Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Äggdonation 2018

Swoosh skrev 2018-01-27 08:35:59 följande:

Jag läser ALLT jag kommer över i ämnet Äggdonation, men det är inte mycket... Tar gärna emot tips på bloggar, böcker, poddar...

Här kommer några av mina favoriter:

Den tuffaste ronden av boxaren Åsa Sandell (svinbra)!

IVF podden

Jag vill ha barn (pod)

Jag kan tipsa om boken "Operation barn" om kampen för att bli förälder" av Marie Granmar.. Den är jättebra !
  • UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-04-15 19:40:38 följande:

Ja, jag kände efter 4:de försöket att jag inte orkade mer. Och därför valde vi ÄD.

Sen hade jag önskat att donationen va genom en privat klinik istället för på sjukhuset då jag får ?fabrikskänsla? där. Att det bara går på band typ.

Men vad gör man inte för sin önskan :)

Hur mår du? Mått illa nått?

Någon som kan tipsa om fler ÄD forum?

Jag kan tipsa dig om tråden Vi som gör äd 2018
  • UndrandeSökare
    Swoosh skrev 2018-04-16 20:08:01 följande:
    Jag mår tyvärr jättebra... skulle kännas bättre om jag låg dubbelvikt över toastolen, så jag åtminstone kunde ana att räkan lever där inne! Känner av livmodern när jag anstränger mig, men annars bara lutinusömma bröst och törstig som attan.
    Härligt att du mår bra !
    Att man blir törstig som gravid och sen måste kissa mycket hänger ihop med hormoner, samt att din kropp måste producera mer blod när du är gravid och att fostervatten måste fyllas på och bytas ut troligen..Så det är helt normalt att vara törstig.
  • UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-04-17 22:44:03 följande:

Usch ja lutinus. Kladdigt och äckligt!

Vi vet inget än mer än att donatorn fick mens i helgen och jag skulle börja på progynon igår.

Det är beräknat v19 så 3v till.

Jag vet heller inget om hur länge embryot odlas innan. Vad jag vet är att återföringen är smärtsam för mig så jag ska få smärtlindring och det är jag glad för. Livmodergången svänger så de måste dra den rätt med en klotång.

Det där med att dra saker rätt med en klotång låter smärtsamt !

Om ni ogillar Lutinus så finns det också Crineone på recept i Sverige. Eller om ni är utomlands i tex Spanien och Grekland så kan man köpa Utrogestan 100mg eller 200mg, det är progesteron som Lutinus. Man kan köpa det receptfritt utomlands. Det är små runda bollar och de kladdar mycket mindre än Lutunus. Jag köpte av AvaClinic direkt och använde vid mitt senaste försök.

Bara ett tips !
  • UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-05-01 10:19:23 följande:

Ja och nu är jag mer nervös. Hatar väntandet.

Men jag blev lite ledsen på att donatorn fick ut så få ägg. 6 var mogna, 3 blev befruktade, 1 FET och det verkar som att de två sista inte gått till frys ????. Ska få besked idag men ingen som ringt än. De berättade vid återföringen att de andra två utvecklades långsamt. Någon som varit med om det?

Har läst om flera som råkat ut för det ja.

Om de utvecklas långsamt brukar de tyvärr inte duga att frysa, så då kastas de istället.

Fråga kliniken vilken ålder det var på donatorn?

6st ägg är lite. Det vanliga är 10 eller fler.

Vi fick 13 ägg från donstorn, 12 befruktades och alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjorde vi PGS på 8st blastos och 7st var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen.
  • UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-05-01 12:00:52 följande:

Jag ska fråga.

5 till frysen hade känts mer ok. Vad är PGS?

Vi hade verkligen inte tur med donatorn och om inte denna går hela vägen så har vi inget i reserv. Känns konstigt att de gick vidare med så få och med så dålig kvalité. Jag får ringa dem imorgon och prata. Ska försöka tänka positivt nu med tanke på att jag är ruvare till en fin 2 dagars :)

Satte de in redan på dag 2??? Det är för tidigt. Många embryon dör mellan dag 3 och 5 oavsett om de är i labbet eller i livmodern, så man ska alltid sätta in 5-dagars (blastos) för de är mer levnadskraftiga.

PGS är kromosomtest som görs på embryonas dag 5. Då sållas alla embryon bort som är onormala kromosommässigt och kastas. Sen sätts endast normala embryon in. Onormala blir bara minus eller missfall.
  • UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-05-01 12:47:43 följande:
    Ja dag 2 satte dem in. 4cellig embryo.

Usch detta känns ju inget bra. Har de andra inte klarat sig så har säkert inte denna heller.

Jag måste prata med sjukhuset. Tror inte jag får några nya försök. Denna var landstingsfinnansierad, vårt sista försök :(

Gör de PGS i Sverige?
    De forskar på det i Sverige, men använder det inte på patienter ännu.

Vi har gjort det på Avaclinic i Riga.
  • UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-05-01 12:47:43 följande:

Ja dag 2 satte dem in. 4cellig embryo.

Usch detta känns ju inget bra. Har de andra inte klarat sig så har säkert inte denna heller.

Jag måste prata med sjukhuset. Tror inte jag får några nya försök. Denna var landstingsfinnansierad, vårt sista försök :(

Gör de PGS i Sverige?

Ang. PGS !

Livio gör en studie med PGS nu såg jag på deras hemsida ! Kolla där så får du mer info. Eller kontakta dem direkt.
  • UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-05-06 22:19:56 följande:

Min mens har alltid kommit punktligt både vid färsk och frys återföring. Därför tänkte jag att jag säkert kommer få den imorgon men var osäker för att jag nu fått progynon. Jag tycker man får så lite info av sjukhuset om allt man ska stoppa i sig.

Ja det stämmer, att man får för lite info av sjukvården, du måste själv vara mycket påläst när det gäller detta. Speciellt om det inte fungerar, då MÅSTE DU verkligen vara din egen läkare/detektiv/projektledare Det har jag varit de senaste åren. Annars kommer man ingen vart alls.

Man måste läsa böcker och forskarrapporter på engelska, söka all info själv, kolla upp vilka kliniker som finns, vilken hjälp de erbjuder, vad tidigare patienter har gett för omdöme, själv räkna ut vad nästa steg blir, exakt vad som krävs och vad allt kommer kosta etc Jag och min man har hittills sökt hjälp i Sverige, Grekland, Lettland och England.
  • UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-05-07 16:49:25 följande:

Jag har mest ställt frågor här och sökt information och det verkar som att det är många som gör det också. 

i ett av våra försök så hoppade jag på en ny stimulering direkt efter varandra och fick ut mest ägg. 6 st, 1 FET och 2 gick till frys. då föreslog jag att vi skulle hoppa på stimulering igen utan paus men enligt forskning så var det inte säkert att det var därför jag fick ut fler ägg. De andra försöken har jag knappt haft några äggblåsor. 

sedan gjorde vi samma sak när vi sökte privat och då fick jag ut 6 ägg varav två återfördes och 0 till frys. då gjorde dem en annan stimulering som de kallade "stop protokoll" Jag slutade med synarela för att de inte ville att mina äggstockar skulle ligga vilande och två olika typer av hormon. 

Vad ligger donatorförsök på i pris utomlands?  

måste man betala för övernattning osv?

Jag gör insättning i hos Avaclinic i Riga, dit kan man flyga över dagen tur och retur eller ta båten. Båten kostar 1500kr inkl allt, båtresan med egen hytt med dusch och toalett, alla måltider. Då har man 6 timmar på sig i Riga innan båten går till Stocholm igen. Kliniken ligger på 10 minuters promenadavstånd från båtterminalen i Riga. Varje insättning kostar 10.000kr, man får välja helt själv om man vill sätta in 1 eller 2 embryon. Bi har 5 blastos som är friska efter PGS nu. Jag har bestämt att jag kommer göra nästa insättning i naturlig cykel och sätta in 1 embryo per gång.
Svar på tråden Äggdonation 2018