• Anonym (Stackars barn!)

Drick inte alkohol, om det finns små/ stora barn i närheten!

Just nu undrar jag bara hur många små/ stora barn, som i detta nu, får se sina föräldrar lite fulla, eller kanske mycket fulla?

Jag bara relaterar till min egen barndom. Det var en lång väntan på "fredagsmyset", till chipsen kom upp i den lilla skålen, och godispåsarna blev utdelade. Sen var det film! Alltså: Vi barn blev satt fram för en LÅÅÅÅÅÅng film, med godis, chips och läsk. Det var fredagsmys?

Nej, Mamma och pappa drack sig fulla, och lämnade os där med vårt "fredagsmys".

Så, fick det vara genom hela barndomen. Fredagsmys är inte från hjärtat, det är en ursäkt för att man födde barn, som man inte orkar att ta hand om? Barnbidraget går inte till barnen, inte till mig. Inte till os, som var barn..

Det går till alkohol, cigaretter, och en oförlåtlig egoism. Så känner jag det. Att jag är et offer av just det! Men jag måste ju gå vidare eller hur?

Min slutsats är: Jag vill inte föda några barn, som skall få uppleva samma sak. Så mina alkoholälskande föräldrar, kan säga hej till vinet, och hejdå till barnbarn...Ledsen, men så känns det just nu.

• Svar på tråden Drick inte alkohol, om det finns små/ stora barn i närheten!
  • Anonym (Stackars barn!)

Och om några vill svara i denna lila tråd, då kommer det att göra ont, mycket ont.

• Anonym (Nia)

Stor kram till dig! Hoppas du kan njuta av fredagen nu när du är vuxen(?) i alla fall. Och jag hoppas verkligen att du tar dig vidare i livet trots din barndom, för jag tror du hade haft mycket att ge som förälder.

• Anonym (X)

Ja, så var fredagsmyset för dig. Tråkigt! Men det betyder inte att det ser ut så för alla andra barn!

• oanonym
    Anonym (Stackars barn!) skrev 2017-10-13 22:24:01 följande:

Och om några vill svara i denna lila tråd, då kommer det att göra ont, mycket ont.

Svara på vad? Det är lite oklart vad du vill diskutera?
  • Postman

Har alltid tagit lite öl och whisky på helgerna, jag kan då inte se att våra barn har tagit skada av det.

Tråkigt om ni hade det jobbigt men det behöver inte alltid vara negativt för barnen.

• Anonym (pappa)

Jag tycker det är mycket tråkigt att du upplevt det du upplevt och känner som du känner. Men det låter för mig som att du hade föräldrar som inte kunde hantera alkohol. Det betyder inte att alla föräldrar måste avstå för att dina borde ha avstått.

Missförstå mig inte, jag hade en förälder som var renrätt alkoholist och stupfull varje dag, vilket jag absolut inte önskar någon människa. Allra minst mina egna barn. Därför dricker jag alkohol med yttersta måtta en fredagkväll om jag har lust till det och barnen är hemma, men jag avstår inte helt bara för att de är hemma. 

• Anonym (Och)

Det är din erfarenhet ja. Dock är det inte samma för alla. Min pappa drack alkohol i stort sätt varje helg hela min barndom. Men aldrig någonsin kände jag mig osäker, rädd, ensam, ignorerad eller nått liknande. Han var bara lite extra rolig.

• Anonym (--)

Urs jag lider med dig och kan inte annat än beklaga. Men samtidigt har du ju (tyvärr) sett en sida du själv väljer att avstå.

Jag är den där mamman som mer än gärna kryper ner i soffan med barnen och ser på film ihop. Här dricker iaf jag sällan-aldrig alkohol. (Säg högst 1-2 ggr per år och då är det när inte mina barn är med) jag tror tyvärr att det är många barn som delar dina skor. Och det är verkligen ett ämne som bör lyftas.

Var ett föredöme för dina barn, och visa dem hur man "ska ha fredagsmys", så får de förhoppningsvis samma värderingar som du och de senare kan lära sina barn detsamma. Mer kan man tyvärr inte göra, men jag lider med dig och alla barn som far illa ??

• Anonym (Ewa)

Tala för dig själv. Mina föräldrar drack ingen alkohol överhuvudtaget. Ingen familj vi umgicks med heller. De hade roligt ändå.

• Anonym (Anti)
    Anonym (Ewa) skrev 2017-10-13 23:00:17 följande:
    Tala för dig själv. Mina föräldrar drack ingen alkohol överhuvudtaget. Ingen familj vi umgicks med heller. De hade roligt ändå.
    Samma här. Har däremot en syster som är alkis så sett på nära håll vad det ställer till. Vi dricker inte alkohol ö.h.t för vi har aldrig sett nåt skäl till det. Pratar vi goda drycker föredrar jag mjölk.
Svar på tråden Drick inte alkohol, om det finns små/ stora barn i närheten!