• polf

Bf juli 2018

Hej,

Jag är i v10 och gjorde förra fredagen ett tidigt ultraljud. Där såg vi hjärtat och allt såg bra ut. Barnmorskan sa till och med ?nu kan du berätta för de du vill berätta för detta skulle jag säga är 0,5 % chans till missfall? jag tänkte inte på att fråga då men det känns nu i efterhand som lite konstigt. (Jag vet, man är ju aldrig nöjd och ständigt orolig) jag har hört att risken minskar om man hör hjärtat slå osv. Men stämmer det? Någon som också gjort ett tidigt ultraljud och fått någon information?

• polf

Hej på er,

Jag är i v11 och har mått väldigt dåligt de snedaste 2 veckorna med väldigt dålig aptit, dålig sömn och illamående. Ingen energi..

Men igår och idag mår jag plötsligt bra. Och så klart så blir man ju orolig ändå så.

Ifall något dåligt hänt i en, släpper alla symptom med en gång då? Någon som vet?

• polf

Hej

Jag har lite funderingar över missfall. Är såklart orolig som alla andra här.

Jag är i v13 (12+3) och har gjort ett ultraljud i V9 och ett för en vecka sen, så i ca v12, allt såg jätte bra ut båda gångerna.

Nu kommer det dröja fram till mitten av februari innan jag för göra det igen, och jag är orolig..

Jag undrar om det kan vara så att jag kan få missfall fram tills dess UTAN att märka av det? Hur tusan slappnar man av under denna ständiga väntan , kommer mannågonsin göra det?!

• polf

Hello!

Går in i v15 imorgon! Tänkte höra med er om ni fått en mage ännu? Antar att ni som haft barn tidigare har det..

Jag trodde inte min skulle synas så tydligt så tidigt. Kan inte ha ett ända par byxor..

• polf

Jag är vecka 16.

Min mage syns tydligt. Men jag blir ändå nojig och undrar hur mycket som är mage och hur mycket som bara är svullnat eller rent av fett haha!

Var ju absolut inte fet innan men jag tycker ändå att det är svårt att veta :)

• polf

Hej på er!

Ni som väntar erat första barn, har ni börjat köpa något ännu? Jag var inne i en barnbutik idag för första gången med min man. Vågade mig inte på nägot. Klämde mest och tittade. Men nu ångrat jag mig nästan haha. Är i v.17!

• polf

Gravid med första barnet.

Min foglossning är total nu! Jag kan knappt röra mig, och lägger jag mig ner kommer jag inte upp. Hur klarar msn av detta i drygt 20 veckor till?

Vad finns det att göra?

• polf
    Horisonten skrev 2018-02-01 08:26:06 följande:

Har du pratat med sjukgymnast? De finns en del övningar man kan göra som kan hjälpa. Sen foglossningsbälte,tens kan man prova,akupunktur. Sen mycket är ju att tänka på hur du går,står och sitter. Pch vilka rörelser du gör. Vart sitter foglossningen för dig?

Jag har haft foglossning båda mina 2 andra graviditer och så även denna. Förra gången låg jag och skrek av smärta. Men jobbade mycket längre för att vara snäll mot jobbet. Vilket var dumt,jobbar inom vården så var tungt. Blev kryckor från v 25-26.

Denna gången kände jag av foglossningen redan i v 12 och bara blivit värre. Denna gången har jag inte ens hunnit jobba något. Då jag varit/är sjuktksircen för illamåendet och nu även foglossningen. Började med akupunktur i veckan,tar några gånger innan effekt och så fick jag med mig kryckor hem. Så mycket mer finns inte och göra tyvärr. Jag blev med sonen erbjuden starka värktabletter för jag hade sä ont men vill/vågade inte ta dem utan fick härda ut.

Så de tips jag kan komma med till dig

Jag ska strax bli uppringd av barnmorskan. Så ska börja där.

Jag har ont varje eftermiddag och hela natten. Den sitter först i ryggslutet och sen går det ner mot höften och mitt på låret. Det känns som om jag ska tappa mitt ben. Igår kom jag inte upp ut soffan bara skrek. Kan inte gå ordentligt. Jag sitter på kontor. Och jag märker att jag inte kan sitta ner länge, märker också att jag får ont när jag står rakt upp bara. Så jäkla jobbigt att hitta en position som funkar.

Har ju märkt att jag börjar bli rädd för att röra mig också.

Tack för feedback, ska se vad barnmorskan säger nu.
  • polf
    Horisonten skrev 2018-02-01 09:15:32 följande:

Bra att du börjar med din bm som kan guida dig. Men då kanske ett foglossningsbälte kan hjälpa dig. Stötta upp höfterna och så. Sen tänk på att kanske ha en kudde i ryggen när du jobbar som stöd och kudde mellan knäna när du sover. Jag fick ett så kallat glidlakan som gör de lättare och vända sig i sängen. De finns också som hjälp. De gäller att gå små korta steg. Inte ha benen i kors,helst ta hiss istället för trappa. Inte köra kundvagn och inte dammsuga. Tror de bästa är om de går och variera din arbetsställning ofta. Ja men är ju de man blir rädd för smärtan så man blir liksom ännu mer stel i sina rörelser eller vad man skall säga. Vilket inte gör det bättre. Vet du om du är en person som överrörlig?

Hoppas du får bra hjälp och tips av bm. Men finns tips om man gogglar också,just för att få tips på vad man kan tänka på när man rör sig och sitter mm.

Lycka till

Jag fick en tid till sjukgymnasten inorgon. Skönt att få tid så fort. Hon tyckte min foglossning börjat väldigt tidigt. Går in i v18 imorgon.

Jag ska pröva detdär med kudde mellan benen när jag sover. Och helt enkelt tänka på hur jag rör mig. Men man är ju helt slut efter en natt som inatt när man knappt får någon sömn.

Jag kan inte tänka mig att jag är en överrörlig person, haha :) det är väl det jag varit rädd för. Att jag är så nett och smal så jag kommer knappt hålla för detta.
  • polf
    Horisonten skrev 2018-02-01 11:09:09 följande:

Tycker de är sö löjligt och irriterande när de säger så. Att de är tidigt eller man inte kan få foglossning innan typ halva graviditeten och likadant med illamående att de skall gå över i v 12. Alla är inte stöpta i samma form. Min foglossning med min dotter kom runt v 20 och med min son runt v 17 och denna gången första känningarna kom v 12 så. Fick börja med kryckor nästan 10 veckor tidigare denna gången. Men min bm och sjukgymnast sa redan efter min 2 graviditet att skaffar jag en till så kommer garanterat foglossningen komma tidigare och bli ännu värre. Så hur man kan sätta att foglossning får man först i mitten fattar jag inte men men.

Skönt att du fick tid snabbt!! Hoppas de kan hjälpa dig. Tycker inte v 18 är tidigt för foglossning utan faktiskt väldigt ?normalt? om man nu skall använda ett sådant uttryck. Jo jag vet precis och förstår. Kanske be om glidlakan också av sjukgymnast så du kan vänds dig lättare. Men hemskt när man inte kan sova. Vet så väl. Min foglossning är hemsk och blev snabbt de men vet ju också att den kommer bli ännu värre och att jag kommer skrika och gråta av smärta ju mer tiden går. Sist hade jag så ont att min nan frågade mig om jag var säker på att de var foglossning och att jag inte skulle födds. Så illa var det. Har ju både ryggen,höfterna,ljumskarna och framtill vid blygdbenet. Ibland strålar de ner i låren men mest ner över rumpan. Hemskt men finns ju en menningen med smärtan så

Jag vet! Jag håller med. Det skapar ju bara en ännu mer oro för mig som aldrig varit gravid tidigare. ?Varför är ovanligt??

Åh fyfan, vad jobbigt för dig. Men då verksr iallafall barn bara värt smärtan. ;) dom tankarna tänker jag ofta.

Och som du skriver att det kommer bli värre, så tänker jag att jag får stå ut för det kommer bli värre. Men efter igår var jag bara tvungen att söka hjälp. Nu håller vi tummarna ????????
Svar på tråden Bf juli 2018