• Anonym (Cia)

Egoistiskt resa utan barnen

Men det är väj lite taskigt att resa utan barnen , sa en person till mig när jag berättade att vi nog ska sticka i väg några dagar utomlands här innan jul. Min man och jag har haft en rätt slitig höst av olika slag och vi är helt slut ! Han har också rent medicinsk haft jobbigt där vi vet att solen kan hjälpa besvören. Ingen stor sak dock.

Jag ser fram emot att simma i ett varmt hav och ligga i en solstol utan att bli avbruten. Att kunna äta middag helt själva utan 476 barn frågor. Älskar mina barn och vi älskar att resa med dem också. Men i bland är det skönt tycker vi att få pipa i väg helt själva på tu man hand.

• Svar på tråden Egoistiskt resa utan barnen
  • Aliona

Tycker att det är självklart ok att resa utan barn ibland, båda ensam/med kompisar och med sin partner. Bara för att man skaffar barn så upphör inte egna intressen eller behovet att koppla och vårda sin relation. Man får väl försöka hitta en balans mellan att resa med barnen och då ha en semester som är roligast för dem, och att lämna barnen på något kul ställe, typ hos mormor eller kusiner, och resa kortare själv. Ta hand om dig själv och kärleken - det tjänar hela familjen på.  

• Anonym (???)

Vem tar barnen under tiden?

• Anonym (Cia)
    Anonym (???) skrev 2017-10-15 07:51:40 följande:

Vem tar barnen under tiden?

En släkting de är nära och älskar att vara med.
    Aliona skrev 2017-10-15 07:51:04 följande:

Tycker att det är självklart ok att resa utan barn ibland, båda ensam/med kompisar och med sin partner. Bara för att man skaffar barn så upphör inte egna intressen eller behovet att koppla och vårda sin relation. Man får väl försöka hitta en balans mellan att resa med barnen och då ha en semester som är roligast för dem, och att lämna barnen på något kul ställe, typ hos mormor eller kusiner, och resa kortare själv. Ta hand om dig själv och kärleken - det tjänar hela familjen på.  

Precis så.
  • GAndrea

Egoistisk är ett sånt fult ord tycker jag. Men ibland, speciellt som förälder, måste man ju ta tid för sig själv och sin relation. Speciellt om ni nu haft en slitig höst. Glad och utvilad så är man en bättre förälder och partner. ÅK säger jag! Och ha inte dåligt samvete som personen verkar vilja få dig att ha.

• ttr

Att resa utan barn är egoistiskt flr denna människa och tusentals andra och är inte egoistiskt för dig eller tusentals andra. Finns inga rätt eller fel i detta fall.

• Anonym (Man)

För mig och min fru känns det lagom att vara utan barnen en weekend eller nån natt. En vecka utan barnen skulle jag inte vilja vara, jag vill ha med dem på semestern, även om det innebär att svara på 476 frågor och anpassa semestern så de får en bra upplevelse.

Det är egoistiskt att åka utan barnen en vecka endast om barnen inte får nån bra semesterupplevelse på året kan jag tycka.

• Anonym (Cia)
    Anonym (Man) skrev 2017-10-15 09:18:06 följande:

För mig och min fru känns det lagom att vara utan barnen en weekend eller nån natt. En vecka utan barnen skulle jag inte vilja vara, jag vill ha med dem på semestern, även om det innebär att svara på 476 frågor och anpassa semestern så de får en bra upplevelse.

Det är egoistiskt att åka utan barnen en vecka endast om barnen inte får nån bra semesterupplevelse på året kan jag tycka.

Närå de får sin beskärda del resor. Tre veckor vid medelhavet varje sommar och skidresa varje vinter. Så de har tid att fråga på ;)
  • Anonym (åk!)

Givetvis måste man kunna åka någon gång utan barn. Det är väl om barn aldrig någonsin får åka, och föräldrar alltid åker ensamma, som man kanske skulle kunna ha någon synpunkt men verkligen inte i fallet för TS!. Åk ni och koppla av! Köp med något kul till barnen som present.

Jag har själv barn som inte vill åka någonstans utan njuter av att det är tomt hemma (aspergerdiagnos) medan bonusbarnen vill åka så vi har åkt tex i somras med bara bonusbarnen. Ingen har frågat mig om varför det var så men jag kan misstänka att en och annan undrade om mina barn inte "fick" följa med. Varje familj kan ha olika skäl så jag anser inte att någon annan ska lägga sig i och ha synpunkter så där i största allmänhet och slänga ur sig att man är elak mot barnen, när de inte vet hur det är. 

• Anonym (Åk och njut)

Tror att det är nyttigt för barnen att föräldern eller föräldrarna gör saker utan dem ibland. Det lär barnen att ta mer ansvar och att låta dem få reda på att det finns vuxna som finns där. Man måste inte göra allt med barnen och man måste inte ta med dem överallt.

Givetvis beror det på hur ofta och hur länge man gör det. Om man reser ofta utan barnen i flera dagar åt gången så gör man fel. Men en weekend eller liknande är helt okay.

• Anonym (sen.)

Kan man ta semester från sina barn? Ja, sen när de är stora och inte längre är beroende av er till 100%. Ha en Nice egoresa.

Svar på tråden Egoistiskt resa utan barnen