Inlägg från: Utvandraren2 |Visa alla inlägg
  • Utvandraren2

Bf juli 2018

Perpen skrev 2018-05-08 14:12:49 följande:

På tal om att känna sig otymplig. Tror magen exploderade i storlek från en dag till en annan. Är inte van den ännu så ibland råkar jag luta mig för hårt mot diskbänken och får ont i magen av det. Knas.

Haha, SÅ sant! Nu har jag 19 arbetsdagar kvar tills jag går hem. Fick 40% sjukskrivning idag, så detta känns bra. Har ett projekt som ska ros iland innan jag går ut, och det ser ut som att jag kommer att hinna med lite marginal tom.
    All stress försvann, nu ska jag bara ta det lugnt och jobba på så mycket jag orkar utan att pressa mig själv (något som jag tyvärr är lite för duktig på).
  • Utvandraren2
    Iowhannah skrev 2018-05-10 09:23:20 följande:

Nu behöver jag desperat hjälp och pepp! Sambon åkte bort i går och kommer hem på söndag eftermiddag. Ett dygn har gått och jag känner redan att jag håller på att bryta samman :( Han är 45 mil bort och har inte med egen bil så jag kan inte direkt ringa hem honom heller. Jag ångrar starkt att jag sa att det var okej att han åkte, jag trodde att jag skulle må mycket bättre än jag gör och jag tyckte att det var klart att han skulle få åka på nåt kul med sina vänner en sista gång innan bebisen kommer.

Jag ska alltså vara höggravid i sommarvärmen och dessutom klara av att ta hand om en 2,5-åring. Jag vet fan inte hur jag ska klara av det här! Till råga på allt så har det blivit stopp nånstans i diskmaskinen och sonen hostar halva nätterna så inte sover jag ordentligt heller. Jag vill bara sitta på balkongen med fötterna i högläge och skita i allt utom mig själv. Jag orkar inte tänka på lunch och mellis och middag och tandborstning varje jävla dag (speciellt inte så länge vi inte kan använda diskmaskinen) :(

Dessutom ska vår bästa barnvakt jobba hela helgen.

Kan du åka hem till hans eller dina föräldrar? Bara ta ungen och dra? Eller finns det någon annan släkting som kan komma och bo hos er över helgen?

Jag känner någon som är höggravid och sjuk och vars man akut var tvungen att åka bort med jobbet i två hela veckor nu. Hon åkte hem till sina föräldrar.
  • Utvandraren2
    Utvandraren2 skrev 2018-05-10 10:39:00 följande:

Kan du åka hem till hans eller dina föräldrar? Bara ta ungen och dra? Eller finns det någon annan släkting som kan komma och bo hos er över helgen?

Jag känner någon som är höggravid och sjuk och vars man akut var tvungen att åka bort med jobbet i två hela veckor nu. Hon åkte hem till sina föräldrar.

Och om det inte går och ni måste vara hemma själva, köp färdigmat och hämtmat. Då blir det lite disk med. Ingen får näringsbrist av sån mat en helg. Dra ner på alla krav till ett minimum. Jag menar det. Man får inte ens hål i tänderna av att slarva med tandborstningen en helg (fast den borde du prioritera).
  • Utvandraren2
    Iowhannah skrev 2018-05-10 20:11:39 följande:

Vi ska bara köpa ett babyskydd (och kanske en sån självgungande babysitter men det blir att se ifall den ens behövs) och jag känner mig stressad över det liksom. Med sonen gjorde vi allt så tidigt, jag hade bb-väskan klar i vecka 34 (och fick packa om den X antal gånger) och vagnen köpte vi nog redan i vecka 32. Begagnad, så vi hämtade den samma dag.

Jag köpte begagnad vagn helgen efter RUL i v19! Haha!

Har just gått igenom fyra påsar och en kartong med kläder jag fick av en kollega. Tror inte jag behöver köpa kläder på två år nu, helt galet mycket fina kläder, syns ju knappt att de varit använda. Overaller och regndressar och en karnevalshumle klänning! :D

Fast bb-väskan har jag inte packat. Och inte skrivit födselsbrev. Får göra det i helgen.
  • Utvandraren2
    Ignoramus skrev 2018-05-14 09:25:58 följande:

Asså nejjj. Gick upp klockan sju imorse för att släppa in hantverkare som skulle påbörja ett fem veckor långt stambyte. Ingen knackade på. Fick sedan veta att allt blivit uppskjutet i två veckor, så nu är det planerat att bli färdigt om sju veckor. Bf är om mindre än nio veckor, och så förhoppningsvis ett planerat KS på det som flyttar bak det ytterligare några dagar. Kul! Roligt nästan jämt!

Men nej!! Och med KS och allt! Otur! Har du pratat med dem om det går att prioritera er lägenhet?
  • Utvandraren2
    Horisonten skrev 2018-05-15 10:22:22 följande:

Måste fråga vad ni tror.

Igår hade jag vad jag tror var sammandragningar ev förvärkar. För hela magen spände som bara den samtidigt fick jag ont i framfogen/underlivet. Häl i sig kanske 30-60 min gjorde ganska ont faktiskt. Kan de varit ond sammandragning eller kombinerat foglossning sammandragning? Vad tror ni? Jag har ju extrem jävla foglossning men då brukar jag inte få stött viss så utan brukar ju vara mer ihållande. Lugnade sig sen på kvällen men gjorde ont och fick andas igenom. För sen hade jag så ont gällande foglossningen i höfterna och ljumskarna och ner i låren. Även fram till men mer ihållande. Med sammandragningen gjorde som ont i underlivet svårt och förklara.

Skall ta detta med min bm på fredag när jag skall dit men ville kolla. Länt någon gång idag bara men lite lika ont än. Men har ny bm så mycket annat som man vill gå igenom och lära känna henne.

Bebis var även lite lugnare igår tills kvällen kanske pga värmen eller pga allt annat igår. Jag mådde väldigt dåligt och så ledsen igår pga smärtan och illamåendet som fortfarande är kvar. Så trött ich ledsen på att vara gravid. Fast jag vill njuta och ta vara på denna sista gravidteten. Men svårt när man har så ont. Vet inte hur jag skall orka ha så jäkla ont och må såhär dåligt både fysiskt och psykiskt flera veckor till. :( Jag hoppas så att jag är mogen vid min bedömning för igångsättning eller att de öndå kan sätta igång mig även om jag inte är mogen. För villkunna vara en bra mamma till mina 3 sen och även bra fru. Vilket jag känner att jag inte är nu:(

Förlåt för långt inlägg. Behövde få skriva av mig lite...

Är ju på min första graviditet, så är verkligen inte rätt person att svara. Men jag har vaknat en natt av att jag hade som sammandragning fast inte hela livmodern, utan bara nertill samtidigt som jag hade som mensvärk. Typ samma känsla som när livmodern ska krama ut mensen första dagen i mensen. Det gjorde inte jätteont, men det var mer än en sammandragning (som för mig bara är obehaglig).Jag tänkte direkt att -aha, är det så här en förvärk känns!

Fick tre eller fyra stycken, sen somnade jag om. Har inte haft någon mer på två veckor nu.

Min bm sa att jag ska ringa förlossningen nästa gång jag får dem, om jag får fler än bara några få i följd.

Hoppas det är till ngn hjälp!
  • Utvandraren2

Jag har en riktigt bra dag idag. Hade en dålig igår. La mig tidigt och sov länge. Var vaken lite till och från i natt, men känner mig piggare idag och är inte alls så tung i kroppen som igår. Är inte lika varmt ute idag heller. Det hjälper på.

Ska plocka i köket nu och göra en 17:e majtårta till imorgon. :)

• Utvandraren2
    Sopp skrev 2018-05-17 21:50:41 följande:

Är beräknad 27 juli, men har gått över med båda tidigare så är inställd på augusti

29/6 så hänger i två trådar, men känner mest igen mig här eftersom många ska ha tidigt i juli.

Vi får nya regler för föräldradagar för barn födda från 1 juli så jag hoppas så otroligt mycket att hon kommer på BF. Men är ju min första, så blir väl juli. Det är så dumt, jag måste börja jobba 6 veckor tidigare bara för det. Samtidigt får pappan 6 veckor mer, så vi förlorar inget totalt sett (pappakvoten ökar från 10 till 16). Men är ju LITE jobbigt att amma när jag jobbar. (Tror jag). Nu har jag sån otrolig tur att det tar 2 min med bil från huset till jobbet, så vi kommer säkert lösa det med att jag sticker hem i lunchen och ammar. Ska jobba 40% (två dagar i veckan) den första tiden. Måste börja jobba 1/2 -19. I Norge har vi inte lika många dagar som er, men vi kan välja på 49 v med 100% lön eller 59v med 80%. Vi kommer att välja det sista, annars måste jag börja jobba 1/1 med de nya reglerna och det tycker jag verkar galet tidigt. Vad säger ni, ni som har barn sen förut? Jag har inte skickat in pappren än, har inte bestämt oss helt än. Vill helst vänta tills hon är född, eftersom man inte får ändra på procenten i efterhand.
  • Utvandraren2

Så bra skrivet, Sopp! Jag tänkte på detta igår faktiskt, att det är synd om hon i magen som inte kommer att få vara ensambarn så länge bara för att mamma och pappa troligtvis vill ha fler barn. Samtidigt har jag tänkt att det är ju fler som har klarat av det, så varför ska inte jag?

Jag tycker det ska bli spännande att se hur jag kommer att känna med alla "måsten". Jag är lite för duktig på att pressa mig själv, samtidigt har vi renoverat olika hus och har bott i byggkaos mer eller mindre sedan 2008.Så jag har redan varit tvungen att ändra inställning på hur städat det kan vara, och på vilken mat man äter. Ibland har det blivit samma mat tre dagar i rad...

Det var intressant att läsa om era sovplaner. Vi har köpt en 120 cm säng som vi ska ha på barnrummet. Så kan vi testa oss fram vilket som blir bäst för oss. Pappan snarkar nämligen något helt enormt, så det är omöjligt att sova i samma rum. (Har kollat upp det med doktorn, men det finns tyvärr inget att göra så länge han inte störs av det själv Rynkar på näsan.)

Planen är att jag tar ju amning och nätterna så mkt det går, men om jag behöver det, tar han en natt då och då och nätterna på helgerna med pumpad mjölk eller ersättning. Men jag har som sagt inte en blekaste aning om hur detta kommer att fungera i praktiken...
    Men det är säkert bra att ha olika sängalternativ, så att den som ska sova får göra det.

• Utvandraren2

Tack för tipset, men vi har redan provat både sprayen och plåstren man sätter på näsan. Fungerade inte.
    Öronproppar tycker jag skaver, så de vill jag inte använda. Fast jag är supertrött så klarar jag inte att sova i samma rum som han. Hans snarkvolym är av den graden att jag störs ändå trots att han sover i rummet bredvid.

Förlåt om jag låter negativ, men har gett upp detta. Får bara inse att vi troligtvis aldrig kommer att kunna sova tillsammans. Får göra det bästa av det. Barn blir det ändå. Glad

Svar på tråden Bf juli 2018