• Abundance17

Riklig blödning gravid!!

Hej alla hoppas finna lite hopp från er. Jag gjorde positivt test söndag och tisdag som visade 3+ veckor. Efter samtal med bm gav de mig att jag nu skulle vara v7. I torsdags åkte jag till Cypern och hann knappt landa innan några droppar blod kom. Dagen efter började mer mensliknande blod. Jag bestämde mig då för att söka sjukvård här. Gjorde ul men läkarn kunde inte hitta graviditet hon sa att antingen är du tidigare än du tror då inga tecken fanns. Gjorde hcg test som visade 3700 vilket ju var positivt. Fick en inkektion för att stabilisera placentan (gissar att hon trodde blödningarna kom därifrån) Blödningarna avtog igår. Sen kom de tillbaka idag. Inga klumpar eller slem bara rent blod som mens. Ska tillbaka på måndag för nytt test och hoppas såklart att det dubblats tills dess. Antingen är ju 3700 positivt och tecken på att jag är snarare i v4-5 men har det gått ner är det ju en avslutad graviditet. Någon som kan ge lugnande ord om rikliga blödningar men ändå lyckad graviditet? Känner mig helt uppgiven här och vill bara att det ska bli måndag.

• Svar på tråden Riklig blödning gravid!!
  • EpicNurse

I vissa länder ger man sprutor för att förhindra missfall. Dessa funkar dock inte innan fördröjer det bara. Så det var antagligen det du fick.

Gällande hCG. Hade du över 3000 och man inte såg något i livmodern alls så finns det bara 2 alternativ. Antingen hade du redan blött ut graviditeten eller så är det utomkvedshavandeskap. För när man har över 1000 så ska man se i alla fall en hinnsäck i livmodern, om det nu är så att du bara skulle vara tidigare än man trott. Därför är det nästan inte ett alternativ. Men hade du redan blött ut graviditeten så är det ju inget konstigt att man inte såg den. Då ska ditt hCG ha halverats efter 2 dygn om det är ett normalt missfall. Om hCG däremot stiger så talar det för att graviditeten sitter i äggledaren. Generellt så är 3700 lågt för att vara i vecka 7.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Abundance17

Men enligt gynläkaren så tydde hcg värdet på att det var tidigare än v7? när jag läst om hcg nivåer ligger ju 3700 inom vad som kan vara allt från 3-5 veckor? hon sa att det var därför man inte kunde se och att jag skulle tolka det som positivt. Injektionen jag fick var för att stabilisera placentan enligt henne... usch nu blir jag ju ännu oroligare... så du menar att om värdet går upp tills måndag är enda alternativet att det är utomkvedshavandeskap?

• Abundance17

Men enligt gynläkaren så tydde hcg värdet på att det var tidigare än v7? när jag läst om hcg nivåer ligger ju 3700 inom vad som kan vara allt från 3-5 veckor? hon sa att det var därför man inte kunde se och att jag skulle tolka det som positivt. Injektionen jag fick var för att stabilisera placentan enligt henne... usch nu blir jag ju ännu oroligare... så du menar att om värdet går upp tills måndag är enda alternativet att det är utomkvedshavandeskap?

• EpicNurse
    Abundance17 skrev 2017-10-14 17:28:55 följande:

Ja det är normalt för 3-5 som du säger. Men oavsett så ska man se något när värdet överstiger ca 1000 (om man inte redan blött ut allt. Då ju kan värdet vara 40.000 utan att man ser något, så klart). Har aldrig varit med om ett stigande värde över 1000 där man inte sett någon graviditet i livmodern som senare visat sig vara något annat än utomkveds. Tyvärr. Att blödningen verkar komma och gå talar också för utomkveds. Har du ont?

Men har du blött mycket och kontinuerligt så tyder det ju på att det var ett missfall. Sannolikt att det stannat av för ett 1-2 veckor sedan med tanke på det låga värdet. Och då behöver man inte blöda så jättemycket mer än en mens.

Mening var så klart inte att skrämma upp dig. Ville bara ge korrekt information utifrån våra riktlinjer här i Sverige.
  • Abundance17

oj, ja, fy denna väntan. jag har molande mensvärk, haft blödningar idag, de slutade igår och kom tillbaka. Har läst flera inlägg där det inte synts något foster? man såg ju livmodern utvidgad etc men inte ett foster. Finns väl inget annat att göra än att vänta in måndag och mer svar. Ska hem till sverige på tisdag och fått rådet att söka gynakuten då. Blä vad ledsamt att hamna i det här.

• EpicNurse
    Abundance17 skrev 2017-10-14 17:49:22 följande:

oj, ja, fy denna väntan. jag har molande mensvärk, haft blödningar idag, de slutade igår och kom tillbaka. Har läst flera inlägg där det inte synts något foster? man såg ju livmodern utvidgad etc men inte ett foster. Finns väl inget annat att göra än att vänta in måndag och mer svar. Ska hem till sverige på tisdag och fått rådet att söka gynakuten då. Blä vad ledsamt att hamna i det här.

Om man sett en uppklarning i livmodern så finns det absolut hopp om att det bara är för tidigt. För man kan se en liten hinnsäck som är för liten/för tidig för att det ska finnas ett foster. Det är så det brukar vara i alla dessa trådar här. Att man går och gör ultraljud alldeles för tidigt. Och då kan hCG vara några tusen. Så länge man ser att där sitter något, oavsett foster eller ej.

Men om man bara såg förtjockad slemhinna, ingen liten hinnsäck, och ett hCG som är så högt så är det ju inte så bra! Svårt att säg exakt hur det säg ut om du inte fick bild eller själv såg noggrant när hon förklarade.
  • Abundance17

det hon sa var att hon såg som 3 streck inuti i som inte borde synas i v7? Ja ja svårt med både språk och förvirring på plats. trodde ju som sagt att jag var i v 7 och vet att man ser tydligt då så blev så chockad att jag knappt tog in något... förutom att hon tillslut sa att hon tyckte vi skulle tolka det som positivt med hcg testet och vänta tills nästa på måndag. bara väntan som är rätt svår. Har fortfarande blödning, men vet ju också att det kan vara så för en del. Har en dotter sen innan men aldrig upplevt missfall. dock gjort en medicinsk abort och smärtorna är ju inte alls såna, inte heller blödningarna. tack för lite svar som fördriver tiden till måndag lite fortare iallafall, försöker hålla hoppet uppe Hjärta

• Cherry83

Det där med att man måste se något i livmodern när man har ett hcg på över 1000 stämmer inte alls! Jag hade ett hcg på över 5000 och ändå va livmodern tom och dem kunde inte se något det va helt enkelt för tidigt i graviditeten! Och visst va jag gravid och jag ligger här och ammar min 9 månaders flicka som dem från början trodde att det var ett utomkveds och skulle operera bort äggledaren!
    Jag vill inte ge dig för mkt hopp men ge aldrig upp så enkelt bara ha tålamod och vänta och se!
    Lycka till!

• EpicNurse
    Cherry83 skrev 2017-10-15 14:25:57 följande:

Det där med att man måste se något i livmodern när man har ett hcg på över 1000 stämmer inte alls! Jag hade ett hcg på över 5000 och ändå va livmodern tom och dem kunde inte se något det va helt enkelt för tidigt i graviditeten! Och visst va jag gravid och jag ligger här och ammar min 9 månaders flicka som dem från början trodde att det var ett utomkveds och skulle operera bort äggledaren!

Jag vill inte ge dig för mkt hopp men ge aldrig upp så enkelt bara ha tålamod och vänta och se!

Lycka till!

Det är dom riktlinjerna som gäller på två av Sveriges universitetssjukhus. Om man inte såg något så hade man mest sannolikt en för dålig/gammal ultraljudsapparat eller så var den som gjord ultraljudet inte så erfaren.
  • EpicNurse
    Cherry83 skrev 2017-10-15 14:25:57 följande:

Lycka till!

Du kan läsa om det tex här

alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/23575/Extrauterin%20graviditet%20(EG)%20-%20diagnostik%20och%20behandling.pdf?a=false&guest=true

Och här

www.internetmedicin.se/page.aspx

• Cherry83
    EpicNurse skrev 2017-10-15 14:36:37 följande:
    Det är dom riktlinjerna som gäller på två av Sveriges universitetssjukhus. Om man inte såg något så hade man mest sannolikt en för dålig/gammal ultraljudsapparat eller så var den som gjord ultraljudet inte så erfaren.
    Jag kan inte tänka mig att Sahlgrenska sjukhuset har så dåliga eller gamla apparater!
    Och om läkaren som gjorde ultra ljudet va oerfaren så höll vi på i en hel vecka att åka in varannan dag det va flera olika läkare som gjorde vul och ändå kunde se en tom livmoder och mitt hcg steg verkligen väldigt långsamt alla var överens om att det va ett utomkveds! Jag blev inlagd på Sahlgrenska för att operera bort min enda äggledare som jag har kvar för att jag haft ett utomkveds innan! Och enligt beräkningar va jag v 6+5.
    Dagen jag skulle opereras valde läkaren som skulle utföra operationen att göra ett till vul och han sa att vissa kvinnor har ett långsamt stigande hcg i början och det kan vara helt normalt!
    När han gjorde vul tyckte han sig ana något men kunde inte säga att han såg en graviditet och han kände att vi skulle ta det lugnt och avvakta lite till och det gjorde vi efter 1 vecka till började mitt hcg stiga normalt och veckan efter kunde man se en graviditet i livmodern och då va jag i v 8+ 5!
    Så hade jag opererats den dagen hade jag nog inte haft min dotter idag!
    Så visst kan man gå efter riktlinjer men vi är människor i slut ändan och faktiskt så beteer sig människo kroppen som den vill och då gäller nog inte dessa riktlinjer!
  • EpicNurse
    Cherry83 skrev 2017-10-15 23:06:32 följande:

Jag kan inte tänka mig att Sahlgrenska sjukhuset har så dåliga eller gamla apparater!

Och om läkaren som gjorde ultra ljudet va oerfaren så höll vi på i en hel vecka att åka in varannan dag det va flera olika läkare som gjorde vul och ändå kunde se en tom livmoder och mitt hcg steg verkligen väldigt långsamt alla var överens om att det va ett utomkveds! Jag blev inlagd på Sahlgrenska för att operera bort min enda äggledare som jag har kvar för att jag haft ett utomkveds innan! Och enligt beräkningar va jag v 6+5.

Dagen jag skulle opereras valde läkaren som skulle utföra operationen att göra ett till vul och han sa att vissa kvinnor har ett långsamt stigande hcg i början och det kan vara helt normalt!

När han gjorde vul tyckte han sig ana något men kunde inte säga att han såg en graviditet och han kände att vi skulle ta det lugnt och avvakta lite till och det gjorde vi efter 1 vecka till började mitt hcg stiga normalt och veckan efter kunde man se en graviditet i livmodern och då va jag i v 8+ 5!

Så hade jag opererats den dagen hade jag nog inte haft min dotter idag!

Så visst kan man gå efter riktlinjer men vi är människor i slut ändan och faktiskt så beteer sig människo kroppen som den vill och då gäller nog inte dessa riktlinjer!

Oj! Låter helgalet!

Har dock aldrig varit med om något ens i närheten av det du beskrev under alla mina år på gyn! Men visst finns undantag!
  • Abundance17

Det var missfall och jättetufft att ta ensam utomlands. Men hämtat mig mentalt och känslomässigt och gjort uppgföljning hos min gyn. Gjorde en spolning för några veckor sen så nu hoppas jag o min man att ett nytt frö fastnar och växer starkt o friskt. Tack för engagemang och omtanke.

Svar på tråden Riklig blödning gravid!!