Högskola eller barn? Hur få ihop ålderskillnaden på barnen?
Är just nu utan utbildning, men jobbar.
Har en dotter på 1 år.
Vill gå på komvux nästa år och sedan på högskola. Har dock funderat på det här med ålderskillnad på syskon, och hade varit bra att bolla lite tankar och höra andras syn/vad ni hade gjort.
Går allt efter min planering kommer jag vara färdigutbildad om 6 år. Då kommer dottern vara 7 år. Efter utbildningen måste jag ju jobba ett tag för att höja min SGI. Så dottern kommer vara ca 8-10 år när nya syskonet kommer.
Vilket är aaaalldeles för sent.
Andra alternativet är att gå komvux först, skaffa ett barn därefter, och när denne börjar förskola så börjar jag på högskola.
Då kommer det vara ca 4 år mellan 1:an och 2:an.
Men går jag på högskola då så kommer det även bli minst 4-5 år mellan 2:an och 3:an, och jag vill inte ha så stor ålderskillnad mellan alla barn. Jag vill att två av mina barn ska vara täta.
Så tredje alternativet är att gå komvux, sedan skaffa ett barn, ett halvår efter skaffar vi barn nummer 3. När de börjar förskola så börjar jag på högskola. Då behöver jag inte tänka på ålderskillnad för då kommer vi vara nöjda med barn under minst 5 år iallafall.
Men är det verkligen smart att medvetet planera att plugga med 3 barn? Är det inte superjobbigt? Hade tänkt läsa på förskollärarprogrammet, så inget jättesvårt.
Men vad tycker ni?
Är det sista alternativet ok eller innebär det indirekt att minskar chansen för att ens vidareutbilda sig?
Vad hade ni själva valt i min situation?
Tillägger även att skaffar jag barn efter komvux, så kommer min SGI vara okej/bra, eftersom jag kommer jobba samtidigt (samma jobb som jag har nu).