• Anonym (Ts)

Fått jobb på arbetsförmedlingen! Någon som jobbar där?

Efter en tuff start på året med fertilitetsutredning där jag, i samma veva pga depression, miste mitt dåvarande arbete har jag kommit på banan igen och blivit erbjuden en tjänst hos Arbetsförmedlingen! Känner mig otroligt taggad på att börja jobba igen. Någon som arbetar på AF? Hur är AF som arbetsgivare och hur upplever ni jobbet? Jag kommer arbeta med målgruppen unga mellan 16-24 år.

• Svar på tråden Fått jobb på arbetsförmedlingen! Någon som jobbar där?
  • Anonym (Jag)

Jag jobbar på AF sen några år och trivs otroligt bra. Man lär sig nåt nytt varje dag.

• Anonym (Hm)

Vilken utbildning behöver man för att jobba där?

• Anonym (Om)

Hjälp får man i alla fall inte på af.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hm) skrev 2017-10-20 22:51:48 följande:

Beror på vilken tjänst du söker till :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-20 22:48:22 följande:

Jag jobbar på AF sen några år och trivs otroligt bra. Man lär sig nåt nytt varje dag.

Åh vad kul. Vilken befattning?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ts) skrev 2017-10-21 01:34:57 följande:

Åh vad kul. Vilken befattning?

Jag jobbar som arbetsförmedlare främst mot nyinskrivna.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Om) skrev 2017-10-21 00:53:30 följande:

Hjälp får man i alla fall inte på af.

Vad är det för hjälp du vill ha men inte fått?

Att ge människor ett jobb går dessvärre inte då det är arbetsgivaren som bestämmer vem dom vill anställa.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ts) skrev 2017-10-21 01:34:32 följande:

Beror på vilken tjänst du söker till :)

Det finns väl inte så många olika tjänster där. Om jag frågar såhär då - vilken utbildning har du?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2017-10-20 22:51:48 följande:

Kravet när jag sökte till AF var högskoleexamen. Vilken inriktning spelar ingen roll då alla kompetenser behövs.
  • Anonym (Miss K)

Åh det låter ju strålande jag har en högskoleexamen som sjuksköterska och erfarenhet från yrket i nästan 9 år. Borde ju med kunna söka jobb där.

Till dig som fick jobb där, sökte du själv eller blev du erbjuden jobbet?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-21 09:08:05 följande:

Kravet när jag sökte till AF var högskoleexamen. Vilken inriktning spelar ingen roll då alla kompetenser behövs.

Låter ju lite konstigt, finns väl många inriktningar som inte har något alls med med yrket som arbetsförmedlare att göra.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Miss K) skrev 2017-10-21 18:54:01 följande:

Åh det låter ju strålande jag har en högskoleexamen som sjuksköterska och erfarenhet från yrket i nästan 9 år. Borde ju med kunna söka jobb där.

Till dig som fick jobb där, sökte du själv eller blev du erbjuden jobbet?

Jag sökte tjänsten! :) Sökte även förra året men fick ett nej, hög konkurrens om jobben!

Angående utbildning för att söka arbete. Såhär står det ?Det är bra att ha en bakgrund som beteendevetare, socionom, arbetsterapeut, studie- och yrkesvägledare, personalvetare eller en annan samhällsvetenskaplig utbildning.? Jag själv är utbildning till hälsopedagog :)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hm) skrev 2017-10-21 19:09:09 följande:

Låter ju lite konstigt, finns väl många inriktningar som inte har något alls med med yrket som arbetsförmedlare att göra.

Det är bra att ha en bakgrund som beteendevetare, socionom, arbetsterapeut, studie- och yrkesvägledare, personalvetare eller en annan samhällsvetenskaplig utbildning. Saxat från AF! Jag är utbildad till hälsopedagog med kandidat i pedagogik.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hm) skrev 2017-10-21 19:09:09 följande:
    Med tanke på att de människor som skriver in sig har en mängd olika bakgrund så är det givetvis bra att det även finns en samlad kompetens hos arbetsförmedlarna. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jag) skrev 2017-10-21 19:34:37 följande:

Med tanke på att de människor som skriver in sig har en mängd olika bakgrund så är det givetvis bra att det även finns en samlad kompetens hos arbetsförmedlarna. 

Ja men det finns ju många utbildningar som inte har något alls med människor att göra. Det var det jag syftade på.
  • Anonym (Af)

Grattis! Jag arbetar också på AF och trivs bra även om det är hög arbetsbelastning och ofta tuffa ärenden.

Vad gäller utbildning var kravet när jag sökte för några år sedan att man tagit minst 180 poäng (enligt gamla modellen) på högskola/universitet. De går mycket på personlig lämplighet och min tolkning av krav på utbildning är mer att du ska kunna hantera byråkratisk text/information, kritiskt tänkande mm, sådant man får med sig om man studerar på högre nivå. Man får också många internutbildningar kontinuerligt.

Jag undrar också vilken hjälp som uteblivit för dig som verkar missnöjd, man kan absolut ha otur och träffa en handläggare som inte uppfattar att det finns behov av anpassning el extra stöd men prova att gå tillbaka och förklara om du känner dig missförstådd. Alla mina kollegor är måna om att göra ett bra jobb men ibland blir det fel ändå. Och som sagts förut så bestämmer inte vi vem som får jobb utan arbetsgivaren. Af kan däremot hjälpa till med en mängd saker (sius, psykolog, arbetsterapeut, socialkonsulent, samverkansmöten med andra myndigheter/vård/kommun, utbildningar, bidragsanställningar som är anpassade mm).

• Anonym (Af)
    Anonym (Hm) skrev 2017-10-21 09:04:19 följande:

Det finns väl inte så många olika tjänster där. Om jag frågar såhär då - vilken utbildning har du?

Jag skulle säga tvärtom, det finns många olika tjänster! Vill du jobba på rehabilitering till arbete måste du vara psykolog, arbetsterapeut eller socionom, du kan göra utredningar för anpassningar till personer med synnedsättning eller hörselnedsättning och behöva särskild kompetens och utbildning för det (audionom tex). Det finns många olika roller utöver arbetsförmedlare och inom den gruppen finns flera olika inriktningar som kan kräva särskild kompetens.
Svar på tråden Fått jobb på arbetsförmedlingen! Någon som jobbar där?