Inlägg från: Anonym (Självklart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Självklart)

konstiga regler till tonåring?

Anonym (S) skrev 2017-10-16 17:41:19 följande:

Jag vet inte om det är vanligt eller inte men jag tycker det är konstigt att ha tider som regler. En annan regel är "Fråga innan du sover borta" vilket gör att man inte kan vara spontan precis som med tider. Jag tror att dom tänker att jag är yngre än vad jag är om man tänker på reglerna som sagt det är många andra regler som är mer självklara än konstiga som att tex "Duscha minst 3 dagar i veckan" tack för informationen....

Jag kan laga mat men jag tycker det är konstiga att vara med och laga mat när man är tonåring, en annan sak om småbarn är med för dom tycker det är roligt.....

Det är väl självklart att fråga först innan man sover borta! Och att ha en tid då man ska vara hemma är nästan lika självklart. Förstår du hur orolig man som förälder eller annan ansvarig skulle bli om ens barn inte kommer hem utan att ha hört av sig?? Att vara med och laga mat är en del av att bli vuxen och ta sitt ansvar för de gemensamma uppgifterna i hemmet, om ett par år när du flyttar hemifrån måste du laga mat varje kväll.
  • Anonym (Självklart)
    Anonym (S) skrev 2017-10-16 22:26:31 följande:

Jag äter hos andra eller köper mat varje dag när jag får vara borta så nej, jag ger dom inte extra jobb med maten och jag kan laga mat men jag vill inte göra det med dom. Jag glömde skriva att eftersom regeln är att laga mat 1 gång i veckan och jag inte vill göra det på helgen då jag inte vill vara hemma då, plus att jag måste hjälpa till  2 dagar i veckan betyder det att jag bara kan vara ute senare än till 19, 2 dagar i veckan på vardagen, eftersom dom äter ca klockan 19 och vi bor utanför stan och man måste ta bussen som kommer sällan och det är ingen mening om jag måste vara hemma kl 22, vilken dom visste om........

i andra familjehemmet skicka dom ett sms på kvällen och fråga om jag sover borta och då har det varit Ok om jag bara svarar på smset. Jag har frågat om jag får sova borta sen jag kom hit vilket jag inte ens fick på helgen....

Tror att du tyvärr har fått en lite skev bild av vad som är normalt för 14-åringar, antagligen genom att du tidigare bott på ställen med onormalt slappa regler. Att bara få vara ute efter 19 två vardagskvällar i veckan är helt normalt, t.o.m ganska schysst. Jag kan dock tycka att du borde få sova borta någon natt på helgen om ni kommer överens om det i förväg och de vet vem du sover hos. Men att bara kolla upp med ett sms om du sover borta tycker jag är helt för slappt!
  • Anonym (Självklart)

Det som du tolkar som att de med regler vill kontrollera dig tror jag handlar om att lära dig rutiner. Att man inte kan vara spontan hela tiden och agera efter vad man känner för just då. Det är jättebra att vänja sig vid, för det är så livet fungerar (även om man kan tycka det är trist ibland). Det är superbra att du går till skolan, men ansvarsområdena i livet är många fler än bara jobb/skola. Man måste dessutom vara pigg och uppmärksam för att tillgodogöra sig skolan, och då krävs en stabilitet där man inte sover på olika ställen och är uppe sent på kvällarna.

Svar på tråden konstiga regler till tonåring?