• jenny24

Katolsk Bibel?

Hej, jag undrar om/vad som skiljer sig mellan den katolska bibeln och den protestantiska? Någon som vet?

• Svar på tråden Katolsk Bibel?
  • E l l a

Det är samma Bibel, alltså det finns bara en Bibel sedan delas denna av katoliker och protestanter och tolkas olika av dessa.

• Kanelflicka

Det är samma bibel.

Kanelflicka // Katolik

• jenny24

Tack så mycket! o va jag fick svar snabbt, superglá!!! :)

• jenny24

Då måste jag fråga lite mer; hur går dopet till i den katolska kyrkan? Är det vanligare att barnet är lite äldre, kan gå?

• Kanelflicka

Dopet i katolska kyrkan liknar det protestantiska. Det finns ett avtal mellan den katolska och den protestantiska kyrkan om dopet. Om man är döpt i en av dessa kyrkor, så den andra kyrkan godkänner dopet också. (det gäller inte giftermål, till ex.)

Man kan döpa äldre barn, det är också rätt så vanligt

• E l l a

Jag tror inte att det är vanligare med äldre barn, utan det är nog ganska vanligt att man döper barn som spädbarn precis som i den protestantiska tron. Dopet går i stort sett till på samma sätt som det protestantiska.

• Kanelflicka

Jag döptes när jag 1,5 år gammal

• E l l a

Men det beror ju ej på att den katolska kyrkan påtalar att man ska döpas som äldre barn eller hur, utan det var väl troligen dina föräldrars val? Vad jag menar är att det är inte påtalat att man som äldre än som yngre om du förstår vad jag menar...

• Kanelflicka

Det är viktigt att tänka på att traditioner inom den katolska kyrkan varierar väldigt mycket från land till land.

Ella, att döpas vid sådan ålder är väldigt vanligt i mitt hemland. De flesta jag känner döptes fakytiskt efter att de har fyllt 1 år (utom de som var svaga och sjuka när dem föddes)

• E l l a

Ok, mycket möjligt (jag tänkte faktiskt på det tidigare), i mitt land döps man däremot tidigt.

Svar på tråden Katolsk Bibel?