• Anonym (me too)

    Tror inte det finns en kvinna som inte normaliserat sexuella övergrepp för sig själv! (me too)

    Så ser förmodligen verkligheten ut för de flesta kvinnor och barn på denna planet, sorgligt nog nog. Äntligen kommer allvaret upp i ljuset men så klart skulle det krävas lite avslöjanden i Hollywood Trumptafsande för att det ska uppmärksammas.

    Personligen har jag varit med om det så många gånger att jag normaliserat det och knappt ens höjer på ögonbrynen längre. Fortfarande som medelålders har vakter fått tillkallas. Oftast viftar jag bort dem (tafsarna) som flugor eftersom det är så stor del av min vardag. Jag har fått avstyra våldtäkter och följa barn hem. För egen del skedde de flesta övergreppen som barn och väldigt ung det är ju då man är som sårbarast.

    Nu krävs det bara att männen ställer upp att stödja kvinnorna i kampen mot förövarna...

    Vad tror ni? Är vi på rätt väg mot ett jämlikare och tryggare samhälle?

  • Svar på tråden Tror inte det finns en kvinna som inte normaliserat sexuella övergrepp för sig själv! (me too)
  • Anonym (me too)
    Anonym (Spöket Laban) skrev 2017-10-18 08:47:23 följande:
    Anonym (me too) skrev 2017-10-18 00:17:09 följande:
    Så positivt att du lyckats leva ett så skyddat liv och undgått det som är norm i de flesta kvinnors vardag och förflutna. Jag skulle därför snarare vilja fråga dig vilken kultur du kommer från eller vistats i?

    ... Har du missat alla våldtäkter, sexövergrepp på festivaler, alla kränkta män på nätet som kallar var och varannan tjej för hora to m långt upp i riksdagshuset  och alla som hotar att döda och straffknulla bara kvinnor yttrar sig om något som dessa män blir hotade av, ...
    Fast är det inte viss skillnad på att läsa om övergrepp och trakasserier, och att vara närvarande när de sker?

    Vi män som inte är på festivaler där övergrepp sker - vad ska vi göra åt övergreppen på festivaler?
    Vi män som inte jobbar i riksdagen, vad ska vi göra åt trakasserierna som sker där? (Med risk för att göra detta till en politisk debatt är det redan av andra anledningar självklart att inte rösta SD)
    Vi män som inte utövar idrott med machosnack i omklädningsrummet, vad ska vi göra åt det?
    Vad ska vi män göra åt alla sjuka män som skriver anonyma inlägg på nätet?
    Vad ska vi män göra åt de som hemma på sin kammare mailar hot och hat till kända kvinnor?

    I den här debatten kan man ibland få uppfattningen att vi män sitter på kafferasten på jobbet och någon berättar att "Igår mailade jag Agneta Sjödin och sade att jag skulle straffknulla henne" eller "Jag brukar våldta min flickvän ibland", och att vi andra män då skulle ha möjligheten att reagera och ta avstånd. Men det är ju inte så det går till! Så när och hur är det vi ska reagera och ta avstånd?

    Vi män som faktiskt vill göra något åt saken men inte ingår i machokulturer (de som gör det är antagligen mindre benägna att vilja göra något åt saken...) - vad ska vi göra?
    Börja med att våga förändra och sätta stopp för machokulturen. Ingrip när du hör killar tala typiskt nedvärderande och sexuellt om kvinnor. Våga kommentera i debatten, var tydlig med var du står, stöd feminismen. Om du ser nån obehaglig kille göra närmanden t ex eller bete sig douchigt, våga grip in...sånt är viktigt att män ställer upp på. Att våga försvara och stödja jämlikheten aktivt inte bara passivt. Delta i diskussioner, forum, intressera dig för kvinnors bertättelser osv. Vara medveten om vad barn tvingas växa upp i. Ge dem sunda värderingar. Fundera över vad det är i män som gör att så många gör övergrepp på kvinnor. Hur skiljer det dig, reflektera över hur man blir en kille som inte tar ett NEJ och hur en sådan man kan se ut. Var uppmärksam! BLI INTE KRÄNKT!!!
  • Anonym (Batman)
    Anonym (me too) skrev 2017-10-17 21:07:45 följande:

    Nu krävs det bara att männen ställer upp att stödja kvinnorna i kampen mot förövarna...

    Vad tror ni? Är vi på rätt väg mot ett jämlikare och tryggare samhälle?


    Jag har klivit in ett par gånger då det sett ut att vara något på gång, men sedan när jag sett samma tjej och samma kille gå iväg tillsammans någon timme senare funderar jag på varför jag gjorde det. Är därför inte lika snabb längre.

    För övrigt går vi mot ett otryggare och ojämlikare samhälle.
  • Anonym (Man)
    Anonym (me too) skrev 2017-10-18 12:10:19 följande:

    . Våga kommentera i debatten, var tydlig med var du står, stöd feminismen.!


    En hatrörelse som feminismen skapar bara fler problem.

    Lösningen är bättre relationer mellan könen, inte sämre.
  • Anonym (me too)
    Anonym (Man) skrev 2017-10-18 12:40:19 följande:
    En hatrörelse som feminismen skapar bara fler problem.

    Lösningen är bättre relationer mellan könen, inte sämre.
    Det är ni män som missuppfattat feminismen och satt stopp för dess ursprungliga budskap och gjort det till en aggressiv rörelse därför att ni har inte varit villiga att släppa på er makt och era privilegium.  Precis som miljoner män världen över inte vill släppa sin egenutnämnda rätt till kvinnors kroppar, våldtäkter, trafficking etc, för att de förlorar så mycket på den i många avseenden. Ni tvingas skärpa er, j´kontrollera era lustar och går miste om fri tillgång till det ni dyrkar mest; sex och kvinnor! Vad män heller inte förstår och aldrig behöver befatta sig med är faktumet att ni är starkare fysiskt och har makt pga det. Kvinnor är alltid i underläge rent fysiskt och har därför tvingats utveckla strategier och intelligens för att kunna undslippa fara. Ni män utgör alltid ett hot för oss kvinnor oavsett om ni vill det eller ej och nyttjar på så många sätt, det kan vara subtila signaler som maktuövning i arbetslivet som i Hollywoodfallen... vi kan aldrig veta vilken man som är god eller ond. Vi får gå på känsla som ibland slår fel.Kvinnor är alltid rädda för män i grupp eller i utsatta lägen och måste alltid ha den sexuella och fysiska aspekten i åtanke. Vi kan aldrig bara ta vår jämställdhet på allvar eller rätten till vårt utrymme som en självklarhet för er män.
  • oanonym
    Anonym (me too) skrev 2017-10-18 13:07:12 följande:

    Det är ni män som missuppfattat feminismen och satt stopp för dess ursprungliga budskap och gjort det till en aggressiv rörelse därför att ni har inte varit villiga att släppa på er makt och era privilegium.  Precis som miljoner män världen över inte vill släppa sin egenutnämnda rätt till kvinnors kroppar, våldtäkter, trafficking etc, för att de förlorar så mycket på den i många avseenden. Ni tvingas skärpa er, j´kontrollera era lustar och går miste om fri tillgång till det ni dyrkar mest; sex och kvinnor! Vad män heller inte förstår och aldrig behöver befatta sig med är faktumet att ni är starkare fysiskt och har makt pga det. Kvinnor är alltid i underläge rent fysiskt och har därför tvingats utveckla strategier och intelligens för att kunna undslippa fara. Ni män utgör alltid ett hot för oss kvinnor oavsett om ni vill det eller ej och nyttjar på så många sätt, det kan vara subtila signaler som maktuövning i arbetslivet som i Hollywoodfallen... vi kan aldrig veta vilken man som är god eller ond. Vi får gå på känsla som ibland slår fel.Kvinnor är alltid rädda för män i grupp eller i utsatta lägen och måste alltid ha den sexuella och fysiska aspekten i åtanke. Vi kan aldrig bara ta vår jämställdhet på allvar eller rätten till vårt utrymme som en självklarhet för er män.


    Sluta skriv "ni män" och "er män". Jag är man och vill inte ingå i den gruppen du och alla(?) kvinnor tydligen är rädd för. Med andra ord: sluta generalisera.

    " Ni kvinnor verkar inte riktigt kloka" .....så skulle jag aldrig uttrycka mig.
  • Anonym (Me too x ?)

    Kan inte säga hur många gånger jag blivit utsatt, eftersom det varit så många gånger.

    Allt från övergrepp som barn, våldtagen som tonåring, sexuella trakasserier i varierande grader övergrepp till "vanliga" nypningar och klappningar på rumpan. Män som tryckt skrevet mot en på dansgolvet. (ej dansmässigt).

    Vad jag kan gissa att vissa av dessa kritiker som finns mot att kvinnor berättar om dessa händelser har olika agendor.

    Vissa kanske tycker det varit helt ok att utföra dyl saker och inte vill att det ska tas på allvar.

    Sen har vi gruppen som påstår att detta är ett nytt fenomen som bara kommit iom "massinvandringen". Och om kvinnor börjar berätta om att det hänt dem i alla tider och från främst ursvenskar så sticker det ju något enormt i ögonen på dem.

    Och jag kan säga att jag idag mest troligt hade valt att anmäla vissa av dem saker som jag blev utsatt för mot för som då bara försökt glömma och ta det som "sånt händer".

  • Anonym (Batman)
    Anonym (Me too x ?) skrev 2017-10-18 14:42:56 följande:

    Sen har vi gruppen som påstår att detta är ett nytt fenomen som bara kommit iom "massinvandringen". Och om kvinnor börjar berätta om att det hänt dem i alla tider och från främst ursvenskar så sticker det ju något enormt i ögonen på dem.


    Om du tycker att det var ett problem redan innan invandringen, tro inte att det blir bättre med en massa nytt folk från nationer som är upp till 20 gånger överrepresentarade då det gäller våldtäkter.


  • John22

    Tröttsamt att det hela tiden ska vara så enkelriktat. Varför ska det jämt tjatas om vad kvinnor utsätts för av män, istället för vad människor utsätts för av andra människor?

    Jag kan inte räkna antalet gånger kvinnor tagit på mig olämpligt och oinbjudet på krogen och dylik, och alla mina manliga bekanta säger samma sak.

    Jag tänker inte ta ansvar för vad en minoritet av alla män sysslar med, precis som kvinnor inte ska ta ansvar för vad en minoritet av alla kvinnor sysslar med. Jag tänker inte säga åt svenskar att "nu måste ni säga åt era söner och döttrar att man inte får bete sig så", för den övervägande majoriteten av alla svenskar skulle aldrig tänka tanken att tvinga sig på andra sexuellt.

    Det är inte normaliserat att se ned på och rättfärdiga övergrepp mot kvinnor i Sverige, hur mycket vissa av er än önskar att det vore så. Det rör sig om en minoritet av rötägg, kvinnor som män, som ska straffas hårt om de går över gränsen.

    Jag bagatelliserar inte alls de kvinnliga offer som utsatts för trakasserier och dylikt, men det är jävligt irriterande när hela den kvinnliga populationen ska utmålas som offer samtidigt som män i bästa hand utmålas som medbrottslingar.

    Det är vidriga människor vi ska skuldbelägga och motarbeta, inte män!

  • Anonym (me too)
    John22 skrev 2017-10-18 15:18:12 följande:

    Tröttsamt att det hela tiden ska vara så enkelriktat. Varför ska det jämt tjatas om vad kvinnor utsätts för av män, istället för vad människor utsätts för av andra människor?

    Jag kan inte räkna antalet gånger kvinnor tagit på mig olämpligt och oinbjudet på krogen och dylik, och alla mina manliga bekanta säger samma sak.

    Jag tänker inte ta ansvar för vad en minoritet av alla män sysslar med, precis som kvinnor inte ska ta ansvar för vad en minoritet av alla kvinnor sysslar med. Jag tänker inte säga åt svenskar att "nu måste ni säga åt era söner och döttrar att man inte får bete sig så", för den övervägande majoriteten av alla svenskar skulle aldrig tänka tanken att tvinga sig på andra sexuellt.

    Det är inte normaliserat att se ned på och rättfärdiga övergrepp mot kvinnor i Sverige, hur mycket vissa av er än önskar att det vore så. Det rör sig om en minoritet av rötägg, kvinnor som män, som ska straffas hårt om de går över gränsen.

    Jag bagatelliserar inte alls de kvinnliga offer som utsatts för trakasserier och dylikt, men det är jävligt irriterande när hela den kvinnliga populationen ska utmålas som offer samtidigt som män i bästa hand utmålas som medbrottslingar.

    Det är vidriga människor vi ska skuldbelägga och motarbeta, inte män!


    Därför att det är inte människor generellt. Det är män generellt!
    Om vi tar sexurulla övergrepp, skulle du ärligt säga att det är lika många kvinnor som gjort/gör övergrepp av seriös karaktär på män genom historien.

    Om inte? Då kan vi faktiskt just generalisera för det är män i huvudsak.

    Sen att det inte är alla män, så är det tillräckligt många och har funnits i de flestas bekantskapskrets, arbetsliv, sociala liv etc, mäns som kvinnors även om de inte alltid varit tydligt exakt vem? det är inte bara nån diffus främlkign vi talar om. det kan vara allas bästa vän. en själv utan att man tänkt så mycket på det. Kanske varit en Anders Borg minneslucka, lite för mycket alkohol. droger? Men om vi pratar om den kulturella sexmachokulturen mot kvinnor så börjar ju den så tidigt med subtila trakasseier redan i skolåldern, mobbing när brösten växer, tafsande från nyfikna kilalr, sexuella anspelningar, kommentarer o dyl betydligt värre än vad gemene man varit med om. Varje kvinna i princip har förmodligen upplevt detta någongång om ine flera, för att det ingår i hela spelet mellan män och kvinnor i och med att kulturen tillåtit det och ursäktat sådant beteende.

    De saker du radar upp som ni killar, du nämner utsatts för av kvinnor är inte ett problem förrän ni upplever det som ett sådant. Har sällan hört killar uttrycka besvär över att ha blivit tafsad på eller ansetts så snygg, sexig och inbjudande så att flickorna inte kunnat hålla sina händer i styr och tryckt upp honom mot en vägg och försökt kyssa honom eller försökt våldta honom när han däckat på en fest eller förföljt honom hem en sen natt efter mörkrets inbrott.
    Har du nånsin hört talas om en enda man som är rädd för kvinnor? Så jämför inte detta och förminska problemets natur och alllvar. Då förminskar du dig själv som man och sällar dig till den skara bakåtsträvare och faktavägrare som kvinnor räds mest av allt. Sätt dig in i deras situation istället. Är det något som skaver som du själv gjort och inte kan stå för eller inse allvaret i? Alla män borde rannsaka sitt egt beteende och ställa upp med sin sympati och ödmjukhet och sitt beskydd istället för att pinsamt försvara män i allmänhet. För det är ju just det ni gör genom att frånta er själv från det kollektiva ansvaret.
  • oanonym
    Anonym (me too) skrev 2017-10-18 16:01:03 följande:

    Därför att det är inte människor generellt. Det är män generellt!

    Om vi tar sexurulla övergrepp, skulle du ärligt säga att det är lika många kvinnor som gjort/gör övergrepp av seriös karaktär på män genom historien.

    Om inte? Då kan vi faktiskt just generalisera för det är män i huvudsak.

    Sen att det inte är alla män, så är det tillräckligt många och har funnits i de flestas bekantskapskrets, arbetsliv, sociala liv etc, mäns som kvinnors även om de inte alltid varit tydligt exakt vem? det är inte bara nån diffus främlkign vi talar om. det kan vara allas bästa vän. en själv utan att man tänkt så mycket på det. Kanske varit en Anders Borg minneslucka, lite för mycket alkohol. droger? Men om vi pratar om den kulturella sexmachokulturen mot kvinnor så börjar ju den så tidigt med subtila trakasseier redan i skolåldern, mobbing när brösten växer, tafsande från nyfikna kilalr, sexuella anspelningar, kommentarer o dyl betydligt värre än vad gemene man varit med om. Varje kvinna i princip har förmodligen upplevt detta någongång om ine flera, för att det ingår i hela spelet mellan män och kvinnor i och med att kulturen tillåtit det och ursäktat sådant beteende.

    De saker du radar upp som ni killar, du nämner utsatts för av kvinnor är inte ett problem förrän ni upplever det som ett sådant. Har sällan hört killar uttrycka besvär över att ha blivit tafsad på eller ansetts så snygg, sexig och inbjudande så att flickorna inte kunnat hålla sina händer i styr och tryckt upp honom mot en vägg och försökt kyssa honom eller försökt våldta honom när han däckat på en fest eller förföljt honom hem en sen natt efter mörkrets inbrott.

    Har du nånsin hört talas om en enda man som är rädd för kvinnor? Så jämför inte detta och förminska problemets natur och alllvar. Då förminskar du dig själv som man och sällar dig till den skara bakåtsträvare och faktavägrare som kvinnor räds mest av allt. Sätt dig in i deras situation istället. Är det något som skaver som du själv gjort och inte kan stå för eller inse allvaret i? Alla män borde rannsaka sitt egt beteende och ställa upp med sin sympati och ödmjukhet och sitt beskydd istället för att pinsamt försvara män i allmänhet. För det är ju just det ni gör genom att frånta er själv från det kollektiva ansvaret.


    Om det skulle komma fram att danska män är värst, eller turkiska, skulle du då kunna tänka dig att generalisera och skriva så? (det var bara exempel, jag tog två länder helt random)

    Eller om en viss hudfärg stod för de flesta övergreppen, skulle du generalisera då?

    Jag hoppas det, så att du framstår som trovärdig.
Svar på tråden Tror inte det finns en kvinna som inte normaliserat sexuella övergrepp för sig själv! (me too)