• Inred

Hur förbättra dålig datavana inom säljarbeten

Hej ! Jag skulle vilja jobba som säljare i inrednings/möbelbutik men har ingen erfarenhet. Jag har urkass datavana, dåligt arbets/korttids minne och är tröglärd, och d kommer bli svårt t.o.m i en vanlig kassa, det har jag provat. (Kunde inte hantera kassan efter 1 veckas praktik)

-VAD på datorn/vilka program kan man själv träna på hemma för att förbättra chanserna till arbete som säljare ?

-Eller finns d specifika datakurser man kan gå som framtida säljare ?

Tacksam om nån vill svara =)

(Är detta rätt kategori att fråga om arbeten?)

• Svar på tråden Hur förbättra dålig datavana inom säljarbeten
  • Anonym (Säljare)

Det finns massa olika program och system man använder som säljare i butik. Det är svårt att ge bra tips eftersom det kan skilja sig mycket i mellan programmen.

Jag tycker du skall börja med din datorvana med andra program. Börja göra roliga saker i datorn hemma. Skriv mycket på FL, starta en blogg, jobba mycket i Word eller en annan ordbehandlare, skriv brev, gör snygga affischer vad som helst. Det viktiga är att du försöker lösa alla problem du får själv genom att prova dig fram på olika sätt. Spela spel, installera skype, konfigurerar din egen dator - du kommer att bli datorvana snabbt om du är intresserad

sen finns det speciella utbildningar inom komvux t.ex som är för butikssäljare:

www.jensenkomvux.se/gymnasial-yrkesutbildning/butikssaljare

• Inred
    Anonym (Säljare) skrev 2017-10-16 12:54:36 följande:

Det finns massa olika program och system man använder som säljare i butik. Det är svårt att ge bra tips eftersom det kan skilja sig mycket i mellan programmen.

Jag tycker du skall börja med din datorvana med andra program. Börja göra roliga saker i datorn hemma. Skriv mycket på FL, starta en blogg, jobba mycket i Word eller en annan ordbehandlare, skriv brev, gör snygga affischer vad som helst. Det viktiga är att du försöker lösa alla problem du får själv genom att prova dig fram på olika sätt. Spela spel, installera skype, konfigurerar din egen dator - du kommer att bli datorvana snabbt om du är intresserad

sen finns det speciella utbildningar inom komvux t.ex som är för butikssäljare:

www.jensenkomvux.se/gymnasial-yrkesutbildning/butikssaljare

Jag bor på åland o skulle gärna gå diplomerad sälj distansutbildning via Humanistiskt lärcentrum för nästan 19.000 kr, men en kompis som är säljare säjer d e bortkastade pengar då arbetsgivare vill man ska ha erfarenhet framför utbildning. Tror du d stämmer ?
  • Anonym (Säljare)
    Inred skrev 2017-10-16 15:15:42 följande:
    Jag bor på åland o skulle gärna gå diplomerad sälj distansutbildning via Humanistiskt lärcentrum för nästan 19.000 kr, men en kompis som är säljare säjer d e bortkastade pengar då arbetsgivare vill man ska ha erfarenhet framför utbildning. Tror du d stämmer ?
    Så är det säkert, erfarenhet går före utbildning men man måste börja någonstans, kan du inte få ett jobb så är en bra utbildning alltid värd tiden. En utbildning kan också vara ett sätt att komma in via praktik.

Jag tycker du skall satsa på en bra gymnasial eller komvux utbildning - de kostar inget och du kan få CSN beroende på ålder och bakgrund. Privata korta utbildningar är ofta inte så bra.

När det gäller din datorvana så skulle jag satsa på att lära mig hemma.
  • Kjell2
    Inred skrev 2017-10-16 15:15:42 följande:
    Ta en funderar på om distansutbildning är rätt metod för dig.

Gällande datorvana, försök lära dig Word, Excell och PowerPoint. Ibland ges kvällkurser. Finns mycket på nätet också, sök Tutorial. Se också inlägg #1, många bra råd där.
  • Inred

Anonym (säljare) och kjell2

Tycker distans är så bra jämfört med fysiska skolor eftersom jag kan jobba samtidigt när jag har barn, huslån, billån osv. De finns heller inte så stort utbud på utbildningar här på åland...

• Kjell2
    Inred skrev 2017-10-16 17:26:23 följande:

Anonym (säljare) och kjell2

Tycker distans är så bra jämfört med fysiska skolor eftersom jag kan jobba samtidigt när jag har barn, huslån, billån osv. De finns heller inte så stort utbud på utbildningar här på åland...

Klara du självständiga distansstudier med dina inlärningsprobelm? 
  • Inred
    Kjell2 skrev 2017-10-16 17:32:53 följande:

Klara du självständiga distansstudier med dina inlärningsprobelm? 

Inredningskurs har jag klarat efter mycket frågor om kursmaterialet till kursledaren o pojkvän o hjälp med datorn. Frågade runt/letade då upp den lättaste kursen jag kunde hitta. Vet inte med säljkurser, antar de är aningen svårare, kanske funkar om jag får fråga mycket och igen det inte är mattematik med. Blev så impad över att ja klarade inredningskursen så jag e sugen att fortsäätta...Men är det att kasta pengarna i sjön e d ingen ide.
  • Inred
    Anonym (Säljare) skrev 2017-10-18 13:13:38 följande:

Försök att hitta en distansutbildning på gymnasie eller komvux nivå, dessa kostar inget och har bra studieplaner.

www.nti.se/nti_course/butikssaljare/

Det låter intressant ! Tack för tips :)
Svar på tråden Hur förbättra dålig datavana inom säljarbeten