Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

konstiga regler till tonåring?

Hej ts.
    Jag har 4 barn, alla vuxna nu.
    Och jag tänker att dina regler är inte så konstiga. 
    Tiderna du har fått låter helt rimliga och var ungefär såna som mina barn hade när dom var 14. 
    Mina barn har aldrig behövt be om lov för att få ta något att äta, däremot så har dom vetat att snacks, godis eller annat som är köpt för att ha senare är förbjudet, till vardags. 
    Följa med på aktiviteter har varit lite varierande, om dom har visat mig att dom kan klara av att vara ensamma på ett bra sätt så har dom kunnat slippa om dom velat, men i regel har vi haft så kul att dom velat följa med, har dom velat har dom också alltid kunnat ta med en vän då. 
    Att behöva delta i matlagningen 3 dagar i veckan kan jag tycka låter lite mycket.
    En dag har mina barn varit helt köksansvariga för middagen, det betyder allt från att planera den, inhandla dom varor som behövs, (för mina pengar), laga maten, duka, och städa upp och diska efteråt.
    Plus att dom självklart ska hålla rent på sina rum så har dom haft ett ytterligare ansvarsområde i hemmet som är deras att sköta som dom vill, sålänge det sköts. 

Frihet får man när man har visat att man är pålitlig och klarar av ansvaret som alltid följer med frihet. 
    Visa dina vuxna det först, sen kan du be om eftergifter.
    Inte tvärtom. 

Svar på tråden konstiga regler till tonåring?