• Anonym (?)

    Vilka bör bjudas på möhippa?

    Bröllopet har redan hunnit vara för flera månader sedan men nu kommer min svägerska och gnäller över hur hemskt det var att hon inte blev bjuden till min möhippa. Nu var det ju inte jag utan mina tärnor som bjöd in, men jag är liksom inte beredd att säga att de gjorde ett misstag bara för att bli sams när jag själv inte tycker att de gjort något fel..

    Till min möhippa bjöds alla tjejer mellan 26 och 34 år som var bjudna på bröllopet in (vi hade inga gäster i åldern 17-25 och 35-40). Min farbrors fru och en av mina mostrar är 41 så gränsen känns ganska naturlig med att det var tjejer i min ålder som bjöds in. Två av min mans systrar blev därmed bjudna (vi umngås mycket med ena, knappt med den andra, men alla andra i åldersspannet blev ju bjudna så..) medan hans äldsta syster (som vi knappt träffar) som är 45 (2 år yngre än min mamma) inte blev bjuden, och det är alltså hon som nu tydligen är rejält upprörd över detta. Nämnas ska kanske att min egen syster inte heller var bjuden liksom yngre kusiner då hon bara är 14 år och tärnorna la mycket fokus på festande under möhippan (och hon tog inte illa upp).

    Nu tycker svärmor att jag ska be om ursäkt "för att få detta ur världen" (hon har tydligen lyssnat på gnället i över ett halvår och tycker synd om systern som blev "utesluten"), men jag förstår liksom inte ens vad jag skulle be om ursäkt för... och tänker definitivt inte be mina tärnor göra det! Hur brukar ni andra tänka, är det självklart att alla mannes systrar bjuds på möhippa oavsett ålder? Alltså när det är en möhippa där man inte har med den äldre generationen som mamma, svärmor o.s.v.

        

  • Svar på tråden Vilka bör bjudas på möhippa?
  • Anonym (?)

    Oj vad annorlunda möhippor folk här verkar ha än vad jag är van vid! Kanske det som är problemet att hon bor i en annan del av landet och ev. har andra förväntningar.. Jag har varit på nästan 10 hippor och aldrig varit med om att man ens tänkt tanken att ev. bjuda mammor, mostrar och liknande utan det har bara varit vänner och släktingar i ungefär brudens ålder.

    Med tanke på vissa kommentarer känns det även som att jag bör förtydliga att anledningen till att jag inte ser vad jag ens skulle kunna be om ursäkt för är att jag inte var med och bjöd in, hade ingen aning om vilka som var bjudna (förutom de som kom då) eller inte tills för någon dag sedan när jag frågade tärnorna efter att jag fick veta att svägerskan var arg...

    Hade jag gjort gästlistan själv hade jag kanske tänkt en extra gång angående hurvida man skulle bjuda systrar (även att min syster kanske hade kunnat var med på någon del av dagen i så fall). Men jag tycker samtidigt inte att tärnorna gjorde fel då de bjöd som det brukar vara på möhippor bland de vi känner, så jag vill inte skylla på dem varken till de själva eller till svägerskan som någon sorts ursäkt.. 

  • Anonym (?)
    Anonym (Läropeng) skrev 2017-10-17 17:02:09 följande:

    Se det som en läxa och dra någon "half-ass" vals om att det blev fel med inbjudningarna... gör ingen stor grej av det hela helt enkelt. Be om ursäkt, släpp det och gå vidare.

    Sen för framtiden så bör du lära dig att inte hitta på en massa konstiga "åldersregler" och dela upp folk och framförallt, separera "släktband" eller "kompisband" baserat på ålder.

    Att man inte bjuder "14åringar" på en möhippa, eller svensexa är en sak - om den innefattar festande och alkohol och eventuell efterföljande utgång - möjligen så planerar man den därefter, att vissa (underåriga) kan vara med på väl valda delar. Fast troligen så är få 14-åringar intresserade av att stå på stadens torg och se sin syster sälja kyssar...

    Självklart så skulle samtliga av dina svägerskor fått en inbjudan, även din farbrors fru och din moster. Att singla bort 3 (!) personer, kvinnor, där en är 41år och "ni" har en åldersgräns vid 34 låter bara märkligt och som ett recept på att få gliringar.

    Och 3 personer mer eller mindre brukar sällan stjälpa en planering...

    De som känner att de inte "passar" in hade då kanske istället tackat för inbjudan men tackat nej till deltagande pga XYZ, och känt sig "nöjda" med det.

    Magdalena Ribbing R.I.P 


    Men om de hade bjudit min moster och farbrors fru som är 41, samt svägerskan som är 45, borde de i så fall inte bjudit min mamma också som är 47? I så fall tar jag betydligt hellre att svägerskan är arg än ett sånt upplägg, hade skämts ihjäl om mamma var med på min hippa... 
  • Anonym (?)
    smulpaj01 skrev 2017-10-17 17:55:28 följande:

    Urdåligt och 45 ÄR samma ålder som 35 anser jag. Trams!


    Fast nu är ju jag inte 35 utan 27, och min mamma är 47, så sååå konstigt tycker jag inte att det är att de räknade en 45-åring mer till nästa generation än min..
  • Anonym (?)
    Almina skrev 2017-10-17 17:59:34 följande:

    Kan på ett sätt förstå att hon kände sig exkluderad. Men vore jag henne skulle jag hållit det för mig själv...

    Räcker det inte med att du säger att det var tråkigt att hon kände sig utesluten, men att dina tärnor inte tänkte på att hon kunde känna så, eftersom hon är närmre din mamma i ålder än dig. Och att de valde att bara bjuda de som var nära i ålder, och att du inte alls var inblandad i inbjudningarna.


    Nej, tyvärr, det har inte räckt..
  • Anonym (?)
    Duckan skrev 2017-10-18 08:47:58 följande:

    Hur kan man bjuda två systrar men inte den tredje och varför sätter man ens en åldersgräns?
    Är det här på riktigt ts?


    Alltså.. det var inte så att de bestämde en åldersgräns bara sådär och körde benhårt på den, såhär gick det vad jag fått höra till (om man ska bena upp det superpedagogiskt);

    * De funderade på vilka som absolut skulle vara med och skrev en lista, den bestod av mina vänner, den av brudgummens systrar som vi umgås mycket med och de av hans vänners respektive som jag umgås med.
    * De tog beslutet att min lillasyster på 14 år var för liten och att om hon inte blev bjuden skulle inte 15-16 åriga kusiner bli det heller.
    * De konstaterade att alla i åldern 17-40 och/eller 26-34 (vilket alltså är samma sak i praktiken då vi inte hade några bröllopsgäster i åldern 17-25 eller 35-40) utom två var med på listan, så de la till dessa två (en av brudgummens systrar och en respektive till en av hans kompisar som bor i en annan stad) så de inte skulle känna sig uteslutna. 
    * De tänkte aldrig tanken att det skulle kunna vara aktuellt att bjuda någon i min föräldragenerations ålder då man bland folk vi känner absolut inte har med mamma på en möhippa.
  • Anonym (?)
    Anonym (Läropeng) skrev 2017-10-18 10:07:58 följande:
    Eftersom du har snöat in på detta med ålder så förstår jag att du tänker så...

    Men jag håller inte med. I detta fall så anser jag inte att ålder ska vara den avgörande faktorn, utan när det gäller dina 3 svägerskor så är det snarare det "bandet" som skall vara en faktor i sig.

    Du gifter dig med deras bror, de är hans systrar, de är tre till antalet. De blir dina svägerskor. Visst, det skiljer lite i ålder mellan din makes systrar, men de är likväl hans systrar och dina blivande svägerskor, och din möhippe-arrangör väljer att enbart bjuda in två av tre systrar.

    Att du nämner din mamma i kontexten, ser jag också enbart för att du har snöat in på åldersgränser. Nej, mammor och pappor, eller svärfar och svärmor, göre sig icke besvär på möhippor och svensexor i allmänhet, det tror jag att de flesta "mammor" och "pappor" inser, eller iaf inte tar illa vid sig om de inte blir inbjudna...

    Man kan självklart dra gränser, man kan utesluta all "släkt", och enbart köra "kompisgänget", men man bör givetvis fundera på hur stort är bröllopet - har man ett begränsat antal gäster så kan man ibland köra "all-in" och mixa ihop kompisar med släkt, även på en möhippa/svensexa. Men man gör nog klokt i att inte "utesluta" ett "syskon"...
    Kommentaren du kommenterar var svar på att en person skrev att både svägerskan och min moster samt farbrors fru som är i samma ålder borde ha bjudits, i vilket fall det ju hade varit konstigt om de inte bjöd min mamma i samma ålder, vilket jag absolut inte hade velat (och knappast mamma heller)... Hade däremot svägerskan varit bjuden men ingen av mina släktingar i nästa generation hade jag inte tyckt att det var något konstigt. 

    Jag hade inte haft något som helst emot att hon var bjuden/var där, men jag tycker liksom inte heller att det är konstigt att tärnorna inte tänkte tanken att bjuda någon i mina föräldrars ålder..
  • Anonym (?)
    BurningDiamond skrev 2017-10-18 05:03:55 följande:

    Men man bjuder väl inte två av tre systrar med motiveringen "du är för gammal"?!?!


    För att de inte tyckte att det var lämpligt att ha med en 14-åring på en tillställning som startade med shots innan frukost...
  • Anonym (?)
    Anonym (nyfru) skrev 2017-10-17 18:32:10 följande:

    Märkligt med åldersregel, måste jag säga. men också lite märkligt att hänga upp sig på just det. Som jag förstår har du heller ingen direkt kontakt med den här kvinnan. 

    På min egen möhippa var mina systrar och mina närmaste vänner med, inte min svågers fru, för henne har jag bara träffat två gånger, jag känner henne inte och så vitt jag vet har jag inget gemensamt med henne och skulle inte uppskatta hennes sällskap på något sånt här, trots att hon bara är tre månader äldre än mig. Däremot var hon självklart medbjuden på bröllopet. många kvinnor var medbjudna på bröllopet som inte var medbjudna på möhippan.


    Jag har skrivit hur "åldersregeln" kom till något inlägg upp, kortfattat för att tärnorna inte tyckte att det kändes schysst att utesluta de enda två personerna i min ålder som inte var helt självklara att bjuda....

    Att jag inte har någon som helst relation till min älsdsta svägerska stämmer. Min man aldrig har umgåts med henne förutom på större familjetillställningar då de varken har särskilt mycket gemensamt eller växte upp tillsammans (hon hade redan flyttat hemifrån till ett idrottsgymnasium när han föddes) och då hon sällan går på dessa, så är detta en person jag hade träffat 3 ggr innan bröllopet. Så jag förstår verkligen inte varför hon så himla gärna hade velat vara bjuden på min möhippa, då jag skulle blivit väldigt förvånad om hon faktiskt tog sig tiden att komma om hon nu hade varit det..
  • Anonym (?)
    smulpaj01 skrev 2017-10-17 18:16:31 följande:
    Ingen större skillnad på 27 och 45 heller. Jag har många vänner i 27 års åldern. Men så blev jag inte gravid som tonåring utan vuxen.

    Gjort är gjort så glöm det.
    Själv vill jag iförsig absolut inte ha barn innan jag fyller 30, men tycker du alltså på fullt allvar att det är konstigt att min mamma fick barn när hon var 20 år? Speciellt med tanke på att det var i början av 90-talet?


  • Anonym (?)
    Söderomslottsskogen skrev 2017-10-17 18:18:42 följande:
    Stå på dig! Du får jättemärkliga svar här. Men en typisk möhippa blir varken brudens mor, fastrar eller mostrar bjudna på. Det är bara brudens tjejkompisar, och kanske, kanske andra i samma ålder som är bjudna på bröllopet.

    Någon skrev ju att man bör bjuda alla utom mormor. Om det nu är så fjantigt med en åldersgräns kan man ju undra varför stackars mormor ska exkluderas?
    Tack, kul att höra att det finns någon mer här som också har möhippor endast för den yngre generationen! De enda släktignarna i min ålder var två av brudgummens systar (varav jag umgås mycket med en) och jag umgås också med de flesta respektive till mannes kompisar som avr bjudna, därav bjöd tärnorna in alla i min ålder.

    Jag funderade också på detdär med alla andra men inte just mormor...varför liksom? :P Skulle jag bli tvungen att leka lekar i stil med att se om jag och brudgummen (som fått svara i förväg) hade samma svar på när vi hade sex första gången och liknande framför äldre släktingar så hade jag nog till och med känt mig något mindre obekväm med att ha mormor där än mamma...
  • Anonym (?)
    Anonym (mor) skrev 2017-10-19 08:10:54 följande:

    Blir helt paff! Liksom har folk så mycket vänner så de måste indelas åldersvis när man ska ha festligheter av olika slag? Jösses. När jag fyllde 50 hade jag TOLV gäster.


    Behov och behov.. det beror ju på vad man vill ha för fest. På min 25-årsfest var vi drygt 70 pers, både vänner och familj i alla åldrar förutom små barn, med alkohol så föräldrar fick hålla koll på sina egna tonåringar.

    Möhippa är ju dock en annan sorts fest, där man super järnet och tar upp pinsamma historier från förr. Så jag tycker absolut det finns behov att dela in så att man inte har med mamma och svärmor i alla fall. Sen kan man fundera på om det är bäst att dela in efter generation eller ålder, men personligen hade jag tyckt att det var betydligt värre att utesluta någon som är i samma ålder som bruden bara för att det var t.ex. en moster om alla andra i samma ålder var med än någon i samma generation men i ålder med föräldrarna. Man umgås ju liksom naturligt mer med en kusin/moster/annan släkting som är lika gammal som en själv än ett syskon som var vuxen och utflugen redan när man föddes.. Men där går åsikter uppenbart isär..
  • Anonym (?)
    Darimna skrev 2017-10-20 06:10:39 följande:
    Jag håller med!

    Jag är 30 och jag satt och funderade på hur många kvinnor jag öht känner som är mellan 20 och 40. Fick det till 5 st. 7 om jag räknar med avlägsna vänner som jag slutat umgås med, men dem skulle jag nog inte bjuda. Av de 5 är det min syster, min mans syster och min kusin inräknat.

    Skulle jag dra gränsen vid 16 däremot skulle jag få med en hel hög släktingar till, men det vill jag nog inte heller då skulle det bli mer deras fest eftersom tonåringarna i släkten är många och håller ihop och jag träffar dem sällan
    Jo, jag har förstått att detdär är rätt olika :) För min del ca. 10 närmaste vänner som jag träffar i alla fall varje månad + ca. 10 till som jag p.g.a. för tillfället olika livssituationer m.m. inte träffar så ofta men som som absolut bör vara bjudna på större firanden + ca. 10 som jag inte känner jätteväl än men träffat vid flertal tillfällen senaste året och har mycket gemensamt med så jag gärna vill lära känna de bättre + pojkvännens (numera mannens, men han var ju inte det på 25-års festen) vänner + allas respektive + släkt - de som inte kunde komma = drygt 70 personer.

    Brölloppet ville vi inte ha så stort så där sållade vi betydligt mer bland framför allt vänner så att bara de vi känt länge var bjudna. 
Svar på tråden Vilka bör bjudas på möhippa?