• Vit Lilja

Hjälp med EXTREMT mycket gaser i magen, tack =)

Som rubriken lyder, jag behöver verkligen hjälp med gaser i magen. Jag blir snart tokig, det här går inte! 

Jag har svår IBS-mage och är tunntarmsopererad och så mycket gaser i magen att när man gör kontraströntgen på mig är det svårt att se något ANNAT än just gaser i magen, och läkarna säger att det nästan ser ut som om någon blåst upp min tarm med en cykelpump. Jag ser ut att vara gravid i sjunde-åttonde månaden och magen är totalt STENHÅRD. Jag fiser ungefär 150 gånger om dagen, men det hjälper inte. Det gör ju så sinnessjukt ont så jag blir galen och det är svårt att andas.

Jag har fått utskrivet Dimetikon (minifom) som jag tar nitiskt inför måltider, jag äter nästan ingen lök och håller en diet som håller alla baljväxter och kål borta. Jag har nyss börjat äta mjölkfritt. Jag tuggar inte tuggummi mer än några gånger per år och jag andas inte med öppen mun

Vad tusan kan jag mer göra? Hur får jag ut gaserna ordentligt? Jag fiser mer mer än resten av befolkningen ihop men det hjälper tydligen inte. Vi pratar om ett par kilo luft som gör galet ont och måste komma ut.

HJÄLP tack!! 

• Svar på tråden Hjälp med EXTREMT mycket gaser i magen, tack =)
  • Pimpinellan

Har själv blitt sån ibland så jag vet hur eländigt det är! Fick åka in akut en gång, på ultraljudet var tarmarna extremt svullna, men det var "bara" gas! Mina gaser har samband med förstoppning. Hur bra jag än äter är jag ständigt småförstoppad och allt "lossnar" ca en gång i månaden. Har tyvärr inga bra tips. På bebisar med gaser sätter man in pysventil, men det går nog inte på vuxna. Tungan ute 

• erikaABC

har inte läkaren något förslag?
    Jag har inte haft lika mycket gaser men för mig har det hjälpt att röra på mig, promenera tex. Stå på tårna på golvet och gunga över sänggaveln.

• haneri7

Åh hade samma problem för ett tag sen. Magen bara bubblade och det gjorde så fruktansvärt ont. Den blev dessutom dubbelt så stor. 

Först började jag med att utesluta laktos, vilket även gjorde att jag drog ner på mejeriprodukter. Dricker bara mjölk ibland och äter knappt yougurt längre. Visst händer det men det är inte ofta - tycker inte det är jätte gott längre haha. 

Men det hjälpte inte, var fortfarande lika gasig och magen till och med lät ju! Så jag började fundera kring om jag var gluten. Så jag började utesluta gluten och även kolhydrater så mycket som möjligt. Bröd, potatis, u name it. Det blev faktiskt bättre!

Minns tyvärr inte vid vilken tidpunkt det blev bättre, vet bara att jag knappt har dessa problem längre + jag äter gluten idag. Inte mycket men givet finns det i kosten. Och det är nemas problemas :) 

Kanske stressmage blandat med gluten/laktos? Inte så stor koll på IBS förutom symptomen. 

• fluu

Jag har Ehler danlos och mycket magproblem. I perioder mycket gaser(ser höggravid ut) och jag anpassar kosten och är försiktig med en del som allt som oftast sabbar magen, men det enda jag märkt som lindrar gasigheten är att äta långsamt och tugga maten noga.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • AmericanMommy

Det låter som du har SIBO vilket är överväxt av bakterier i tunntarmen. Det är vanligt efter operation i tunntarmen. Be läkare testa för SIBO, det går att få antibiotika för det. Det finns också ett naturpreparat som heter Atrantil som är effektivt mot SIBO. Prova också FODMAPs Diet, det är bra mot överväxt av bakterier i tunntarmen.

En annan sak som du borde kolla up är Helicobacter Pylori infektion. Det kan man också ge problem med gaser.

Lycka till!

• Sthlmsthlm

Tycker du ska kolla upp forskning av donation av frisk avföring. Låter knäppt men har funkat. Företaget biogaia som gör probiotika jobbar också med detta område. Du får alltså en frisk persons friska tarmflora.

• Vinterankan

Koltabletter hjälpe ju också mot gaser i magen men det passar nog bättre för tillfällig problem. Vet inte heller om det är bra att kombinera med mediciner.

• Sthlmsthlm

Tycker du ska kolla upp forskning av donation av frisk avföring. Låter knäppt men har funkat. Företaget biogaia som gör probiotika jobbar också med detta område. Du får alltså en frisk persons friska tarmflora.

• Brony

Åh vad jag känner igen mig..Var tvungen att dubbelkolla att detta inte var min tråd .

Jag brukar ta laxerande i värsta fall sen vila magen med soppa..

Då fiser man ut allt hela natten o bajsar ut all skit????

Man ska inte ta laxerande ofta men jag gör det varannan vecka

• Bertram

undvik gluten och ta promenader (rörelserna stimulerar tarmarna så du kan fisa ut mer)

• Phalaenopsis

Gluten är ett protein och är farligt/jobbigt endast för glutenallergiker. Även om de vanligtvis kallas glutenintoleranta så är det en allergi och inte besläktad med t. ex. laktosintolerans. Sedan kan man ju undvika vetemjöl o dyl av andra skäl.

Svar på tråden Hjälp med EXTREMT mycket gaser i magen, tack =)