• Anonym (Jenny)

Hur intalar man sig själv att strunta i att skaffa barn?

Jag, en tjej på 26, ointresserad av relationer, vill aldrig ha en man (eller kvinna för den delen). Jag älskar att bo själv, vara själv, mysa ensam framför tv:n. Jag pysslar med eget flera timmar varje dag, på jobbet brukar jag längta hem till ensamheten.

... trots allt det där har jag alltid viljat ha barn. Varför? Jag förstår det inte riktigt själv. Jag gillar barn, men det känns som att det skulle vara en garanti till flera år av att aldrig må helt bra. Jag lyckas inte slå bort tanken, för kroppen och hjärnan beter sig som att den vill ha barn.

Hur intalar man sig själv till att man inte vill ha barn??

• Svar på tråden Hur intalar man sig själv att strunta i att skaffa barn?
  • Anonym (Jenny)
    annabellelee skrev 2017-10-18 20:50:19 följande:
    Inse att det till 90% är en socialt konstruerad önskan, eftersom samhället vill tvinga in alla i samhällsnormen av heterosexuella seriemonogama förhållanden med 2
    barn. Inse att världen knappast blir en bättre plats med ännu fler barn.

Hitta något som gör att ditt liv känns meningsfullt.
    Tyvärr är min bild av det hela mest uppbyggd av min egen fantasi, jag har aldrig viljat ha ett förhållande, men barn har jag tyckt om och viljat ha sedan jag var barn, någon som var hälften jag, någon att lära om livet osv.
    Jag är fullt medveten om att världen är överbefolkad, att jag inte är en person som skulle hantera 0 egentid speciellt bra samt att det skulle kosta massa pengar att insemineras om och om igen tills det tar sig. Trots allt det där så säger hjärnan fortfarande "oj, vad fint att ha ett barn, det måste jag ha någon dag".

Jag har försökt tänka ut något som skulle fylla mitt liv på ett lika intensivt vis, eller hur man nu ska uttrycka det, men hittills verkar det inte riktigt ha någon effekt. Har du några förslag på något som skulle fylla det "rummet i själen"?

Tack för ditt svar, du är nog den första som faktiskt svarade helt på det jag frågade om :)
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Jenny) skrev 2017-10-18 20:57:19 följande:
    Tyvärr är min bild av det hela mest uppbyggd av min egen fantasi, jag har aldrig viljat ha ett förhållande, men barn har jag tyckt om och viljat ha sedan jag var barn, någon som var hälften jag, någon att lära om livet osv.
    Jag är fullt medveten om att världen är överbefolkad, att jag inte är en person som skulle hantera 0 egentid speciellt bra samt att det skulle kosta massa pengar att insemineras om och om igen tills det tar sig. Trots allt det där så säger hjärnan fortfarande "oj, vad fint att ha ett barn, det måste jag ha någon dag".

Jag har försökt tänka ut något som skulle fylla mitt liv på ett lika intensivt vis, eller hur man nu ska uttrycka det, men hittills verkar det inte riktigt ha någon effekt. Har du några förslag på något som skulle fylla det "rummet i själen"?

Tack för ditt svar, du är nog den första som faktiskt svarade helt på det jag frågade om :)
    Du kommer ångra dig om du inte skaffar barn, eftersom att du vill ha det. Det behöver inte kosta pengar, jag vet en kvinna som fick x antal försök gratis. Om en bara är över en viss ålder tror jag det är. Du är ju bara 26 år, varför inte släppa tanken på barn ett par år och så får du se om du fortfarande vill ha barn när du är runt 30 år.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Ja) skrev 2017-10-18 21:01:36 följande:
    Du kommer ångra dig om du inte skaffar barn, eftersom att du vill ha det. Det behöver inte kosta pengar, jag vet en kvinna som fick x antal försök gratis. Om en bara är över en viss ålder tror jag det är. Du är ju bara 26 år, varför inte släppa tanken på barn ett par år och så får du se om du fortfarande vill ha barn när du är runt 30 år.
    Det är ju just därför jag vill bli av med tankarna helt! Vissa lyckas ju, hur gör dom?

Att det skulle kosta pengar är mer bara ett litet faktum som jag tog upp för att det känns som att jag borde veta bättre, det finns verkligen ingen bra anledning till varför jag skulle skaffa barn, mer än att "min hjärna verkar vilja det". Även om det skulle ge något trevligt så skulle väldigt mycket annat bli mycket sämre.

En anledning till att jag vill bli av med tanken redan nu är väl för att jag planerar att flytta till min drömort inom kort, och om jag ska ha barn behövs det åtminstone ett extra sovrum, jag är en sådan som helst bor så litet som möjligt, så jag vill bli av med tankarna på barn, jag vill inte känna att jag gör något fel när jag köper en liten bostad där jag ska leva och dö.
  • Anonym (Jenny)
    helveteeeee skrev 2017-10-18 20:52:05 följande:
    en vandrande pinne då
    Neje
    helveteeeee skrev 2017-10-18 21:02:24 följande:
    skaffa nu, så hinner du vara fri sen

Nja, nej. Jag vill inte offra mitt liv
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Jenny) skrev 2017-10-18 21:08:42 följande:
    Det är ju just därför jag vill bli av med tankarna helt! Vissa lyckas ju, hur gör dom?

Att det skulle kosta pengar är mer bara ett litet faktum som jag tog upp för att det känns som att jag borde veta bättre, det finns verkligen ingen bra anledning till varför jag skulle skaffa barn, mer än att "min hjärna verkar vilja det". Även om det skulle ge något trevligt så skulle väldigt mycket annat bli mycket sämre.

En anledning till att jag vill bli av med tanken redan nu är väl för att jag planerar att flytta till min drömort inom kort, och om jag ska ha barn behövs det åtminstone ett extra sovrum, jag är en sådan som helst bor så litet som möjligt, så jag vill bli av med tankarna på barn, jag vill inte känna att jag gör något fel när jag köper en liten bostad där jag ska leva och dö.
    Men hallå! Du är 26 år, det känns som du tänker som en 56 åring, om inte äldre. Köpa en liten bostad som du ska leva och dö i? 

Det finns ingen anledning för någon att skaffa barn egentligen, det är bara egoistiskt. Varför kan du inte skaffa barn bara för att du vill, som alla andra? 
  • Anonym (Biologiskt)

Är ju bara den ?biologiska klockan? du känner av. Jag tror inte att du skulle bli en dålig förälder men kanske skulle du känna att du tappar en del av dig själv med tanke på din personlighet? Gör som min syster som är i samma sits som du, så fort hon känner rent biologiskt att hon vill ha barn, så googlar hon på jobbiga barn mm. Hon skulle inte bli en jättebra förälder och det vet hon om och är fine med det. Däremot är hon världens bästa matte, syster och vän :)

• Kurlie

Om jag fattat rätt så vill du personligen inte ha barn men din kropp vill bli gravid? 

Som andra nämner, vänta några år och se hur det känns. Jag har 3 barn, har alltid velat ha dock men även jag känner att en stor del av mig själv läggs åt sidan nu när de är små och jag är föräldraledig. Men det är några år som antagligen ändå kommer vara de bästa i mitt och mannens liv tillsammans. Den kärleken att få se dem växa och få uppleva dem är fantastisk. Även om jag vissa stunder bara vill ta in på hotell själv, lägga mig under täcket, sova hela dan och beställa en massa room service bara till mig och ingen som stör eller behöver något. Och så känner nog alla föräldrar ibland oavsett hur de kände innan de fick barn. Helt normalt. 

• Anonym (Jenny)

Tack för era svar, trots att ni inte svarar på frågan. Jag vill inte "vänta och se", jag vill bli av med känslan.

Jag gillar att drömma om framtiden, jag vill inte att mitt huvud fylls mer av något jag skulle må bättre utan.

Svar på tråden Hur intalar man sig själv att strunta i att skaffa barn?