Inlägg från: Zwillinge86 |Visa alla inlägg
  • Zwillinge86

Äggdonation 2018

Inget av mina två återförda ägg den 2/12-17 fäste så nu väntar jag på mensen för att få starta medicinering inför nästa försök som då blir ett FET (vårt första) då vi har flera blastocyster i frysen. Det blir då min 3:e ÄD, då jag fick en son genom ÄD 2015. Har dessförinnan gjort flera ivf:er och en immunologisk utredning i Aten. Har försökt få barn sedan februari 2011 och har flera missfall bakom mig.

• Zwillinge86

Nu har mensen kommit. Ultraljud för att mäta slemhinnan nästa vecka och sen återföring veckan efter det förhoppningsvis :) Hur går det för er andra?

• Zwillinge86

Vul idag, slemhinna på 13mm så förhoppningsvis blir det FET i början av nästa vecka. Hoppas på att få två ägg även om jag vet att det är typ omöjligt när det gäller blasto i Sverige... hur går det för er andra?

• Zwillinge86

Spännande! Har fått tid för FET den 31/1 så jag åker upp till Umeå på onsdag morgon.

• Zwillinge86
    Solen75 skrev 2018-01-24 22:52:33 följande:

Jaha! Snart ju! Spännande, håller tummarna.

Hur kommer det sig att ni kan göra ÄD i Sverige?

Vi gör äggdonation i Sverige för att min sambo inte riktigt vågar ta steget utomlands. Vårt sista landstingsfinansierade ivf-försök omvandlades till ÄD och vi fick en son 2015. Så när det gäller syskonförsök kan vi i Sverige enbart vända oss till IVF kliniken i Umeå som är den enda privata kliniken som har tillstånd att genomföra äggdonation. De har dock lång väntetid, men då vi fick hjälp av min syster som ställer upp som donator så kom vi fram snabbare i kön. Annars hade vi nog valt Danmark tror jag. Jag hade även kunnat tänka mig Ava Riga eller InviMed i Polen också, men det hade nog krävts kite övertalningskampanj här hemma.

Hur valde ni klinik?
  • Zwillinge86
    Swoosh skrev 2018-01-26 09:28:09 följande:

Swoosh!!!

-Vad var det där?

-Det var ditt liv!

Ja ungefär så var det. När jag började tycka att det var dags att skaffa barn, så hade tåget liksom redan gått.

Jag har följt div ÄD-trådar här på FL, sedan ett år tillbaka, men inte vågat hänga på. Ni har varit och är ett stort och viktigt stöd ska ni veta, och ibland den enda kunskapskällan i Äggdonations U-landet Sverige! I Sept 17 gjorde vi (min man och jag) vår första ÄD på AVA Riga. Vi satte in två tre dagars, använde embryo glue och höll tummarna så de vitnade. Tyvärr så fastnade det inte. Vi har 11 eskimåer i frysen, och runt den 23/2-18 ska vi (förhoppningsvis) sätta in två blastocyster. Igår var jag hos min gyn och kollade endometrium, samt gjorde en ?endometrium scratch?. Sköterskan hjälpte mig att ta Procrensprutan, så nu är vi på gång igen! Pust! Äntligen vågade jag hoppa in här! Hoppas att vi kan vara ett stöd för varandra! ????

Hejja hejja! Mina 2 3dagars fäste inte heller :( Håller tummarna för att eskimåerna levererar bättre nu. Följs gärna!
  • Zwillinge86
    Swoosh skrev 2018-01-27 08:35:59 följande:

Jag läser ALLT jag kommer över i ämnet Äggdonation, men det är inte mycket... Tar gärna emot tips på bloggar, böcker, poddar...

Här kommer några av mina favoriter:

Den tuffaste ronden av boxaren Åsa Sandell (svinbra)!

IVF podden

Jag vill ha barn (pod)

Har varken böcker eller poddar att tipsa om. Har dock följt och deltagit i många trådar här på FL. mest nytta har jag väl haft av "vi som snart är gravida efter utredning i Aten" där flera gjort ÄD. Har också en son som kom till via ÄD 2015, ifall du vill bolla tankar eller känslor osv så kanske jag kan bidra med det.
  • Zwillinge86
    Swoosh skrev 2018-01-27 11:15:57 följande:

Tack! Ska kolla den tråden! Har massor av frågor... Hur många försök gjorde du innan det lyckades med sonen? Hur medicinerar du? Hur ser du på att använda Trombyl utan att ha gjort koagulationstest? Använder du omega3? Alla tips och trix är välkomna... ;D

Lite kort bakgrund; gravid på första försöket men missfall i v.11, efter det svårt att bli gravid igen. Efter fertilitetsutredning som visade låg äggreserv gjorde vi 2st landstings ivf:er med riktigt dåliga resultat. Vände oss till Falun och gjorde kort protokoll med lite bättre skörd: 5ägg->4befruktade men inget återfört då samtliga avstannade på dag 3. Lång kö för ÄD så jag gjorde immunologisk utredning i Aten så länge. Blev gravid men missfall i v.7. Sen ÄD i kombination med immunsupport. 9 ägg samtliga befruktade men enbart ett utvecklades normalt, och det blev mirakulöst nog sonen :D sen gravid på min sons 1-årsdag, men missfall v.7 igen. Nu ny ÄD med närstående donator. Fantastiska 19 ägg samtliga befruktade och 2st 3-dagars tillbaks och 4st till frysen. Inget fäste trots immunsupport. Mitt första FET på onsdag. Får trombyl och fragmin av kliniken, men medicinerar med kortison, omega3 och IL på eget bevåg. Har för länge sedan slutat oroa mig för mediciner och kör med alla medel som kan tänkas öka chanserna för graviditet.
  • Zwillinge86
    Swoosh skrev 2018-01-28 07:41:24 följande:

Ok. Berätta mer om IL! Hur funkar det? Jag har läst en del om det, men hur använder du det? Hur långt inför transfer börjar du använda Trombyl? Jag har fått recept på Trombyl från Riga, och dom vill att jag ska göra ett koagulationstest hos dom i samband med transfer, och sedan börja med Trombyl ifall det visar sig att jag behöver. Funderar dock på om jag borde strunta i testet, och ta Trombyl på eget bevåg oavsett... Vad jag förstår så tror man inte att det kan skada.

Trombyl och fragmin ska jag enligt ordination börja med i samband med transfer, men detta försök började jag redan på cd1. Koagulationstest ingick i immunutredningen och jag vill minnas att jag visade viss proppbenägenhet, men det var inte mitt huvudsakliga problem. IL tog jag så länge jag var patient hos grekisk läkare utifrån vad mina provsvar visade. Tog ibland prover så tätt som varje vecka för att kunna övervaka reaktioner i immunförsvaret och sätta in IL vid behov. I början av graviditeten (redan innan plus) tog jag dropp nästan varje vecka, sen kanske jag snittade på 1/mån. Nu följer jag tidigare behandlingsplan och tar dropp under de veckor som jag ordinerats det, samt vid symtom på immunattack.
  • Zwillinge86
    Den som väntar skrev 2018-01-29 11:49:42 följande:

Hej, 

Vad spännande med er äggdonation. Jag har själv precis varit i St Petersburg och satt in en 5 dgr blastocyst. Väntar nervöst på testresultatet nu... Låt mig veta hur det går för er. Kanske kan vi följas år!

Håller tummarna!

Åh så spännande! När ska du testa?
Svar på tråden Äggdonation 2018