• LFF

konstiga regler till tonåring?

*Fråga om du ska gå ut.

Helt normalt att man kollar av att det är ok att gå ut innan man gör det.

*Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och 23:00 på helger.

Tycker helt ärligt att kl 22 en vardag är alldeles för sent för en 14-åring att vara ute när det är skoldag dagen efter.

*Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

Är ni många som äter? Absolut att man kollar av att det är ok då. Men man kan också be de ansvariga att se till att det finns tex frukt hemma så det alltid finns något att äta om man är lite hungrig mellan huvudmålen.

*Följa med på aktiviteter

Låter rätt självklart.

*Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan

Strålande! Då får du/ni ju inblick i allt som krävs för att planera och laga mat och står bättre rustade när det är dags att ha eget boende.
  • LFF
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 22:26:31 följande:

Jag äter hos andra eller köper mat varje dag när jag får vara borta så nej, jag ger dom inte extra jobb med maten och jag kan laga mat men jag vill inte göra det med dom. Jag glömde skriva att eftersom regeln är att laga mat 1 gång i veckan och jag inte vill göra det på helgen då jag inte vill vara hemma då, plus att jag måste hjälpa till  2 dagar i veckan betyder det att jag bara kan vara ute senare än till 19, 2 dagar i veckan på vardagen, eftersom dom äter ca klockan 19 och vi bor utanför stan och man måste ta bussen som kommer sällan och det är ingen mening om jag måste vara hemma kl 22, vilken dom visste om........

i andra familjehemmet skicka dom ett sms på kvällen och fråga om jag sover borta och då har det varit Ok om jag bara svarar på smset. Jag har frågat om jag får sova borta sen jag kom hit vilket jag inte ens fick på helgen....

Du har en bakgrund utan några direkta regler och är van att få göra som du vill. Det är självklart att det då blir jobbigt att hamna i en familj med helt normala regler.

Du skrev tidigare att man inte kan bestämma över en tonåring hur som helst och att regler ska man komma fram till tillsammans. Det är inte så enkelt, i synnerhet inte när det gäller att ta hand om ett barn (jo, du är fortfarande ett barn även om du känner dig väldigt mogen för din ålder) från en mer komplicerad bakgrund.

Att vara hemma kl 19 för att äta mat med familjen, att inte sova borta hela tiden är fullt normalt. Att stämma av via sms är inte normalt.

Hur länge har du bott där? Jag förstår att du inte fått sova borta än om du inte varit där så länge. Ni behöver lära känna varandra, du måste visa att du går att lita på. Att vilja fly varje helg (dvs inte vara hemma) gör ju att de inte vet vad du gör. Deras jobb är att se till att du är trygg, mår bra och sköter saker som skolan etc.
  • LFF
    Anonym (familjekultur) skrev 2017-10-17 17:02:44 följande:

Om det nu handlar om det. Jag ser inget konstigt i att ett så stort barn bidrar i hushållsarbetet i viss mån. Så försöker vi ha det i min familj. (Min son förbjöd mig att skriva en lista där det går att se att han städar lilla toaletten ) Och om man tycker att det hör till att hjälpa till hemmal så menar man väl att även ett fosterbarn ingår i familjens arbetsfördelning? Sak samma med att följa med på aktiviteter. Ska resten av familjen ut på skogspromenad, musikföreställning eller Universeum så nog försöker jag få med min trettonåring också.

Men jag förstod inte riktigt om TS tyckte reglerna var konstiga eller att de var så självklara att det var konstigt att göra en lista över dem.

Läser man övriga inlägg av TS märker man att TS är van att få göra som hen vill. Regler verkar aldrig riktigt ha funnits.
  • LFF
    Anonym (S) skrev 2017-10-19 22:01:15 följande:

Nej det tror jag inte och jag har inte klagat på att det tar tid, om det var att bara ringa men nu är regeln att fråga och hittils har jag inte fått ett enda svar att det går bra, tvärt om totalt otänkbart.....

Jag har bott här i exakt 1 vecka och dom har redan ändra reglerna till det sämre.... nu kan man verkligen tro det är ett behandlingshem eller vad det heter i hem där man inte får göra nånting förutom att vara där.

Om du började ifrågastätta reglerna och  inte ens hade bott där i  en  vecka  så förstår  jag helt och hållet  att de sagt  nej. Ni behöver  lära  känna varandra,  du behöver  visa att du går att lita på. Om de litar på dig så finns det utrymme  för mer flexibilitet.
Svar på tråden konstiga regler till tonåring?