• Anonym (Elitskola = skitskola!)

Så sjukt missnöjd med Engelska skolan Bromma (IESB)

Nu är jag less!

Den lovordade skolan IESB är bara skit! Iallafall för normalbegåvade - svaga elever. De har en löjligt hög nivå på sin undervisning som endast högpresterande - extremt smarta elever klarar.

De bryr sig bara om provresultat och betyg, och inte om läroprocessen. De anpassar inte sin undervisning.

Tyvärr gick vi på myten om den fantastiska skolan och lät vår son börja där i 4:an, han går i 6:an nu. En normalbegåvad kille som inte hade svårt för sig i lågstadiet. Nu har IESB kört hans självförtroende i botten när det kommer till matte och NO-ämnena. I matte har de en nivå som motsvarar 9:ans nivå fastän han går i 6:an. De har alltid legat ca 3 årskurser över, så i 4:an körde de 7:ans matte. Det heter att de "utmanar eleverna". I helvete heller! De sänker elever. De skapar en elitskola där normalbegåvade inte gör sig besvär. Vår son får s.k specialstöd i matte. Det stödet innebär bara att han går till ett grupprum med specialläraren - och gör exakt samma matte! Ingen anpassning alls!

Vi har påpekat detta ett flertal gånger - Vi får inget gehör. Nu ställer vi vår son i kö till den kommunala skolan. Jag ångrar att vi gick på myten om den fantastiska IESB :(

• Svar på tråden Så sjukt missnöjd med Engelska skolan Bromma (IESB)
  • LFF
    Anonym (Orla) skrev 2017-10-17 11:54:16 följande:

Precis som många andra säger, det är jättebra med skolor med en snabbare profil, för de elever som behöver det finns. Men att då inte ta sitt ansvar och inte meddela föräldrar att tempot inte passar deras barn och snabbt få barnet till en bättre anpassad skola är förkastligt.

Jag hade glatt gått på liknande skola, istället fick jag ägna hela grundskolan åt saker jag redan kunde, tack vare mina underbara syskon som lät mig använda deras böcker. Gymnasie sket jag fullständigt i dessvärre. Det var först på komvux som man insåg att jag inte var dum, snarare tvärtom, och lät mig jobba i min takt. Läste in tre års gymnasie på 1 och en halv termin.

Har många bekanta med liknade historier där deras förmåga trycktes undan för att de begåvade barnen ju inte behöver hjälp.

Ja, jag tyckte att de första 6 åren i skolan var skittråkiga. I synnerhet matte. Började högstadiet och valde då den svårare gruppen matte och helt plötsligt blev det skitkul. Samma med de övriga ämnena. När det blev lite mer krav och ett snabbare tempo samt betyg som belöning så blev skolan kul. Hade dock lite för enkelt för mig ändå både i högstadiet och sedemera gymnasiet (helt fel inriktning då min yrkesdröm gick i totalkras i högstadiet) vilket märktes när man kom till högskolans värld och saknaden av studieteknik var uppenbar. Det gick liksom inte att råplugga dagarna innan tentan längre. 
    Anonym (Byt då) skrev 2017-10-17 11:38:08 följande:

Är du säker på att ditt barn var så duktigt i skolan som du trodde? Kanske hade han lätt för sig på mellanstadiet och därför slappnade av och gled med och nu hamnat efter?

Tycker själv att det låter bra att han kan få specialundervisning i matte med en speciallärare. Du verkar missnöjd med att han inte får läsa lättare matte än sina kamrater. Det är inte det specialundervisning går ut på.

Byt skola om du tror att det kommer bli lättare för ditt barn. Jag skulle ändå rekommendera att du stöttade honom och hjälpte till med läxorna även på den nya skolan så att din son får upp självförtroendet igen, alternativt att du upptäcker om det är så att han faktiskt ligger efter och behöver extra stöd.

Läs gärna ordentligt... Vi ska byta, har just tagit det beslutet. Vidare började han ju på IESB i mellanstadiet - och det är från 4:an det inte har funkat - med främst matten - för att de kör för hög nivå!

Ja, jag är säker på att min son är normalbegåvad, han hade inga som helst svårigheter i lågstadiet. Men glappet mellan en vanlig, kommunal skola i 3:an till IESB:s elitskola i 4:an blev för stort! De kallar sig givetvis inte elitskola, det är jag som gör det - efter 2 års blodigt stångande med samma standardsvar "vi gillar att utmana elever" och "våra elever presterar alltid bra på Nationella proven". Jaha!? Hur hjälper det min son?

Eeh ja, jag är missnöjd med att specialundervisningen i matte inte är anpassad. Vadå inte går ut på att göra matten lättare? Det är väl exakt det som specundervisning går ut på? Att göra undervisningen begriplig/ lättare för elever!?

Det här lyckades visst bli en tråd för alla högpresterande att komma in och berätta om sin tråkiga skolgång. Det var inte det som var trådens syfte.. Så hur smarta ni än är.. att hålla er till trådens ämne är ni inte speciellt bra på.

Tack o hej!

• Anonym (Var realistisk)

Fast att han hade det lätt i lågstadiet säger ingenting, många barn i lågstadiet plöjer böckerna jättefort för att det är så låg nivå. När svårigheten höjs ser man ju vilka elever som fortfarande plöjer böckerna och vilka som börjar halka efter.

• Anonym (Maggie)

Jag har ställt mina barn i kö till engelska skolan för jag har hört så bra om det. För min äldsta tror jag det är bra för han har extremt lätt i skolan. På förra skolan gjorde han 20 sidor matte på hela året och trots det ligger han 2 årskurser över de andra i klassen. Han har lärt sig prata engelska flytande helt själv och han är nyssfylda 8 år men i skolan går de igenom färger och räknar och det har han kunnat i flera år. Som de flera har påpekat så finns det inte många skolor som anpassar undervisningen till de sin har lätt för sig så blir lite glad att ies Bromma gör det men förstår dig. Skolan ska anpassas till alla men tyvärr ser det inte riktigt ut så. Även om du anmäler nu så kommer det ta ett tag innan det blir förändring och då e det bättre att byta

• Konservativ
    Anonym (Elitskola = skitskola!) skrev 2017-10-17 11:37:20 följande:
    IES Hässelby verkar ha ett mer normalt tempo, pratade med en som har sitt barn där. Min uppfattning är att Bromma tycker de är lite förmer än de andra - De är flaggskeppet, de var först.

För mig är de bara tomma ord! Jag har ingen aning om hur de gör sen..om de kör 7-9:ans nivå redan nu. Och jag orkar inte riktigt bry mig, då vi, tillsammans med vår son såklart, har tagit beslutet att byta skola.

Klart viktigt att anmäla till Skolinspektionen, vi får se om vi orkar. All kontakt med skolledning har inte lett någonstans.
    Visst. Anmäl den bara så att även de dras ner i dåliga svenska skolans resultat. Ingen får vara bättre än någon annan. Bra att ni tog ur er son från den skolan Men försök att fatta att en medelelev har mycket enklare att hitta en skola som passar för honom än vad en högpresterande elev har.

Men dra ner skolan till enfald. Brukar ju funka i Sverige.
  • Anonym (Byt då)
    Anonym (Elitskola = skitskola!) skrev 2017-10-17 12:12:00 följande:
    Läs gärna ordentligt... Vi ska byta, har just tagit det beslutet. Vidare började han ju på IESB i mellanstadiet - och det är från 4:an det inte har funkat - med främst matten - för att de kör för hög nivå!

Ja, jag är säker på att min son är normalbegåvad, han hade inga som helst svårigheter i lågstadiet. Men glappet mellan en vanlig, kommunal skola i 3:an till IESB:s elitskola i 4:an blev för stort! De kallar sig givetvis inte elitskola, det är jag som gör det - efter 2 års blodigt stångande med samma standardsvar "vi gillar att utmana elever" och "våra elever presterar alltid bra på Nationella proven". Jaha!? Hur hjälper det min son?

Eeh ja, jag är missnöjd med att specialundervisningen i matte inte är anpassad. Vadå inte går ut på att göra matten lättare? Det är väl exakt det som specundervisning går ut på? Att göra undervisningen begriplig/ lättare för elever!?
    Jag tror att du behöver läsa ordentligare. Jag har inte kommenterat huruvida din son är normalbegåvad eller inte. Jag har fört fram hypotesen att han har haft det lätt för sig på lågstadiet och därför glidit med och inte ansträngt sig och därför nu hamnat efter i den nya skolan.

Alla barn som bara glider med hamnar förr eller senare i en situation där det inte längre går att glida och ofta hamnar i problem eftersom de saknar baskunskaper. Högre upp i tråden finns det vittnesmål om just detta, folk som haft det lätt, blivit lite uttråkade och sedan hamnat på gymnasiet och då reellt hamnat efter pga kunskapsluckor. Märk väl att det inte handlar om att vara normalbegåvad eller ej.
    Min erfarenhet är att glidare inte halkar efter redan i 4an, utan snarare senare när ren logik inte längre göra att de får godkänt på proven.

Specialundervisningen är till för att hjälpa din son med årskursens matten, inte att lära ut lättare kursers matte. Du verkar övertygad om att barnen läser 9ans matte i 6an, jag ställer mig något frågande till det. 

Dessutom ger jag dig ett gott råd. Stötta din son även i den nya skolan genom att läsa läxorna med honom. Då hjälper du honom att få nytt självförtroende samt att du verkligen märker om han ligger efter och behöver stöd, eller om det är som du tror att det var engelska skolan det var fel på.
  • Anonym (Byt då)
    Anonym (Elitskola = skitskola!) skrev 2017-10-17 12:12:00 följande:

Jag tror att du behöver läsa ordentligare. Jag har inte kommenterat huruvida din son är normalbegåvad eller inte. Jag har fört fram hypotesen att han har haft det lätt för sig på lågstadiet och därför glidit med och inte ansträngt sig och därför nu hamnat efter i den nya skolan.

Alla barn som bara glider med hamnar förr eller senare i en situation där det inte längre går att glida och ofta hamnar i problem eftersom de saknar baskunskaper. Högre upp i tråden finns det vittnesmål om just detta, folk som haft det lätt, blivit lite uttråkade och sedan hamnat på gymnasiet och då reellt hamnat efter pga kunskapsluckor. Märk väl att det inte handlar om att vara normalbegåvad eller ej.
    Min erfarenhet är att glidare inte halkar efter redan i 4an, utan snarare senare när ren logik inte längre göra att de får godkänt på proven.

Specialundervisningen är till för att hjälpa din son med årskursens matten, inte att lära ut lättare kursers matte. Du verkar övertygad om att barnen läser 9ans matte i 6an, jag ställer mig något frågande till det. 

Dessutom ger jag dig ett gott råd. Stötta din son även i den nya skolan genom att läsa läxorna med honom. Då hjälper du honom att få nytt självförtroende samt att du verkligen märker om han ligger efter och behöver stöd, eller om det är som du tror att det var engelska skolan det var fel på.
  • Anonym (Byt då)
    Alessia skrev 2017-10-17 11:46:47 följande:
    Det är inte ovanligt att föräldrar överskattar sina barns kognitiva förmåga. Det kan vara så att TS inte vill se att att hennes son inte är högpresterande och att han har vissa problem att hänga med i studietakten i sin grupp. Det är inte en grund för specialundervisning att inte ha hög studietakt men definitivt en fingervisning om att sonen har hamnat i fel grupp. Säkert inget fel på sonen och inte på skolan heller, som har vett att ställa höga krav, men han behöver en annan studiemiljö för att må bra, så att flytta honom är ett klokt drag 
    Exakt!
  • Anonym (Lisa)

Tråkigt att höra! Mitt barn går på Internationella Engelska skolan Liljeholmen och känner inte igen det du beskriver. Däremot vet jag att de har tre olika nivåer på matten. En medel, en liten grupp för de spm behöver extra stöd och en grupp för dem som har lätt för matte och behöver mer utmaningar.

Hoppas det blir bra!

Svar på tråden Så sjukt missnöjd med Engelska skolan Bromma (IESB)