Inlägg från: Gravitation |Visa alla inlägg
  • Gravitation

Se hit ni som haft barn som haft låga nivåer vita blodkroppar!

Är just nu en väldigt orolig mamma till en treåring, i slutet av augusti tog vi ett test av blodstatus då jag tyckte hon var rätt blek, allt såg bra ut utom LPK-värdet som låg på 3,2 då.
    Läkaren trodde det kunde vara efter en förkylning hon haft precis och ville ta om det nu i oktober.
    Bara det att hon vart förkyld mer eller mindre hela tiden och snorar mycket, men tänkte vi går och tar ett idag igen.
    Bang! De andra värderna var oförändrade men de vita blodkropparna hade sjunkit ännu mer nu till 2,1.
    Jag är så orolig så jag vet inte vad, tänker såklart det värsta dvs leukemi.
    Samtidigt har de andra värderna inte ändrat sig och hon ligger bra där.

Fler som varit i samma situation? Vad var det för något? De har tagit diff också men det var inte klart än.

Hon är väldigt förkyld och vart länge nu, tycker hon har rätt lätt för att dra på sig infektioner, jag tänker om hon har någon immunbrist, syns det på LPK då?

Jag tänker såklart att de andra värderna BORDE ändras eller vara dåliga om hon har leukemi, men man vet ju aldrig.

• Svar på tråden Se hit ni som haft barn som haft låga nivåer vita blodkroppar!
  • Gravitation
    Vickan I skrev 2017-10-18 13:21:57 följande:

Kanske inte rätt person att svara. Men jag var ett sådant barn. Väldigt lågt värde. Redan som bebis upptäcktes det och de varnade min mamma att de trodde jag hade leukemi. Massa tester togs. Men icke. Ingen förklaring till det låga värdet heller. Fortfarande som vuxen har jag lågt värde. Måste alltid säga det när prover tas för annars ringer de oroligt tillbaka och säger att ytterligare prover måste tas. Har egentligen inte varit mer sjuk än andra barn/vuxna så inget jag påverkats av egentligen. Men förstår du blir orolig och bra att det kontrolleras.

Tackar dig för ditt svar! Skönt att det kan vara så bara utan någon egentlig anledning. Har fått en telefontid imorgon med läkaren, ringde barnmottagningen för jag var så orolig. Så får vi se vad hon säger. Och vad det andra provet visar.
  • Gravitation

Är ganska skeptisk till sådant. Säger inte att läkarna heller alltid har rätt, men...

iaf så har jag pratat med läkaren och det är inget allvarligt iaf, de har kollat blaster osv i blodet som blir när man har leukemi så det var nollat. Iaf bra. Och hon sa att det oftast blir så här efter långvarig infektion (förkylning) på barn, jättevanligt och hon ser ofta det.
    Vi ska ta om det när hon inte har något tecken på förkylning, vilket jag tror kan bli svårt för näsan har runnit konstant nästan sen förskolan började igen efter sommaren

är iaf mindre orolig nu eftersom leukemi var det jag oroade mig för. Cancer känns alltid värst.

• Gravitation
    Oklok skrev 2017-10-20 09:53:51 följande:

Mitt barn har haft leukemi.
    Om du vill bolla andra tankar och symtom kring det.

Som du skriver så kan låga lpk och återkommande infektioner vara symtom på just leukemi. Hur mår för övrigt, tex trötthet, aptit? Feber?
    MEN samtidigt så är det också symtom på så mycket annat. Som just en vanlig långdragen infektion tex.

Däremot så antar jag att läkaren inte släpper er med ett till lågt blodprov utan har någon form av plan/uppföljning?

Glöm inte bort att det faktiskt är ytterst få barn som drabbas av leukemi. Men när du sitter på en oro så kan det också vara skönt att man tar alla prov/tester/kontroller för att få det uteslutet helt och hållet.

Nej vi ska ta nytt prov när hon slutat va förkyld.
    Hon mår bra, är pigg hela dagarna, äter och har ingen feber.

De andra sakerna, HB, trombocyter osv ligger alla bra o på normala nivåer.

De hittade inga blastceller osv som skulle tyda på leukemi i blodet heller. Allt var nollat.

Beklagar att ditt barn råkade ut för denna förfärliga sjukdom! Hoppas hen mår bra idag.

• Gravitation
    vonKatt skrev 2017-10-20 12:13:47 följande:

Leukemi - vitt blod innebär såvitt jag vet att de vita blodkropparna ökar, alltså tokökar så att de andra värdena sjunker. Typ inte längre får "plats".

Låt läkarna utreda. Om du är orolig, säg det till dem.
    Om du inte litar på dem, byt läkare.

Lita på din magkänsla, men framför den på ett sätt som gör att ni får hjälp med utredningen.

Jo jag litar på läkaren, då jag läst på nätet mycket om samma.

Tyvärr kan även de vita blodkropparna bli mindre istället vid leukemi, så det är inte alltid de blir högre än normalt. FInns båda delarna.

Men nu sa min make något intressant i telefon innan, han hade pratat med sin mamma och berättat om dottern, då hade hon sagt att hon,hennes systrar,hennes mamma har alla haft låga vita, så det här verkar och kan vara något ärftligt.

• Gravitation
    vonKatt skrev 2017-10-20 19:44:15 följande:
    Det låter värt att undersöka med det ärftliga. Har man väl börjat med utredning och blodprover så brukar inte svenska sjukhus missa leukemi.
    Hoppas ni reder ut mysteriet och att ditt barn får må bra!
    Tack, hon mår bara fint, det här upptäcktes mest av en slump då jag ville kolla hennes hb för folk sagt hon var blek, vilket jag inte själv tycker då både jag och maken är bleka av oss men hennes nivåer låg bra där så ingen anemi..

• Gravitation
    junibebiis skrev 2017-10-21 04:15:37 följande:

Över 1.6 är väl normala värden?

Min son ligger på 0.1-0.3 när han är frisk och 1.0 som högst när han blir sjuk. Han har autoimmun neutropeni. Hans egen kropp förstör de vita blodkropparna.

Nej det ska ligga mellan 5-15 LPK-värdet, hon låg på 2,1 nu sist. Men då hade hon en veckan innan haft feber ett par dagar och näsan rinner fortfarande på henne. Så det kan bero på det.

Däremot tog de ju diff också och då låg hon lågt på ett par, bland annat neutropeni fick jag fram det till, detta är vanligt efter en infektion dock.

Men hon låg ju lågt även i augusti fast inte lika lågt (3,2 lkp) men då hade hon också vart förkyld precis.

Oavsett så verkar det som det ligger i släkten på makens sida, pratade med hans mamma igår som alltid haft låga vita, fått ta benmärgsprov osv men hittar inget, hennes mamma i sin t ur hade samma och även hennes syskon. Bara kvinnor. Konstigt.

Ska ta upp det med läkaren nästa telefontid efter nästa prov
Svar på tråden Se hit ni som haft barn som haft låga nivåer vita blodkroppar!