• Mamma123456

Spädbarnskolik? Magknip?

Hej. Jag undrar ni som har haft bebisar med magproblem kolik eller magknip , hur bettede sig dessa bebisar? Var det några problem vid ammning/ matning med flaska? Det är nämligen så att jag har en 5 veckors bebis som har väldiga magproblem. Han gråter oftast när han är vaken , det kurar från magen hela tiden, hickat ofta, kommer ut luft från magen nästan jämt och det verkar som att det gör ont när luften passerar eftersom

Han börjar skrika när luft och rapningar dyker upp. I vissa perioder har han väldigt svårt att dricka , han kommer upp i 30 ml sen kan han inte dricka mera eftersom

Det gör så ont i magen och det börjar kurra och bubbla låter väldigt väldigt mycket . Detta gör att han är hungrig nästan jämt eftersom han inte blir mätt på 30ml eftersom vissa dagar när han mår lite bättre då kan han dricka cirka 90-120.. Han blir väldigt röd i ansiktet när detta kommer och sedan puttar han bort flaskan från munnen när han har druckit upp sina 30 ml och han skriker och böjer ut och sträcker ut benen samtidigt . Vi har provat allt som vi har blivit rekommenderade från bvc så som miniform , sempersmagdroppar , pysventiler , dr brownsn flaska och vi kör med allt detta fortfarande men ingen förbättring på 3,5 veckor. Börjar bli lite orolig och tänker om denna smärta och beteende kan bero på något annat än kolik? Ursäkta om inlägget blev väldigt långt men tycker att det är viktigt att jag förklarar så ni förstår vad jag menar så ni kan ge Mig svar om ni känner igen detta beteende , ni som har haft kolikbarn.

• Svar på tråden Spädbarnskolik? Magknip?
  • Anonym (En tanke)

Hur många timmar sover han per dygn?

Och sover "hur" sover han dessa timmar(vagn/bil/sänglåda/bärsele)?

• Anonym (En tanke)

Även, går han upp i vikt enligt sin kurva?

Kissar och bajsar han som han ska?

• Gsvsbvd

Har du provat att byta ut/utesluta acos oljebaserade D-vitamindroppar?

Min son blev personlighetsförändrad av dem, och jag fasade att vi hade fått ett barn med kolik... ett tu tre så svek minnet mig och jag glömde ge dropparna under 2-3 dagar. Och han blev världens nöjdaste goaste bebis. Så läste mig till att många reagerar på dessa Droppar och att man då istället kan ge vatten baserade. Så det gjorde vi.

Så mitt tips, prova att hoppa över D-dropparna några dagar för att se om det kan vara dem din bebis också reagerar på.

(Håller tummarna, för det är betydligt mer lättfotat än kolik). Kram kram

• Anotherone

Eftersom du testat magdroppar, Minifom, pysventil mm känns det som att nästa steg borde vara att du testar mjölkfritt. Dvs att du lägger om din kost om du ammar alternativt att ni via bvc får testa en mjölkfri ersättning till bebisen.

Vår son började skrika hysteriskt på kvällstid när han var 3v gammal. Skrek helt otröstligt 2-3h främst på eftermiddag/kväll men hade som du beskriver också jätteproblem med att äta. Det var som att varje klunk mat gjorde ont i magen och vissa matningar fick han knappt i sig nånting innan vi fick ge upp.

Att de är känsliga mot mjölkprotein är inte ovanligt utan det kan vara tarmarna som är ovana, och det behöver inte betyda att de är allergiska mot mjölkprotein utan på de flesta barn växer det bort. Det är en överkänslighet bara.

Vi fick testa Althera först men den funkade inte alls. Sen fick vi Pepticate och den förändrade våra liv!! Det tog några dygn men sen blev han som ett helt annat barn!

Många bebisar är också känsliga mot konserveringsmedlet i de D-vitamin droppar som man får på bvc. Så det kan vara värt att byta mot vattenlösliga droppar eller Holistic D-vitamin.

• Frontline

Har haft en grabb med samma problem och det enda som hjälpte var akupunktur
    Lägga om kost och dittan å dattan funkade inte ett skit..
    så kolla akupunktur man får en liten kurs nån timme på 2 dagar och inom 1 vecka märker du en stor skillnad..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • möjligt

Jag vill bara skjuta in här att bara för att det förekommer spädbarn med magproblem så innebär det inte att alla missnöjda bebisar har konstant ont i magen. Det finns säkert tusen möjliga anledningar men det känns som att många föräldrar hoppar till slutsatsen "det är magen" direkt. Sedan kan det vara så att även om det är magen så är det inte säkert att det finns någon lätt och konkret lösning, man talar ibland om att tarmarna mognar, hela bebisens system behöver komma igång och anpassa sig för att äta. En

Bebis i den åldern börjar också komma upp i stora mängder mjölk, nästan 1 liter mjölk om

dagen, på en 4 kg bebis så innebär det 25% av kroppsvikten, Varje dag!

För en 60 kg kvinna skulle det motsvara 15 kg mat per dagen, så det är kanske inte så konstigt om det är lite jobbigt för magen i början. Många bebisar är också ganska fisiga och det behöver inte nödvändigtvis innebära magproblem.

Värt att betänka är även att bebisar har gråt som sitt främsta kommunikationsmedel, även vi kan få lite magknip ibland och det känns oftast inte så farligt, men vi vet ju vad det är och att det kommer att gå över, bebisen reagerar på endast känslan, den har ingen förståelse och inget att jämföra med.

Angående andra faktorer, eftersom den lilla verkar missnöjd, så kan det kanske vara värt att kolla över hur vardagen ser ut. Vissa bebisar är känsligare än andra. Många bebisar vill ha nästan konstant kroppskontakt de första månaderna. Har ni en lugn och mysig hemmiljö utan för mycket ljud och skarpa ljus?

Har ni en lugn och mysig matning miljö? Vanligt med behov av lugn och ro där

Känsliga bebisar kan även reagera med allmänt missnöje på för mycket intryck, om ni är ute och rör er mycket och ser mycket. De kan även vara känsliga för att bli hanterade/hållna av andra, i börjat vill de bara ha tryggheten med primära anknytnings personen.

Hur fungerar sömnen? En sån liten behöver 16h sömn per dag och vakentid 2-3 h i taget. Har de sömn att "ta igen" så kan det leda till övertrötthet och missnöjdhet tills de har tagit igen sömnen.

Sen som avslutning så finns där ju även de så kallade utvecklingssprången och jag tror ett av dem ligger runt ca 4 veckor(?)

Jag säger inte att alla bebisar är så känsliga, har man en chill och nöjd bebis så(har man antingen redan skapat en hänsynsfull babymiljö) eller så har den uppenbarligen inte behov av den graden av försiktighet. Man ska inte glömma att bebisar också är individer.

För att summera, om bebisen är missnöjd så är det inte alltid magen och det kan vara värt att se världen från dess perspektiv och se om man kan hitta andra anledningar.

• Mamma123456

Han sover bra ibland och vissa gånger vaknar han ofta för att skrika av sig sen somnar han igen. Ja han kissar och bajsar men det blir ju mindre när det blir såhär att han inte vill eller kan äta pågrund av att han hoppar till av ondska och därefter börjar det kurra väldigt mycket och han börjar skrika förstås.

Det slutar kurra nästan direkt när han har slutat att dricka . Vi har provat mjölkfritt men samma effekt fick vi. Bokade tid hos läkare men hon bara undersökte honom, den vanliga undersökning hjärta, lungor känna på fontanellen samt magen ögonen och ryggraden och hon sa att han var fullt normal bebis. Denna undersökning kändes inte bra alls hon kan ju inte se vad om sker innuti kroppen av denna undersökning. Var kan man göra akupunktur? Såg på ett ställe i göteborg att det kostar runt 4000kr stämmer detta?

• möjligt

Hur många timmar sover han på ett dygn?

Hur länge är han vaken i taget?

Följer han sin viktkurva hos BVC?

Hur ofta matar ni honom?

• möjligt

Också för att klargöra, många bebisar fisher mycket, de flesta bebisar har mycket hicka, det kurrar och rör sig I deras magar och när de blir ledsna och skriker så sträcker de och böjer på sig av frustration. Alltihopa totalt normalt bebis beteende och inte nödvändigtvis indikation på magproblem.

Hur mycket rapar ni honom? Vissa bebisar kan behöva rapas en eller ett par gånger under en måltid

• tvillingmammaVastmanland

Mjölkproteinallergi kanske? Diskutera med BVC. Mitt barn hade kolik, läste att barn kan få magproblem om de ligger ner mycket, det är inte naturligt. Gick därför runt hemma med mitt barn i sele, då mådde hon mycket bättre.

Svar på tråden Spädbarnskolik? Magknip?