• Anonym (Mamman)

VAB när andra föräldern är sjuk?

Vi har en ettåring som är hemma med pappan om dagarna. Pappan tar inte ut någon föräldrapenning från försäkringskassan för detta. Nu är pappan sjuk och jag måste vabba imorgon. Men, kan jag göra det fastän han "officiellt" inte är föräldraledig? Eller måste han ta ut ersättning för att jag ska kunna vabba?

• Svar på tråden VAB när andra föräldern är sjuk?
  • Brumma

Jag har vabbat både när pappan blivit sjuk när han skulle haft barnet och även när morfar skulle haft barnet men blivit sjukt.

Det blir då "ordinarie vårdare sjuk".

Jag tror inte att man kan ta ut vab samtidigt som ngn tar ut föräldrapenning för samma barn. D

• modsey
    Anonym (Mamman) skrev 2017-10-15 20:36:25 följande:

Vi har en ettåring som är hemma med pappan om dagarna. Pappan tar inte ut någon föräldrapenning från försäkringskassan för detta. Nu är pappan sjuk och jag måste vabba imorgon. Men, kan jag göra det fastän han "officiellt" inte är föräldraledig? Eller måste han ta ut ersättning för att jag ska kunna vabba?

Barnets ordinarie vårdare är ju sjuk. Sen om det är pappa morfar eller storebror spelar ingen roll
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-10-15 20:43:38 följande:

Jag har vabbat både när pappan blivit sjuk när han skulle haft barnet och även när morfar skulle haft barnet men blivit sjukt.

Det blir då "ordinarie vårdare sjuk".

Jag tror inte att man kan ta ut vab samtidigt som ngn tar ut föräldrapenning för samma barn. D

Nej, det sista är jag med på. Jag tänkte mest på att han kanske inte blir "officiellt" hemma med barn när han är hemma utan ersättning.

Men då vet jag att jag kan vabba imorgon om inget händer med måendet ikväll!
Svar på tråden VAB när andra föräldern är sjuk?