Anonym (S) skrev 2017-10-16 22:26:31 följande:
Jag äter hos andra eller köper mat varje dag när jag får vara borta så nej, jag ger dom inte extra jobb med maten och jag kan laga mat men jag vill inte göra det med dom. Jag glömde skriva att eftersom regeln är att laga mat 1 gång i veckan och jag inte vill göra det på helgen då jag inte vill vara hemma då, plus att jag måste hjälpa till  2 dagar i veckan betyder det att jag bara kan vara ute senare än till 19, 2 dagar i veckan på vardagen, eftersom dom äter ca klockan 19 och vi bor utanför stan och man måste ta bussen som kommer sällan och det är ingen mening om jag måste vara hemma kl 22, vilken dom visste om........ 
i andra familjehemmet skicka dom ett sms på kvällen och fråga om jag sover borta och då har det varit Ok om jag bara svarar på smset. Jag har frågat om jag får sova borta sen jag kom hit vilket jag inte ens fick på helgen....
Du har en bakgrund utan några direkta regler och är van att få göra som du vill. Det är självklart att det då blir jobbigt att hamna i en familj med helt normala regler. 
Du skrev tidigare att man inte kan bestämma över en tonåring hur som helst och att regler ska man komma fram till tillsammans. Det är inte så enkelt, i synnerhet inte när det gäller att ta hand om ett barn (jo, du är fortfarande ett barn även om du känner dig väldigt mogen för din ålder) från en mer komplicerad bakgrund. 
Att vara hemma kl 19 för att äta mat med familjen, att inte sova borta hela tiden är fullt normalt. Att stämma av via sms är inte normalt. 
Hur länge har du bott där? Jag förstår att du inte fått sova borta än om du inte varit där så länge. Ni behöver lära känna varandra, du måste visa att du går att lita på. Att vilja fly varje helg (dvs inte vara hemma) gör ju att de inte vet vad du gör. Deras jobb är att se till att du är trygg, mår bra och sköter saker som skolan etc.