• Anonym (?)

Rengör ni öronen?

Jag trodde att man skulle rengöra öronen med en sån där tops (även om jag insett att det är dåligt nu) men jag var hos vårdcentralen i veckan och hade flera vaxproppar(!) i båda öronen. Jag kan inte se någon annan anledning till det än att jag använt sån där tops, inte jätteofta men ibland. Det känns så äckligt att ha haft en massa vaxproppar i öronen och uppenbarligen blir det inte rent med tops utan tvärt om. Men ska man verkligen bara låta det vara helt, eller ska man spola öronen ibland eller använda öronspray? Hur gör ni?

• Svar på tråden Rengör ni öronen?
  • Alvina

Jag borde spola öronen minst en gång om året men gör det typ vart tredje år. Det enda tillfället som jag använder tops är när jag fått smink på oönskade ställen. Jag har en benägenhet till att få vaxproppar. Vissa får det ofta medan vissa aldrig får det. Däremot blir jag lite fundersam när du påstår att det är äckligt. Hur menar du då? Tycker du verkligen att vax är äckligt? Alla människor har det i öronen och det är till för att skydda öronen.

• Alvina

Det finns en spray på Apoteket som heter Vaxol, den kan man använda för att förhindra att vaxproppar bildas om man vill undvika Revaxör och spolning. Den används alltså en förebyggande syfte.

• Anonym (--)

Jag tipsar också öronen... peppar peppar, jag hör än iaf... men stundvis dåligt, då vet jag ju dock inte om det veror på proppar eller dålig hörsel.. men jag vill tro det sistnämnda. ;*D

• Anonym (?)

Ja jag tycker det är äckligt... Det blir för mig inte mindre äckligt för att det finns för att skydda öronen. Jag syftade dock mest på att jag hade en massa brun vax i öronen, var extremt äckligt att se och tanken på att man haft det så ett tag... Men kanske är jag en som får vaxproppar lätt, fick många öroninflammationer som liten så kanske har någon form av problem öron.

• Anonym (kers)

Använder tops, är inga problem för mig. Ett tag lät jag det vara helt för "tops är dåliga" det enda som hände då var att öronen blev skitiga och jag började höra sämre.

• Tow2Mater

Använder just tops, och torkar ur med handduk efter varje dusch. Inga proppar alls.

• Anonym (?)

Fast om ni inte kollat upp det kan ni ha proppar utan att märka av det, jag hade liksom flera i båda öronen men trodde bara jag hade i ena, tyckte inte jag hörde sämre eller något... vänjer sig ju men om en inte petar så långt in är det kanske ingen fara men det är nog som de säger, inte speciellt bra för öronen.... Om en tänker efter är det ganska logiskt men jag tänkte bara att tops just var till för det.

• Carambolan

Men du topsar väl inte så långt in i öronen som man får vaxproppar? Jag skulle tro att ditt topsande varken gjort till eller från för den saken.

• Anonym (?)
    Carambolan skrev 2017-10-14 02:56:40 följande:

Men du topsar väl inte så långt in i öronen som man får vaxproppar? Jag skulle tro att ditt topsande varken gjort till eller från för den saken.

?Skulle tro? nu sa sjuksköterskan att det antagligen var därför samt att jag läst det från andra källor.
  • Anonym (Tops, ja tack!)

Har rengjort öronen med tops så länge jag kan minnas. Har hittills aldrig haft problem och jag är över 40 år.

Kanske behöver tillägga att jag givetvis inte kör in den där pinnen till hjärnan utan håller mig just till öronen.

• Anonym (Ej läkare)

Ja, tops med några veckors mellanrum och ljummet vatten från Revaxör-bollen när jag tror att det sitter en vax-klump som jag inte får ut med tops.
    Så länge man håller sig borta från trumhinnan tror jag inte det är någon fara att använda tops.

Innan jag började använda tops regelbundet blev det med några års mellanrum helt tätt i hörselgången pga vax. Då hör man plötsligt mycket sämre. De fick spola öronen på vårdcentralen, men nu har jag lärt mig att göra samma sak själv med Revaxör-bollen. Jag måste förstås fylla på bollen massa gånger eftersom den är mycket mindre än den gigantiska "spruta" de använder på vårdcentralen.

• Påven Johanna II

Tvättar bakom och på själva öronen, petar aldrig med något i öronen. Har aldrig haft vaxproppar.

Svar på tråden Rengör ni öronen?