Inlägg från: Anonym (Lionessa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lionessa)

    Levt själv med barnen i flera år sen kom pappan

    Finns det någon mer som levt själv med barnen i flera år och där pappan sedan velat ha barnen? I mitt fall valde pappan att inte ha barnen regelbundet utan hälsade på dem hos mig någon gång i veckan.

    Befinner mig i en sådan situation. Jag förväntas av omgivningen vara glad över att pappan nu engagerar sig men för mig innebär det att jag först fick anpassa mitt liv efter skilsmässan till att vara helt ensamstående. Nu får jag ställa om mitt liv igen när livet med barnen var så stabilt och bra. Ingen verkar förstå att det är ganska slitsamt.

    Jag förväntas också dela lika på föräldraskapet med semestrar och jular. Men även där har jag och mina barn en gång ställt om och skapat egna traditioner.

    Känns som att pappan kan spela ping pong med mitt liv hur han vill.

    Självklart är det bra för barn att ha en engagerad pappa men hade önskat att pappan kunde anpassat sig lite efter förutsättningarna som är nu och som pappan själv valde. Det gör han inte...

  • Svar på tråden Levt själv med barnen i flera år sen kom pappan
  • Anonym (Lionessa)
    Anonym (ace) skrev 2017-10-17 01:16:44 följande:

    Hur tänker du nu? Ska barnen straffas för att du ångrar ditt val av avelsmaterial? De hade ju ingen talan alls, varken i valet av mor, far, uppbrottet mellan dem, eller sina föräldrars val av nya/framtida partners, nya syskon eller något annat.


    Jag tänker att du inte svarade på frågan och att du är nedlåtande i känsliga rummet. Känns det bra?
  • Anonym (Lionessa)
    LFF skrev 2017-10-17 01:35:42 följande:

    Det är självklart att det är jobbigt men det är ju barnens bästa du måste komma ihåg. Har ni gemensam vårdnad fortfarande? Har ni satt upp umgängesschema? Prata med familjerätten och be om hjälp för att få nya fungerande rutiner för hur ni ska ha barnen. Hur gamla är barnen? Vad tycker de om att pappa är tillbaks "på riktigt"?


    Ja, vi har gemensam vårdnad vilket ställer till det ännu mer då han redan har hindrat ett skolbyte som både jag och ena barnet önskade. Hade inte påverkat umgänget.

    Ja, umgängesschema finns.

    Barnen är 8, 13 och 15. De två äldsta vill inte träffa sin pappa så det är bara minsta som har umgänge. Men det gör också att jag har större barn som är ledsna över att pappan nu splittrar familjen igen.

    Minsta vill vara med sin pappa men kunna välja ibland...
  • Anonym (Lionessa)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-17 07:35:33 följande:

    Förstår att det måste vara en jobbig omställning och tycker att det är märkligt att dina nära och kära inte förstår det. Glad för att barnen har kontakt med sin pappa kan man ju vara och samtifådigt tycka att omställningen är jobbig.

    Jag tänker att det är viktigt att ha ett fastställt umgängesschema, både kring vardag och högtider. Om allt sådant är tydligt reglerat borde det fungera att fortfarande ha egna rutiner utan att det känns som att nån spelar pingpong med dig. Med ett fastställt umgängesschema tvingas ju även pappan till vissa anpassningar. Sen bör ni kunna ha varsinna rutiner i respektive hushåll.


    Nja, menar inte mina nära och kära. Men har sökt terapistöd där det inte känns som att terapeuten förstår... Inte heller familjerätten som absolut ska ha barnens bästa i fokus men det är också så att vi har ett inarbetat familjeliv som betyder mycket för både mig och de stora barnen. Men det tas liksom ingen hänsyn till något annat än minstas umgänge med pappan.

    En sådan sak är just att pappan inte tvingas till några anpassningar. Familjerätten tyckte jag skulle möta hans önskemål eftersom han önskat standardumgänge. Men vårt liv var upplagt helt annorlunda så för oss kräver det en hel del anpassning.
  • Anonym (Lionessa)
    Anonym (Erika) skrev 2017-10-17 07:38:31 följande:

    Det där är märkligt, hur folk reagerar. Jag har sett det flera gånger här på fl, att folk går till attack mot ensamstående mammor som känner sig maktlösa och utnyttjade av pappor som går och kommer som dom vill. Det känns som om vi går bakåt i tiden, det är en självklarhet att mamman alltid tar ansvar och finns där medans pappan kan bete sig som en skit och mamman ska ändå vara tacksam när han väl bestämmer sig för att vara med. Det är det bästa för barnen heter det, så självisk du är och sätter du inte barnen i första hand, tänk om tänk rätt. Jag hade blivit rasande, varför ska han kunna ändra sig när han vill och du ska tacka och buga. Vad händer nästa gång han drar, bara att ni anpassar er igen, för det är bäst för barnen. Vad är det som säger att det är bäst för banen att pappa kommer och försvinner ur livet när han känner för det. Vad lär man sig av det. Och varför är de aldrig viktigt hur mamman mår. Är en överkörd mamma verkligen vad som är bäst för barnen.


    Exakt så. Tack för att du förstår. Det är verkligen något jag funderar mycket på, hur det kan vara för barnens bästa att se sin mamma vara dörrmatta till pappa och all den stress det innebär.

    Det är inte det att han inte får komma in i barnens liv om han och de önskar men skulle vilja att det var på våra villkor som han ändå bestämde från början.
  • Anonym (Lionessa)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-17 07:50:28 följande:

    Är det aces inlägg du reagerar på? Annars är det väl ingen som gått till attack mot ts här.

    Vi kan ju bara svara på det so ts berättar om. Och som det ser ut nu är ju båda föräldrarna närvarande. Frågan gäller ju inte om nu frånvarande förälder som nu eventuellt ska fasas in i barnens liv, det verkar redan vara gjort och bestämt. Som jag förstår ts i alla fall.

    Cem är det som kräver att ts ska vara tacksam?

    Sen är det ju tyvörr så att om det finns två föräldrar där den ena inte tar anvsar läggs automatiskt större ansvar på den ansvarfulle. Är ju inte så kul alla gånger, men finns ju inget annat alternativ om man inte vill vara ansvarslös själv på barnens bekostnad.


    Kan säga att det är mycket tyngre att ha allt ansvar men mindre inflytande än var det var att vara helt själv med tre barn. Nu dessutom hantera de storas ilska över att pappan inte tar någon hänsyn till vår familj.
  • Anonym (Lionessa)
    Anonym (Ghjk) skrev 2017-10-17 08:03:43 följande:

    Jag förstår. Han ville inte träffa barnen så ofta, nu vill han ha standardumgänge, HAN har en massa önskemål och bryr sig inte om att barnen skulle behöva en mer långsam tillvänjning av umgänget. Går han att resonera med? Kan du förklara det utifrån barnens perspektiv?


    Nej, han bryr sig inte om det. Kom från noll övernattningar på flera år och krävde varannan vecka direkt med krav på både vecka och bytesdag. Vilket jag förstås inte gick med på utan jag introducerade varannan helg fredag till söndag samt föreslog en övernattning i närheten av den helgen barnen inte var där för att det inte skulle bli så länge mellan. Det nekade han dock och sa antingen varannan vecka eller varannan helg fredag till måndag. Det blev varannan helg fredag till söndag då jag ställde det som krav för att lämna barnet. Både jag och ett av de stora barnen har aktiviteter på måndagkvällarna så därför är det ingen bra dag för minsta barnet att komma hem från pappan. Plus att hen behöver landa hemma inför skolveckan då detta trots allt är hens fasta hem.

    Så föreslog torsdag till söndag som utökat umgänge när umgänget kommit igång men det föll inte pappan i smaken så nu har han stämt mig på varannan vecka och fredag till måndag i andra hand. Vilket är mycket möjligt att han får igenom då Familjerätten som sagt bara ser till umgänget. Jag får sluta en aktivitet som är väldigt viktig för mig. Trots att jag sagt att om de vill resa iväg eller något över helgen kan jag vara flexibel och vi kan byta på måndagen. Men det funkar inte varje gång.

    Men som sagt, inget i mitt eller de stora barnens liv är viktigare än att pappan nu inte bara får umgänge utan också att det blir exakt när han vill ha det.
  • Anonym (Lionessa)
    Kusin Krakel skrev 2017-10-17 08:36:42 följande:

    Så som normen ser ut idag är att det nästan alltid är bäst för barn med umgänge med båda föräldrarna. Eftersom det ofta likställs med barnets bästa blir det ju det som blir det eftersträvansvärda målet i förhandlingar av olika slag. Och då blir det ju så att det främst ör det som tas häbsyn till eftersom det är det som är målet. Sen kan man säkert diskutera det men det är ju enligt den norm/värdesyn som familjerätten arbetar och som rättsystemet är uppbyggt kring. Så det är nog svårt för dig att komma ifrån, även om din frustration är förståelig.

    Sen tvingas man ju inte i familjerätten utan det är rådgivande samtal. Du måste inte gå med på saker som du inte anser är till gagn för barnet. Men det bästa är ju förstås att komma övetens/få familjerätten att se ditt perspektiv. Viktigt är ju att lyfta dina argunent ned ett barnperspektiv, dvs hur pappans förslag på umgänge påverkar barnet och cad det finbs flr kompromisser som kan göras för att underlätta för barnet.

    Men sen är det ju så som jag skrev tidigare, att fet är den som är ansvarsfull som får ta nest ansvar och därmed göra flest uppoffringar. Surt och orättvist, men verkligheten. Risken är ju också att tex familjerätten tycker att du ska anpassa dig met för att det är enklare om nu papoan är väldigt osamarbetsvillig.


    Ja, de uttrycker det så att eftersom han har svårt att anpassa sig ska jag göra det för barnens skull. Men jag känner att det börjar påverka mig negativt även att jag försöker vara stark för barnens skull. Har fått sömnsvårigheter till exempel. Och om jag inte håller hur blir det då?
  • Anonym (Lionessa)
    Anonym (B) skrev 2017-10-17 08:53:45 följande:

    Jag är inte insatt i ämnet, men kan inte du också ställa krav hos familjerätten?

    Låter som han propsar på måndagar som bytesdag bara för att jävlas. Har han utövat sin makt över dig tidigare?


    Absolut att jag kan ställa krav men eftersom han vägrar allt annat än sin lösning så blir det inget umgänge då. Man kan inte tvinga någon till umgänge. Därför tycker familjerätten att jag ska göra som han vill.

    Ja, det är en stor del i det hela att han är kontrollerande och vill utöva makt. I allt och har alltid varit så.
  • Anonym (Lionessa)
    Anonym (B) skrev 2017-10-17 09:09:24 följande:

    Vet han om att du har din aktivitet på måndagar?


    Ja
  • Anonym (Lionessa)
    Anonym (ej) skrev 2017-10-17 11:22:57 följande:

    Det låter inte alls kul för dig eller barnen att pappan kommer och går såhär i ditt och barnens liv. Men trots allt så är han deras pappa och jag antar att ni en gång var överens om att få barn tillsammans. Så ja, det är för dig att gilla läget och göra det bästa av situationen, oavsett om pappan ställer till det för dig i de vanor och rutiner som du skapat.

    Så länge umgänget gagnar barnen och inte skadar dem så får du dela med dig av ledigheter, julfiranden och så vidare. 

    Relationer efter en skilsmässa är nog aldrig särskilt enkla. Man önskar att man visste det innan man fick barn tillsammans, hur det skulle bli om man gick isär. Men att pappan var oansvarig och oengagerad i barnen kanske inte var nån överraskning när ni väl skilde er? 


    Fast det gagnar bara ett barn och bara delvis eftersom de stora inte finns med i det trots att de också är hans.

    Att pappan var oansvarig och oengagerad var absolut ingen överraskning. Den stora överraskningen var att han helt plötsligt ville ha det yngsta barnet när han träffade en ny. Hans nya har ett jämngammalt barn och därför är det bara det barnet som är av intresse.
  • Anonym (Lionessa)
    Anonym (?) skrev 2017-10-18 08:02:47 följande:

    Vet FR om detta? Att han så egoistiskt väljer ut ETT barn pga att det ny finns ett annat barn i samma ålder? Om hans nya inte hade haft det barnet, vad hade hänt då? 

    Säger de inget om att han inte vill träffa de äldre barnen? 


    Nja, det är lite dubbelt. Pappan säger att han även vill träffa de stora barnen men det är så mycket på hans villkor att de inte vill längre... Utåt sett blir det som att det är de som inte vill.
  • Anonym (Lionessa)
    nevermind skrev 2017-10-18 11:27:53 följande:

    Kan du inte byta handläggare (eller vad det heter) hos familjerätten?


    Bad faktiskt om det men det fick man inte. Kan ju tillägga att jag givetvis blev den besvärliga i deras ögon. ;)
  • Anonym (Lionessa)
    Anonym (Mia) skrev 2017-10-18 15:09:44 följande:

    Är det så att aktiviteten på måndagkvällen är för bara dig? Det stora barnet går på en annan aktivitet? För om det är så att ni går tillsammans vore det ju så att du kan hävda vad som är bäst för barnen utifrån vad som är bäst för ditt stora barn. Det är ju tre syskon, inte bara det yngsta man ska ta hänsyn till kan jag tycka.


    Det märkliga är att eftersom han bara efterfrågar umgänge formellt för minsta barnet är det bara det de utgår från. Men vi går på olika aktiviteter.
Svar på tråden Levt själv med barnen i flera år sen kom pappan