Inlägg från: Anonym (what?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (what?)

Trycker ni ner hissen?

Arg lapp i hissen idag: "Tryck ner hissen till porten efter er, puckon! Mvh granne som är trött på att vänta"

Jag förstod verkligen inte poängen. Om man kommer från porten så får man vänta om hissen står högre upp, ja, men man får ju vänta lika mycket om man kommer innefrån och porten står längst ner.

Trycka ner hissen till portplanet - nödvändigt eller överflödigt?

• Svar på tråden Trycker ni ner hissen?
  • Anonym (what?)
    Carambolan skrev 2017-10-19 20:24:45 följande:

Men det är ju betydligt oftare som någon kommer in på entréplanet än på en specifik våning.

Jag brukar trycka ner hissen om jag hör någon komma in i porten medan jag är i hissen (vårt trapphus är väldigt lyhört) men annars inte. Eller om jag till exempel såg nån granne ute med hunden när jag gick in.

Ja, kanske det, men knappast kl 5 på morgonen, när jag såg lappen. Men hissen kommer ju inte snabbare ner om du trycker på knappen i hissen eller när den som kommer i porten trycker på knappen på sin ände.
  • Anonym (what?)
    Anonym (Jaaa) skrev 2017-10-19 20:25:16 följande:

Det du kan göra är att trycka upp hissen till översta våningen istället. Rätt åt idioten som kallar andra puckon för att de inte gör saker som ingen annan heller skulle ha gjort.

Det gör jag varje gång jag kommer hem, eftersom jag bor högst upp.
  • Anonym (what?)
    Anonym (haha) skrev 2017-10-19 20:52:33 följande:

lappkrig, underbart :)

det var intressant, inte tänkt över det
    men just nu ha vi inte hiss så slipper själv det problemet

hade det varit jag hade jag skrivit en motfråga ang varför grannen menar att hissen ska tryckas ner :P

JA! "varför är du så elak mot hissen? Gråter"
  • Anonym (what?)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-19 21:25:48 följande:

Hissar brukar gå ner till bottenvåningen efter ett tag, om den inte har någon annan förinställning. Men är det en äldre hiss så är det väl rätt smart att trycka ner den om man inte ska använda den väldigt snart igen, typ in och hämta något och tillbaka ner igen.

För som många påpekat, alla som går in och ut ur huset åker upp från bottenvåningen, men de som åker ner gör det från olika våningar. Dessutom tror jag att det är mycket vanligare att man går ner via trappan, då det är lättare än att gå upp för trappan. När jag bott i lägenhet så har jag alltid tagit trappan ner, om man inte burit på extremt mycket, men tagit hissen upp varje gång jag handlat mat eller liknande. Och när jag bodde högt uppe så tog jag hissen upp ibland bara för att spara tid och ork.

Jag gissar att du inte bodde på 13e våningen.
  • Anonym (what?)

Jag följer upp min fråga med en till fråga: Hur gör man om det finns två portplan?

• Anonym (what?)
    nnnnnnnn skrev 2017-10-20 20:50:10 följande:
    Jo det finns allmänt vedertagna etikettsregler som säger att man ska trycka ner hissen!

www.dn.se/blogg/etikettfragan/2012/09/11/hissvett/
    Fast Ribbing var inte gud. hom var en människa som tyckte saker. jag har sett andra "etikettexperter" som inte håller med henne om saker.
Svar på tråden Trycker ni ner hissen?