Inlägg från: scanmia |Visa alla inlägg
  • scanmia

Ni som matpreppar se hit!

Jag preppar luncher för måndag-onsdag för sex personer på söndag samt för torsdag och fredag på onsdag. Mest blir det smörgåsar, men även pajer, wraps och saker som kan serveras kalla. Ett par gånger i veckan packar jag soppor, pasta eller andra varmrätter i termos, men då måste jag värma på morgonen och det är tar tid. Mest tid går åt till att fördela frukt och grönsaker i färdiga portioner. Medan jag lunchpreppar gör jag dessutom en stor matig sallad som räcker för luncher och middagar i 3-4 dagar. Jag sparar framför allt tid genom att göra det enligt löpande-band-principen: behöver bara dra fram allt och diska undan en gång istället för varje morgon. Det blir nog mindre svinn med.

Vad gäller middagsmat så är jag inte lika organiserad. Jag gillar dessutom fräscha, krispiga inslag i maten som ju ofta bara behöver någon minuts tillagning, men jag försöker att varje vecka laga en måltid dubbel och frysa in. På bara några veckor har man frysen full av färdiga middagar. Soppor, grytor, pajer och gratänger funkar nästan alltid för infrysning.

Jag ska tillägga att min man är den som gör majoriteten av mathandlandet så det underlättar om jag har planering och listor färdiga och klara.

Svar på tråden Ni som matpreppar se hit!