Inlägg från: Afturelding |Visa alla inlägg
  • Afturelding

Bf juli 2018

polf skrev 2018-01-29 18:37:15 följande:

Hej på er!

Ni som väntar erat första barn, har ni börjat köpa något ännu? Jag var inne i en barnbutik idag för första gången med min man. Vågade mig inte på nägot. Klämde mest och tittade. Men nu ångrat jag mig nästan haha. Är i v.17!

Jag är också i vecka 17 snart 18 med mitt första och har köpt lite grejer o fått grejer redan. Är lite kluven tänk om något skulle hända.

Men då får man ta det då. Vi väntar ju barn o inte missfall <3
  • Afturelding

Ni som har varit gravida tidigare hur vanligt är det att man har ont i magen? Ibland smärtar det som rejäl j*vla mensvärk. Är i v 17. Har diagnosen hyperemesis..

• Afturelding
    Iowhannah skrev 2018-01-29 23:11:52 följande:

Hm. Jag har inte haft så ont, varken nu eller med första. Har du gjort ultraljud så du vet att det inte är utomkveds (vet inte om man ens kan gå så länge med det förvisso)? Kan vara sammandragningar, men de ska inte göra ont så här tidigt. Växtvärk kan det också vara. Eller ligamentsmärtor. Svårt att veta faktiskt.

Gjorde ett vul i vecka 9 o ett ul i vecka 13. För att jag haft komplikationer med både blödningar o hyperemesis. O då har dom inte sagt något iaf. Men då kanske jag ska ringa min bm o se vad hon säger så man kanske kan kolla upp det iaf.
  • Afturelding
    Horisonten skrev 2018-03-05 16:57:10 följande:

Hej allihopa. :) Hur går det för er?

Här är det helt okej. Illamåendet är kvar men funkar med mina tabletter. Försökte i helgen att gå ner till lergigan men usch fy så dåligt jag mådde. Kräktes förvisso inte,tack och lova. Men mådde så fruktansvärt illa så låg bara i soffan hela dagen för mådde så dåligt och kände mig bara borta. Sov och sov och sov. Pratade knappt med familjen. Så nej det funkade inte alls eller kändes bra.

Sen foglossning blir bara värre och värre. Varit riktigt jobbigt nu senaste veckorna. Inte kunnat gå på akupunktur heller pga förkylning men skall äntligen få imorgon igen.

Annars mår jag väl bra. Haha :p Känner bebis sparka varje dag,vissa dagar mer eller mindre. Var hos bm i fredags och allt var bara bra. Fina hjärtljud och livmodern var så stor som den skulle vara. Så kändes bra och skönt. De enda var väl min vikt då. Bara gått upp 1 kg sen inskrivningen.., de var inte bm så nöjd kring. Men tappade ju iof 3-3,5 kg från inskrivningen. Men ja får ha koll.

Sen det jobbigaste. Min bm skall sluta på våran mvc!!! :( Blrv så ledsen. Hon är fantastisk min bm. Finns alltid där,ger stöd,lyssnar och tar sig tid. Verkligen förstår och känner mig!! Så är så ledsen. Hon känner till vår historia med 2 missfall innan dottern och oron efter de när jag var gravid med de andra 2. Allt kring hyperemesisen och även min extremt svåra foglossning jag hade med sonen och nu. Men även min rädsla och oro kring förlossningen denna gången. Men hon slutar i maj så ett tag kvar och hon skall hitta bästa ersättaren men känns sorgligt :(

På torsdag går vi in i v 22 och på måndag väntar vårt första aurora samtal. Nervöst men även spännande och skönt att de äntligen skall bli dags.

Oj detta blev såååå mycket längre än jag tänkt. Behövde verkligen skriva av mig känner jag. Hoppas allt är bra med er alla

Hej hej.

Jag har oxå problem med illamåendet äter ondansetron och lergigan comp har äntligen kommit till en fas där jag inte behöver ondansetron varje dag. Så håller tummarna att det vänder för sig med snart.

Jag själv var tappat 8 kg sen inskrivningen men är överviktig så min bm sa att det absolut inte var någon fara.

Jag skulle tycka det var jättejobbigt o behöva byta när man är halvvägs. Hoppas du får någon bra.

Kram
  • Afturelding
    Horisonten skrev 2018-03-07 15:14:12 följande:

Åh vad skönt. Jag provade som sagt i helgen med lergigan men gick inte och fick då ta ondasetron. Men behöver fortfarande ondasetron varje dag 3 gånger om dagen. Vad skall man göra liksom.

Okej skönt att du i te behöver oroa dig för det då. Att din bm kunde lugna dig. Jag låg väl ganska lugnt vid inskrivningen så,kändes sådär när bm blev bekymrad. Sen min sjukgymnast tyckte att jag var smalare i anstalter och över låren och mindre runt magen men ändå kulan. Men frågade om jag gått ner. Känns inte så roligt och alla skall ju alltid säga hur liten jag är och att det inte syns. Att jag skall vara glad för att jag inte gått upp så mycket och så. Men känner inte alls så. Känner mig bara orolig. Liksom 1 kg och de är väl bebis vikt,moderkakan och fostervatten. Så de där kg försvinner ju ganska snabbt i de grejerna...om du förstår hur jag menar?

Jag tycker det känns skit jobbigt och hon har ju varit med i alla mina 3 graviditeter så. Men hoppas få ett besök i april och ett innan hon slutar i maj. Skall till henne i slutet ac mars iallafall

Ja det är det. Det är en jävla diagnos som man fått o som många inte kan förstå. Det är bara kämpa på och hålla tummarna.

Förstår exakt vad du menar. Kände mig oxå orolig jag menar när alla andra ökar i vikt så tappar jag. Knepig känsla. O sen att alla ska tycka o tänka om allt det gör mig galen.

Ja o det blir väl mer möten mot slutet så då är det ju skönt om man kan ha samma. Men kanske om du kan få ett möte med den nya o hon som ska sluta tillsammans kanske blir en enklare övergång då.

När är du beräknad?
  • Afturelding
    Horisonten skrev 2018-03-07 18:04:14 följande:

Ja verkligen. Har haft hyperemesis under alla mina 3 graviditeter men denna gången var hlr klart den allra värsta. Aldrig hade jag kunnat ana ens att de skulle vara såhär illa. Och som du säger många förstår inte alls. Bara ta hjälp av salta kex och inte känna efter så mycket eller överdriva. Alltså seriöst. Mina första 3-4 månader kunde jag inte fokusera på något annat än mitt illamående. Ne fy.

Ja folk tycker så galet mycket om allt hela tiden. Bara att alla tycker och tänker och har så mycket åsikter tar så mycket energi och glädje ifrån mig.

Jag har också tänkt på de och skall be om de som ett önskemål till min bm. Vore så myclet lättare och skönare. Har bf 18/7 när har du?

Ja precis eller hela tiden få höra av sjukvården jaha men det borde ju gått över nu. No shit sherlock.... Det är ju inte direkt så att man vill ligga o kräkas så mycket att man behöver bli inlagd för dropp men vissa verkar tro man gör det med flit...

Ja men det gör ju det. Jag har börjat ha hörselkåpor och skygglappar när folk börjar prata graviditet eller vikt eller nåt annat med mig man har det tufft som det redan är.

Jag är beräknad 5/7. Men här blir det nog bara ett barn. Det hade vi pratat om redan innan hgn slog till så nu är man ju mer inställd på det. Men såklart ska folk lägga sig i det oxå.
  • Afturelding
    Horisonten skrev 2018-03-08 12:41:36 följande:

Jag har som tur är peppar peppar inte fått höra det denna graviditeten. Men FK har ringt och frågat om jag faktiskt fortfarande mår så illa. Ja men det är ju sååå roligt att må illa 24/7 och ta tabletter som man helat inte skall ta!! Suck. När jag var gravid med min son. Så sa en läkare till mig att man kan inte må så illa och man mår inte illa efter v 12 för det hade inte hans fru gjort. Alltså driver du med mig?! De var likadant när jag behövde sjukskrivning med sonen också och jag kommer till vc med kryckor och han frågar hur jag mår. Säger att jag har konstant ont men tack vare kryckorna lan jag ändå röra mig lite,men då menar jag det nödvändigaste. Då skriver läkaren i intyget ?sjukskriven 2 veckor därefter jobba 50%. Patient upplever förbättring senaste veckorna.? Vart sa jag det?! Och jobba halvtid med kryckor när jag är personlig assistent. Ja vad skall man säga. Skall för länge min sjukskrivning imorgon. Läkaren är bra men FK oroar mig.

Ja precis man borde ha de. Antingen här så är de som jag inte är gravid. Ingen som säger något om de direkt. Men sen när folk frågar eller ?kommer på det? så säger det men de syns inte är du vetkligen säker. Skall du vetkligen ha i juli. Alltså suck...

Säkert. Detta är ju vår 3 och de blir inga fler sen. Men alla sa ju efter sonen att nu skall ni väl inte ha fler. Nu år i väl nöjda när ni har en av varje. En pojke och en flicka. Jag förstår inte varför skulle jag vara mer nöjd med en av varje. Och skulle jag vara mindre nöjd om jag hade haft 2 flickor eller 2 pojkar?! Alltså jag skaffar barn för jag vill ha barn inte ett visst kön. Ärligt. Men sen kom de ja men jag menar du som mår så dåligt och ont. Men de var inte första kommentaren. Sen kom de men hur skall ni få plats i lägenheten och ha tid och bla bla. Vill bara sköt ni er så sköter vi vårat. Blä

Skönt man blir fan mörkrädd inför okunskapen hos sjukvården alltså. Sista gången läkaren sjukskrev mig så var det pga förstoppning. Visst det va det jag sökte hjälp för (du vet hur det är med dessa ljuvliga mediciner) men sa även att sjukskrivningen behövdes förlängas pga av illamåendet o kräkningarna. Det avslog ju så klart FK. Men har nu fått en ny helt underbar läkare som rättade till problemet. Ibland verkar läkarna inte lyssna ett skit. Brukar alltid ha maken med mig på besök alltid bra med ett extra par öron om något sen skulle bli fel eller så.

Som sagt alltid finns det folk som ska tycka o tänka saker. Tycker det är märkligt om man nu bara vill ha ett barn eller tio så bestämmer man väl det själv.
Svar på tråden Bf juli 2018