• Anonym (Silverstråle)

Det här med att blanda silver och guld...

Man "ska" ju inte blanda silver och guld i sina smycken och jag tycker inte att det ser speciellt bra ut när man gör det heller. Men jag undrar om ens förlovnings-och vigselring är undantaget från den "regeln"? Annars "måste" man ju ha dubbla uppsättningar vigselringar eller så är man för alltid fast med att ha endera guld eller silver och vitt guld på resten av sina smycken beroende på vilken vigselring man har. Ser det helt fel ut att ha smycken i silver eller vitt guld om ens vigselringar är i guld?

• Svar på tråden Det här med att blanda silver och guld...
  • Anonym (Samma)

Jag har nästan alltid guld, men de få gånger jag har silverhalsband plus örhängen kör jag självklart med mina vigselringar också. Då tycker jag inte det skär sig, vigselringarna är liksom för sig och nåt man alltid har.

• Anonym (Bestämma själv?)

Jag har aldrig tyckt att silver och guld skär sig. Det är en fånig "regel".

• Anonym (Silverstråle)
    Anonym (Samma) skrev 2017-10-13 19:03:33 följande:
    Jag har nästan alltid guld, men de få gånger jag har silverhalsband plus örhängen kör jag självklart med mina vigselringar också. Då tycker jag inte det skär sig, vigselringarna är liksom för sig och nåt man alltid har.
    Så är det förstås men jag kan inte bestämma mig för om det stör mig eller inte när jag själv har så. Det lutar mer åt att jag stör mig än att jag inte gör det. Gällande mig själv då för vad andra gör stör mig inte alls. 
    Anonym (Bestämma själv?) skrev 2017-10-13 19:26:19 följande:
    Jag har aldrig tyckt att silver och guld skär sig. Det är en fånig "regel".
    Jag vet inte om det är för att man alltid har blivit itutad att man inte ska blanda men jag tycker inte att det är fint att blanda hejvilt. Men jag försöker bestämma mig för om jag tycker att det är okej att vigselringen är i guld om andra smycken är silver men jag har svårt för att komma fram till ett beslut i ämnet. Drömmer

• Aliona

Tycker som någon annan här att det inte skär sig. Numera är det ju rätt vanligt att se båda silver och guld i ett och samma smycke (har själv en sån ring t.ex) så jag tror att det är en lite utdaterad stilregel.

• Anonym (ok)

Det finns både smycken och klockor som är blandat silver/guld i färgen. Jag tycker det är helt ok, och blandar själv lite hur som helst. Jag vet inte riktigt varifrån idén att det inte ska blandas kommer..

• Anonym (J)

Min ring är i vitt guld. Använder halsband, örhängen, klockor och armband även i andra färger. Som någon ovan skrev är det nog gamla "stilregler" att inte blanda, nu förtiden blandar man material och färger.
    I övrigt är ju förlovnings- och vigselringar i silver rätt opraktiskt med tanke på att silver inte håller speciellt bra.

• Anonym (Elin)

Det är väl rätt länge sen man sa att det skar sig? Nu är det inne att blanda. Finns massor med smycken och klockor med både guld och silver.

• Anonym (J.)

Jag blandar för att jag tycker det är snyggt. Punkt

• Anonym (Elin)
    Anonym (J.) skrev 2017-10-14 08:26:55 följande:

Jag blandar för att jag tycker det är snyggt. Punkt

Helt ot jag vet men är nyfiken:) Varför skriver man Punkt, efter en mening? Har sett andra göra det med. Menar man typ ett utropstecken?
  • Anonym (J.)
    Anonym (Elin) skrev 2017-10-14 11:05:34 följande:

Helt ot jag vet men är nyfiken:) Varför skriver man Punkt, efter en mening? Har sett andra göra det med. Menar man typ ett utropstecken?

Hehe med min punkt menade jag punkt och slut, inget att diskutera, jag har på mig vad jag vill, jag bryr mig inte om vad andra tycker.

• Anonym (Silverstråle)

Att döma av era svar så låter det som att jag är lite väl petig kanske. Det verkar vara ok att ha vigselringen i guld även om andra smycken är i vitt guld eller silver ibland. Men mer än eventuellt vigselringen kommer jag aldrig att blanda för jag gillar inte att man har halsband, ringar, örhängen och armband i blandade metaller. Nån måtta får det vara! Tungan ute Skrattande

Svar på tråden Det här med att blanda silver och guld...