konstiga regler till tonåring?

Anonym (S) skrev 2017-10-16 17:41:19 följande:
Jag vet inte om det är vanligt eller inte men jag tycker det är konstigt att ha tider som regler. En annan regel är "Fråga innan du sover borta" vilket gör att man inte kan vara spontan precis som med tider. Jag tror att dom tänker att jag är yngre än vad jag är om man tänker på reglerna som sagt det är många andra regler som är mer självklara än konstiga som att tex "Duscha minst 3 dagar i veckan" tack för informationen.... 
Jag kan laga mat men jag tycker det är konstiga att vara med och laga mat när man är tonåring, en annan sak om småbarn är med för dom tycker det är roligt.....
Men du.. du är bara 14 år. Inte ens straffmyndig än. Du är inte ens byxmyndig så ung är du. Jag trodde också jag var stor när jag var 14 år. Dina föräldrar lär dig att i en familj hjälper alla till och de lär dig ansvar över dig själv och sysslor. För i en familj är det inte att "det där kan jag redan så det ska jag inte behöva göra". Tro mig när jag säger att dina föräldrar i vissa fall känner för att vara lika spontana som du vill vara men är det inte för din skull. För då hade du förmodligen varken haft mat eller ordentliga kläder och du hade aldrig kunnat förlita dig på något dina föräldrar sa eller att de ens kom hem om natten. Så som du vill ha friheten att göra. De enda 14-åringar jag vet som kunnat göra helt som de vill har antingen blivit omhändertagna av socialen eller slutat som kriminella som unga vuxna. Fixa skolan så har du bara några få år kvar tills du kan bo i egen lgh. Men inte ens då kan du göra helt som du vill när du vill då du måste arbeta för din mat och bostad. Ännu en lärdom du kommer få med tiden. Om du tror att vuxen betyder total frihet från ansvar och bara göra det som är roligt så har du ett väldigt hårt uppvaknande framför dig. Först då kommer du kunna kalla dig någorlunda vuxen.