• Anonym (Elitskola = skitskola!)

Så sjukt missnöjd med Engelska skolan Bromma (IESB)

Nu är jag less!

Den lovordade skolan IESB är bara skit! Iallafall för normalbegåvade - svaga elever. De har en löjligt hög nivå på sin undervisning som endast högpresterande - extremt smarta elever klarar.

De bryr sig bara om provresultat och betyg, och inte om läroprocessen. De anpassar inte sin undervisning.

Tyvärr gick vi på myten om den fantastiska skolan och lät vår son börja där i 4:an, han går i 6:an nu. En normalbegåvad kille som inte hade svårt för sig i lågstadiet. Nu har IESB kört hans självförtroende i botten när det kommer till matte och NO-ämnena. I matte har de en nivå som motsvarar 9:ans nivå fastän han går i 6:an. De har alltid legat ca 3 årskurser över, så i 4:an körde de 7:ans matte. Det heter att de "utmanar eleverna". I helvete heller! De sänker elever. De skapar en elitskola där normalbegåvade inte gör sig besvär. Vår son får s.k specialstöd i matte. Det stödet innebär bara att han går till ett grupprum med specialläraren - och gör exakt samma matte! Ingen anpassning alls!

Vi har påpekat detta ett flertal gånger - Vi får inget gehör. Nu ställer vi vår son i kö till den kommunala skolan. Jag ångrar att vi gick på myten om den fantastiska IESB :(

• Svar på tråden Så sjukt missnöjd med Engelska skolan Bromma (IESB)
  • Anonym (Tack för tipset)

Det tycker jag låter bra, dom flesta skolor passar normalbegåvade men väldigt få särbegåvade/högbegåvade.

Anonym (Tack för tipset) skrev 2017-10-17 10:51:19 följande:

Det tycker jag låter bra, dom flesta skolor passar normalbegåvade men väldigt få särbegåvade/högbegåvade.

Jättebra att deras standardundervisning är på så hög nivå att normalbegåvade inte hänger med??

De saknar total förmåga att anpassa! Ja, de får jättegärna utmana högbegåvade elever - Men ge fan i att göra den undervisning till standard och sänk normalbegåvade elevers självförtroende!
  • Anonym (Tack för tipset)
    Anonym (Elitskola = skitskola!) skrev 2017-10-17 10:55:36 följande:

Jättebra att deras standardundervisning är på så hög nivå att normalbegåvade inte hänger med??

De saknar total förmåga att anpassa! Ja, de får jättegärna utmana högbegåvade elever - Men ge fan i att göra den undervisning till standard och sänk normalbegåvade elevers självförtroende!

Håller inte alls med, blir jätteglad av det du skriver. Man pratar bara om att dom som har det svårt ska få anpassning. Det kan du få i vilken skola som helst. Äntligen en skola med hög nivå som standard!
    Anonym (Tack för tipset) skrev 2017-10-17 11:04:44 följande:

Håller inte alls med, blir jätteglad av det du skriver. Man pratar bara om att dom som har det svårt ska få anpassning. Det kan du få i vilken skola som helst. Äntligen en skola med hög nivå som standard!

Ja men sätt ditt barn där då. Passar säkert alldeles utmärkt. Men jag undrar hur det är med din läsförståelse - för jag pratar om att de inte ens anpassar för NORMALBEGÅVADE! Min son är normalbegåvad, han hade inga svårigheter i lågstadiet. Men nu har han helt plötsligt svårt för matte - därför att de kör 3 årskurser över nivån! Och det tycker du är rätt, alltså?
  • Anonym (Skolinspektionen)

Dokumentera din kontakt med skolan och anmäl till skolinspektionen. De är skyldiga att anpassa undervisningen (precis som alla andra skolor) till ditt barns behov och ska självklart anstränga sig för att han ska känna sig värdefull även om han inte hänger med på de andras nivå.

Har flera bekanta som har barn på Engelska skolan, dock inte i Bromma, och deras barn verkar ha böcker som följer årskurserna, inga konstigheter där.

Hur menar du att skolan gör när de är klara med grundskolans kurser? Läsa gymnasiets fast de stackars eleverna får betyg för grundskolenivå? Eller har de någon särskilt överenskommelse /tillstånd om att bedriva gymnasieundervisning också ? Låter spännande!

Jag har en son som läser med gymnasiet i några ämnen fast han går i grundskolan och det är endast ett fåtal gymnasieskolor som tar emot elever som behöver anpassad undervisning från början sen (högskolenivå istället för gymnasienivå i relevanta ämnen- vissa slipper man läsa vidare på, det kan anpassas på olika sätt men det är speciallösningar för varje elev och mycket krångel ). Så jag skulle gärna vilja veta mer om detta.

Anonym (Skolinspektionen) skrev 2017-10-17 11:26:50 följande:

Dokumentera din kontakt med skolan och anmäl till skolinspektionen. De är skyldiga att anpassa undervisningen (precis som alla andra skolor) till ditt barns behov och ska självklart anstränga sig för att han ska känna sig värdefull även om han inte hänger med på de andras nivå.

Har flera bekanta som har barn på Engelska skolan, dock inte i Bromma, och deras barn verkar ha böcker som följer årskurserna, inga konstigheter där.

Hur menar du att skolan gör när de är klara med grundskolans kurser? Läsa gymnasiets fast de stackars eleverna får betyg för grundskolenivå? Eller har de någon särskilt överenskommelse /tillstånd om att bedriva gymnasieundervisning också ? Låter spännande!

Jag har en son som läser med gymnasiet i några ämnen fast han går i grundskolan och det är endast ett fåtal gymnasieskolor som tar emot elever som behöver anpassad undervisning från början sen (högskolenivå istället för gymnasienivå i relevanta ämnen- vissa slipper man läsa vidare på, det kan anpassas på olika sätt men det är speciallösningar för varje elev och mycket krångel ). Så jag skulle gärna vilja veta mer om detta.

IES Hässelby verkar ha ett mer normalt tempo, pratade med en som har sitt barn där. Min uppfattning är att Bromma tycker de är lite förmer än de andra - De är flaggskeppet, de var först.

För mig är de bara tomma ord! Jag har ingen aning om hur de gör sen..om de kör 7-9:ans nivå redan nu. Och jag orkar inte riktigt bry mig, då vi, tillsammans med vår son såklart, har tagit beslutet att byta skola.

Klart viktigt att anmäla till Skolinspektionen, vi får se om vi orkar. All kontakt med skolledning har inte lett någonstans.
  • Anonym (Byt då)

Är du säker på att ditt barn var så duktigt i skolan som du trodde? Kanske hade han lätt för sig på mellanstadiet och därför slappnade av och gled med och nu hamnat efter?

Tycker själv att det låter bra att han kan få specialundervisning i matte med en speciallärare. Du verkar missnöjd med att han inte får läsa lättare matte än sina kamrater. Det är inte det specialundervisning går ut på.

Byt skola om du tror att det kommer bli lättare för ditt barn. Jag skulle ändå rekommendera att du stöttade honom och hjälpte till med läxorna även på den nya skolan så att din son får upp självförtroendet igen, alternativt att du upptäcker om det är så att han faktiskt ligger efter och behöver extra stöd.

• Anonym (Skolinspektionen)

Jag kollade på deras hemsida, de hade visst inspektion i maj i år och inte en enda anmärkning ...viktigt att du kontaktar inspektionen TS, det kan finnas flera på skolan i samma sits som du! Även om det känns jobbigt.

• Alessia
    Anonym (Byt då) skrev 2017-10-17 11:38:08 följande:

Är du säker på att ditt barn var så duktigt i skolan som du trodde? Kanske hade han lätt för sig på mellanstadiet och därför slappnade av och gled med och nu hamnat efter?

Tycker själv att det låter bra att han kan få specialundervisning i matte med en speciallärare. Du verkar missnöjd med att han inte får läsa lättare matte än sina kamrater. Det är inte det specialundervisning går ut på.

Byt skola om du tror att det kommer bli lättare för ditt barn. Jag skulle ändå rekommendera att du stöttade honom och hjälpte till med läxorna även på den nya skolan så att din son får upp självförtroendet igen, alternativt att du upptäcker om det är så att han faktiskt ligger efter och behöver extra stöd.

Det är inte ovanligt att föräldrar överskattar sina barns kognitiva förmåga. Det kan vara så att TS inte vill se att att hennes son inte är högpresterande och att han har vissa problem att hänga med i studietakten i sin grupp. Det är inte en grund för specialundervisning att inte ha hög studietakt men definitivt en fingervisning om att sonen har hamnat i fel grupp. Säkert inget fel på sonen och inte på skolan heller, som har vett att ställa höga krav, men han behöver en annan studiemiljö för att må bra, så att flytta honom är ett klokt drag 
  • Anonym (Orla)

Precis som många andra säger, det är jättebra med skolor med en snabbare profil, för de elever som behöver det finns. Men att då inte ta sitt ansvar och inte meddela föräldrar att tempot inte passar deras barn och snabbt få barnet till en bättre anpassad skola är förkastligt.

Jag hade glatt gått på liknande skola, istället fick jag ägna hela grundskolan åt saker jag redan kunde, tack vare mina underbara syskon som lät mig använda deras böcker. Gymnasie sket jag fullständigt i dessvärre. Det var först på komvux som man insåg att jag inte var dum, snarare tvärtom, och lät mig jobba i min takt. Läste in tre års gymnasie på 1 och en halv termin.

Har många bekanta med liknade historier där deras förmåga trycktes undan för att de begåvade barnen ju inte behöver hjälp.

Svar på tråden Så sjukt missnöjd med Engelska skolan Bromma (IESB)