• Gojtan

    Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???

    Hej!

    Jag har en fråga som jag inte riktigt vågat fråga, eftersom den känns väldigt känslig. 

    På väldigt många sätt, så skulle vi människor kanske må bra av att bli veganer allihop. Att det dessutom påverkar miljön positivt, är ju också en drivande faktor. Att man dessutom faktiskt dödar djur, motiverar nog de flesta veganer att undvika kött. 

    Jag gör mitt bästa för att äta hälsosamt och lägga in vegetariska och veganska alternativ i min familjs kosthållning. Vi är dock varken vegetarianer eller veganer.

    Min fråga är hypotetisk och jag hoppas att svaren bygger på det. 
    Vad gör vi med alla djur vi avlat genom tusentals år för att de ska tillgodose våra behov om ALLA blev veganer???  En ko skulle väl knappast klara sig så länge i naturen utan människans skydd? Eller har jag fel?? Är inte naturen ganska rå och hänsynslös mot de individer som inte anpassat sig i den miljö som naturen kräver???

    Och hur ska vi annars göra? Ska kor inte få föröka sig? Ska vi utrota hela deras släkte? Eller ska vi ta hand om korna tills de dör och låta dem föröka sig som de vill? Vem betalar det?

    Jag förstår att sannolikheten att ALLA PLÖTSLIGT skulle bli veganer, är typ NOLL - men ur den ideologiska bilden veganer har av livet där alla är veganer, så skulle det vara intressant att veta hur människan skulle kunna lösa detta?

    Felet vi människor gjorde - borde ju ha skett för tusentals år sen då vi började domesticera djur och avla dem för att passa våra behov så bra som möjligt och inte så som naturen kräver för att de ska kunna leva vidare där??? I min värld så vore det extremt hänsynslöst och kallt att bara släppa ut dem i en miljö där de ganska snabbt skulle bli sjuka och förmodligen dö direkt - om de inte anpassar sig och därefter lever ett ganska hårt liv, så som naturen är skapad att vara för de som överlever???

    Hoppas på en konstruktiv diskussion! 

  • Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???
  • Jemp

    Lägg till vad som händer med betesmarkerna och dess biologiska mångfald.

  • Anonym (Häpp)

    Det finns ingen möjlighet att släppa ut djuren, de enda som skulle överleva mer än ett par dagar är får.

    I en omställning så skulle man få låta dom leva på gårdarna tills de självdör, kyckling går rätt fort, kossor kan vandra i hagar men grisar skulle bli en utmaning.

    Det finns en annan aspekt som är svår att hantera, idag står köttdjuren för den största delen av all naturgödsel. Skulle vi ta bort den så åtesrtår egentligen bara industrigödsel. Ingen kogödsel, grispiss eller hönsgödsel. Som vegan måste man vara uppmärksam på att man inte kan äta kravmärkta grönsaker eller havremjölk eftersom den gödslas med köttindustrins biprodukter.

    Sen har vi hela skinnindustrin, läderkläder, soffor, skor bilklädsel. Vi skulle bli tvungna att använda andra material. Ull och bomull kan fungera med det mesta ersättningsmaterialet för skinn är baserat på olika plastprodukter. Bland annat så belastar slitningen av plastkläder miljön kraftigt eftersom de genrerar   mycket mikroplaster. Fårskin, renskinn och andra produkter försvinner också helt.

  • Anonym (Tjipp)

    Det som händer är att de till slut försvinner/blir väldigt sällsynta. Se på hur det har gått med de starka arbetshästarna efter att folk slutade åka häst och vagn/ha häst att dra plogen. det finns nästan inga arbetshästar kvar utan bara trav/dressyrhästar.

    Den biologiska mångfalden kommer väl också få sig en törn på annat sätt.

  • Anonym (Tjipp)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-10-16 11:37:19 följande:

    Det finns ingen möjlighet att släppa ut djuren, de enda som skulle överleva mer än ett par dagar är får.

    I en omställning så skulle man få låta dom leva på gårdarna tills de självdör, kyckling går rätt fort, kossor kan vandra i hagar men grisar skulle bli en utmaning.

    Det finns en annan aspekt som är svår att hantera, idag står köttdjuren för den största delen av all naturgödsel. Skulle vi ta bort den så åtesrtår egentligen bara industrigödsel. Ingen kogödsel, grispiss eller hönsgödsel. Som vegan måste man vara uppmärksam på att man inte kan äta kravmärkta grönsaker eller havremjölk eftersom den gödslas med köttindustrins biprodukter.

    Sen har vi hela skinnindustrin, läderkläder, soffor, skor bilklädsel. Vi skulle bli tvungna att använda andra material. Ull och bomull kan fungera med det mesta ersättningsmaterialet för skinn är baserat på olika plastprodukter. Bland annat så belastar slitningen av plastkläder miljön kraftigt eftersom de genrerar   mycket mikroplaster. Fårskin, renskinn och andra produkter försvinner också helt.


    Ja, det blir mer utsläpp av den ökade produktionen av konstgödsel och plastprodukter (som ersätter skinn). Oljan tar i och för sig slut förr eller senare så vad gör man då?

    Om vi varken har djur eller plast? Vad händer?
  • Magnus81

    Miljön och jorden skulle gå under för vi behöver djuren på ett eller annat sätt. Sen skulle jag aldrig sluta äta kött.

  • Jemp
    Anonym (Tjipp) skrev 2017-10-16 12:05:05 följande:

    Ja, det blir mer utsläpp av den ökade produktionen av konstgödsel och plastprodukter (som ersätter skinn). Oljan tar i och för sig slut förr eller senare så vad gör man då?

    Om vi varken har djur eller plast? Vad händer?


    Det hittas nog substitut för oljebaserad plast. Finns ju på många saker redan nu. Hörde häromdan om nåt sätt att göra konstläder med apelsinskal som huvudingrediens.

    Klarar oss gör vi nog utan djurindustri (dock inte utan dess hjälp med ekosystemtjänster), frågan är om det är klokt resursmässigt.

    (Sen tror inte jag heller det kommer hända. Att minska köttkonsumtionen är jag fortfarande för, det ger positiva effekter).
  • cb66
    Jemp skrev 2017-10-16 10:59:29 följande:

    Lägg till vad som händer med betesmarkerna och dess biologiska mångfald.


    Betesmarker och öppna landskap är egentligen inte en del av vår natur. Vi har skapat dessa de senaste 1000 åren. Idag är det många som försöker få andra länder att inte skapa öppna landskap i till exempel Sydamerika.

    Betesmarker skulle man kunna bibehålla med hjälp av får och "vilda" kossor, det finns ett antal områden där man låter kossor beta för att hålla marken öppen och det mesta av vårt öppna landskap är till för att odla grödor.

    Den biologiska mångfalden finns framför allt i ängarna som skall slås vid speciella tillfällen, de är numera ersatta med foderodling för djur men de skulle man kunna återställa
  • Jemp
    cb66 skrev 2017-10-16 12:31:05 följande:

    Betesmarker och öppna landskap är egentligen inte en del av vår natur. Vi har skapat dessa de senaste 1000 åren. Idag är det många som försöker få andra länder att inte skapa öppna landskap i till exempel Sydamerika.

    Betesmarker skulle man kunna bibehålla med hjälp av får och "vilda" kossor, det finns ett antal områden där man låter kossor beta för att hålla marken öppen och det mesta av vårt öppna landskap är till för att odla grödor.

    Den biologiska mångfalden finns framför allt i ängarna som skall slås vid speciella tillfällen, de är numera ersatta med foderodling för djur men de skulle man kunna återställa


    Nej. Ja, det är ett kulturskapat landskap men där dagens mångfald är anpassat till hur det såg ut för ca 100 år sedan. Det är de artrikaste habitaten vi har i Sverige.

    Kontinuitet och ogödslade förhållanden är jätteviktigt. Finns i både betesmarker och slåtterängar (de få som finns kvar. Lite olika arter). Åkrar återställs inte i närmsta tiden eftersom de är gödslade.

    Men ja, visst kan de ersättas av vilda djur om betestrycket är tillräckligt. Det var så det började. Men kommer vi ha så mycket "vilt"?

    Finns lite intressant forskning och funderingar kring detta, bla när det gäller återinplantering av Visenter (inte på gång i Sverige mot veterligen).
  • Glinda från Oz
    Jemp skrev 2017-10-16 10:59:29 följande:

    Lägg till vad som händer med betesmarkerna och dess biologiska mångfald.


    Istället för kor skulle rådjur och andra vilda djur beta. Öppna marker fanns långt innan kon.
  • Jemp
    cb66 skrev 2017-10-16 12:31:05 följande:

    Betesmarker och öppna landskap är egentligen inte en del av vår natur. Vi har skapat dessa de senaste 1000 åren. Idag är det många som försöker få andra länder att inte skapa öppna landskap i till exempel Sydamerika.

    Betesmarker skulle man kunna bibehålla med hjälp av får och "vilda" kossor, det finns ett antal områden där man låter kossor beta för att hålla marken öppen och det mesta av vårt öppna landskap är till för att odla grödor.

    Den biologiska mångfalden finns framför allt i ängarna som skall slås vid speciella tillfällen, de är numera ersatta med foderodling för djur men de skulle man kunna återställa


    Att inte skapa nya öppna områden är något helt annat. Kontinuitet är det viktiga. Särskilt om du pratar Sydamerika där det handlar om ren produktion med jättehög djurtäthet på bekostnad av regnskogar. Vi ska bevara de öppna markerna vi har i Sverige, inte hugga ner urskogar här heller.
Svar på tråden Vad gör vi med domesticerade djur om alla blir veganer???