Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Äggdonation 2018

Kristinag- Jag föreslår att du köper en blodprovsremiss för blodhcg (graviditetstest genom blod, mycket säkrare än urintest) genom Werlabs.se eller Blodkollen.se

Man betalar via hemsidan.Sen nästa vardag går man till labbet man valde och tar blodprovet. Sen får man ett sms när provet är färdigt, man loggar in på sidan och läser provsvaret direkt på skärmen.

Använder man rabattkoden "LCHF" hos Werlabs.ae så blir det billigare.

Hcg 5 och över betyder gravid, men ska helst vara minst 50-100 i startvärde för att det ska gå vägen.

Sen tar man om provet med några dagars mellanrum, hcg ska dubblera sig varannan dag om allt är normalt.

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-05-12 11:36:46 följande:

Jag ska se vad det visar imorgon. Åker till Göteborg och är borta två dagar så får beställa det när jag är hemma igen.

Betalar man för testet varannan dag eller ingår det i priset?

Du kan ta provet på Werlabs i Göteborg på Frejagatan 3 (mitt i stan) eller på Carlanderska sjukhuset. Gå in på www.werlabs.se och kolla under provtagningsorter så hittar du alla adresser där Werlabs finns. Från Malmö i söder till Sundsvall i norr (de kan ha startat upp fler ställen öängre nortut också numer).

Man måste beställa en ny remiss och betala inför varje gång.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-05-21 22:33:05 följande:

Håll tummarna imorrn, FET kl 14. Fungerar det inte nu är pengarna och orken slut.

Jag håller tummarna.
  • UndrandeSökare
    Zwillinge86 skrev 2018-05-30 07:26:22 följande:

Svagt streck idag också så lite besviken, men testade med ett annat test som mäter från 25 istället för 5 mIE/L och då fick jag snabbt ett svagt streck och det känns ju hoppfullt ändå.

Hoppas det går bra !
  • UndrandeSökare
    Kristinag skrev 2018-05-12 16:44:52 följande:

Tack så mycket!

Vill inte riktigt tro på det än så vi får se hur det ser ut imorgon :)

Mina bröst är inte så ömma längre som de var igår så jag är fortfarande lite nervös för ett svagt minus.

Men det är mitt första plus :)

Hur har det gått för dig? Har du tagit något blodhcgprov nu?
  • UndrandeSökare
    Savannha skrev 2018-06-04 11:51:03 följande:

Hoppar in här.

Vad har ni för erfarenheter av Ava Clinic och IVF Riga?

Försöker bestämma mig för vad jag ska välja. Ivf Riga verkar ha bättre statistik med 56 % chans att få ett barn vid ET och 44 % vid FET. Ava har 50-55 % chans vid ET och 35-40 % vid FET.

Alla verkar rekommendera Ava och tycker de är bra men jag har fått kontakt snabbare av Riga. Dessutom uppger Riga ålder på äggdonator.

Vad tycker ni? Någon som har erfarenhet av Ivf Riga? För mig spelar det ingen roll vart i Riga det ligger för jag kommer ändå komma någon dag tidigare.

Vi går hos Avaclinic och de talar om åldern på donatorerna om man frågar.
    Jag frågade direkt när jag hade fått förslag på donatorer hur gamla de är/var och fick då veta det direkt, då valde jag den yngsta (som också var den jag tyckte passade bäst).

När vi skulle välja klinik, så var det många som hade skrivit i trådarna att de var missnöjda med ivfRiga och alla jag läste om var nöjda med Avaclinic. Plus att jag hade kontakt med en kvinna som nyligen hade fått ett barn på första försöket genom ÄD på Avaclinic, så därför valde vi dem. Vi är mycket nöjda med den kliniken och jag har mycket bra kontakt med min koordinator Veronika som svarar snabbt på alla frågor.
  • UndrandeSökare
    Savannha skrev 2018-06-04 13:00:15 följande:

Tack för tipset, ska fråga efter ålder på donatorer!

Jag har svårt att bestämma mig. På ett sätt tycker jag att det inte spelar så stor roll med bemötande om chansen till att få barn är större. Samtidigt är det ju viktigt att känna sig trygg med sin läkare. .

När jag kontaktade Ava på en måndag så skulle min kontakt höra av sig i slutet av veckan angående donatorer. Hon hörde aldrig av sig utan jag kontaktade henne nästföljande vecka och då fick jag förslag på tisdagen, alltså en vecka senare. Jag fick påminna om manliga donatorer i samband med det och då skickade hon dem på torsdagen. Det var trist att tjata sig till dem. Jag blev så frustrerad att jag hörde av mig till Ivf Riga som fick mina papper i fredags och skickade förslag idag.

Jag har också fått rätt sparsamt med info från Ava till skillnad från Riga kring hur allt ska gå till.

Vet du varför andra har klagat på Ivf Riga?

De klagade över bristen på info på ivfRiga, det fanns en koordinator där (vet ju inte vad hon hette eller om hon är kvar nu) som hela tiden glömde bort saker, glömde att meddela patienter viktiga detaljer etc.

Plus att en kvinna jag talade med ville göra PGS på sina embryon men på ivfRiga hade de inte tillgång till den teknik som behövdes för att göra det och sen direkt sätta in normala embryon utan kliniken var först tvungna att frysa dem och sen fick hon vänta i en månad på resultatet.

På Avaclinic gör det den processen direkt, jag gjorde det vid mitt senaste försök på Avaclinic. Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 blev befruktade, alla 12 levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt. Sen på dag 6 fick jag välja om jag ville ha 1 eller 2 insatta och fick då 2 insätta och 5 till frysen som alla är normala kromosommässigt efter PGS.
  • UndrandeSökare
    Canimo77 skrev 2018-06-23 11:52:29 följande:

Hej jag hoppar in här då vi varit på en konsultation här i Stockholm hos ava kliniken. De så att om man gör PGS så måste man vänta 4 veckor för att få resultat. Embryon fryses in i väntan. Görs PGS här i Sverige är det någon som vet?

Det är nog AvaPeter i Ryssland du varit på konsultation hos i Stocholm. Det är inte samma sak som AvaRiga i Lettland !

2 olika kliniker.

Hos AvaCkinic i Riga kan man göra PGS på färska embryon och få svar dagen efter och sen sätta in 1 eller 2 FÄRSKA embryon. Det gjorde jag 2017

Satte in 2 färska PGSade embryon. Har 5 PGSade kvar i frysen.
  • UndrandeSökare
    Solen75 skrev 2018-07-22 00:57:30 följande:

Hej !

Rekommenderar verkligen Ava Riga. För oss gick det (so far) vägen mhja en 22-årig donator , vi fick ut 18 ägg, 12 befruktade , 9 blastocyster, vi satte in en och 8 ligger kvar i frysen.

Vecka 26 nu och allt ser bra ut.

Vi gjorde inte PGS då vi hört att det kan ?traumatisera? embryot och göra det svagare. Dessutom med en så ung donator så var det onödigt sa de.

Min bror med fru gjorde ÄD på samma klinik. Gick bra på första försöket för dem.

Lycka till alla!

Vi gjorde PGS hos Avaclinic i Riga eftersom jag är så kallat superfertil, dvs alla embryon fastnar även de dåliga.

Men har samtidigt problem med immunförsvaret som orsakar missfall, och enda sättet att utesluta att inte missfallen orsakades av dåliga embryon är att göra PGS.

Eftersom jag ändå fick missfall med 2 PGSade embryon som alltså var friska, så visste vi sen att det behövdes en ny och ännu större immunutredning. Så för oss var PGS ett krav för att kunna utesluta embryona som felfaktor. När man får upprepade missfall som jag, så måste man tillämpa uteslutningsmetoden.

Jag förstår att inte alla har råd med PGS, men det är ett mycket bra verktyg, och det enda som kan ta reda på om embryona är normala kromisommässigt eller inte.
  • UndrandeSökare
    Solen75 skrev 2018-07-22 01:37:49 följande:

Ja det är ju verkligen en fantastisk teknik!! Så urbota dåligt de inte gör det i Sverige ännu på alla som vill/behöver.

Vi gjorde IVF med egna ägg på Sophiahemmet innan Riga och hade ju def. gjort PGS om det hade gått ... vi har fått fem missfall innan Riga troligen pga kromosomavvikelser ...

Vi hade också haft 5 missfall innan Riga ej ivf, utan naturliga graviditeter) och en var mitt immunförsvar (kan ej testas för i Sverige) och var dnafel på spermierna( kan heller inte testas för i Sverige endast utomlands genom Sperm dna fragmentationstest, som finns på vissa kliniker tex Avaclinic och ivfSerum.

Vi har gjort 2 immunutredningar

Sperm dna fragmentationstest

Dubbeldonation

PGS

Och kommer nu också göra flera LIT

INGET av det ovanstående finns eller har funnits i Sverige fram till nu. Dubbeldonation kommer bli lagligt efter 1 januari 2019, men inte det andra på listan.

Så Sverige ligger ENORMT långt efter när det gäller fertilitetsproblem.
  • UndrandeSökare
    Solen75 skrev 2018-07-22 12:00:41 följande:

@undrande sökande ;

Det låter extremt påfrestande allt ni måste gå igenom. Vad är LIT för något?

Hoppas innerligt det kommer gå bra för er tillslut.

Kram

Ja, vi har kämpat i över 5 års tid. Jag har blivit tvungen att bli min egen läkare/detektiv för att söka upp alla nycklar som fattas.

Man tar först ett LAD-test som skickas till USA för analys och LAD-nivåerna ska alla ligga på minst 30, helst 50-100, men mina värden låg alla under 17. Så därför gör man LIT för att höja nivåerna.

LIT betyder Leucocyte Immunization Therapy, det är immunvaccinering med vita blodkroppar. Man tar blodprov på mannen och ev. donatorer, rensar ut de vita blodkropparna, blandar med en vätska och injicerar det i små nålstick på kvinnans underarmar. Behandlingen upprepas flera gånger med 4 veckor mellan varje gång. Sen efter man gjort alla LIT-behnadlingar, så väntar man i 4 veckor och tar sen om LAD för att se om nivåerna ökat tillräckligt. Då gör man nästa insättning.

• UndrandeSökare
    Vviiccttoorriiaa skrev 2018-11-24 19:14:27 följande:

Vi står nu i valet om vi ska använda oss av äggdonator eller inte. Tanken var att jag skulle till Grekland nästa vecka för ivf på mina egna ägg. Men när jag var på vul igår upptäcktes endast två små äggblåsor, sen var det tomt. Eller tomt ovh tomt, mina två cystor sitter där så stabilt...

Det blir alltså ingen resa för oss och det som just nu känns som en mardröm ska förhoppningsvis vända och börja kännas som en ny dröm.

Hur har ni känt det, ni som är här. Inför äggdonation? Hur har era tankar gått? Har det varit en självklarhet för er? För mig känns det som en självklarhet att inte vara barnlös resten av mitt liv, men sorgen över stt bryta bandet till mina egna gener är så enorm, så djup! Hur har ni resonerat? Tänkt? Känt?

Denna tråd är nog inte så aktiv nu längre nu när 2018 strax är slut, men du är varmt välkommen till tråden "Vi som planerar äggdonation 2019" istället.
Svar på tråden Äggdonation 2018