har. Om du väl låter henne återvända med henne till england öppnar du upp en långsam död för din och din dotters relation med största sannolikhet, du får träffa henne mindre och mindre och tillslut kommer mamman förmodligen övertala henne att hon behöver inte åka till dig för det är jobbigt osv osv... mitt råd mer konkret är att börja spela in allting som har med dotterns situation att göra som ni diskuterar ( berätta ej att du gör det ) det är lagligt sålänge du också pratar på samtalet och jag förstår om du tycker det är ett löjligt råd men du kommer att ångra att du inte gjort absolut allting om det inte går din väg. lycka till.
  • Anonymmmmm1
    Josse78 skrev 2017-10-12 21:36:25 följande:
    Vi är inte ovänner på nåt sätt. Hon vill inte ta min dotter från mig och jag vill självklart inte ta henne från min fru. Men att som ett exempel frun flyttar hem till UK till sina föräldrar, inget jobb inget dagis bla. jag flyger över med dottern sen hem igen. Dottern är i UK 1 månad sen tillbaka till Sverige, går på dagis 1 månad sen tillbaka till UK, osv osv. Jag känner bara att det är ingen bra miljö alls för vår dotter.
    Ni är inte ovänner nu men när du säger till henne att hon inte får ta med sig dottern hem kan du vara säker på att hon kommer göra ALLT för att förstöra ditt liv och ta med sig dottern hem. Förbered dig på krig.
Svar på tråden Behöver råd (snart singelpappa)